فرماندار شهرستان شبستر با اشاره به جزئیات طرح سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ این شهرستان، از معکوس شدن روند مهاجرت در شبستر بر اساس نتایج سرشماری های قبلی خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، منصور طالب پور پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی و آگاه بخشی اقشار مختلف مردم برای همکاری آنها می‌تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد و از این رو در ستاد تبلیغات و اطلاع رسانی سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، استفاده از توان همه رسانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نتیجه این سرشماری یکی از معیارهای تخصیص اعتبارات عمرانی قرار خواهد گرفت، افزود: سرشماری نفوس و مسکن تا سال ۹۰ هر ۱۰ سال یکبار انجام می‌شد، اما از این سال مقرر شد تا این سرشماری هر پنج سال یکبار و بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای کشور انجام شود بر همین اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ از سوم تا ۲۴ مهر به شکل اینترنتی اجرا می‌شود.

فرماندار شبستر با اشاره به اینکه این سرشماری در دو مرحله انجام خواهد شد، یادآوری کرد:‌ در مرحله اول سرشماری، خانواده‌ها و عموم مردم می‌توانند با مراجعه به سایت ثبت‌نام و در سرشماری شرکت کنند و از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان ۹۵  مرحله دوم سرشماری اجرا و در این مرحله سرشماری عمومی به شکل حضوری و با مراجعه مأموران آمارگیری به در منازل شهروندان صورت خواهد گرفت.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه در گذشته آمارگیری به صورت کاغذی انجام می‌شد اما اکنون آمارگیری به شکل سیستمی و آنلاین و با استفاده از تبلت انجام خواهد شد و انتظار می‌رود که خروجی و نتیجه این سرشماری به علت استفاده از تکنولوژی و اینترنت سریعتر باشد.

رئیس ستاد سرشماری شهرستان شبستر گفت: سعی خواهد شد برای خانواده‌ها و افرادی که در زمان سرشماری در منزل حضور ندارند و یا به هر دلیلی نتوانند در سرشماری شرکت کنند، امکان ثبت نام و سرشماری از طریق تلفن فراهم شود.

طالب پور در پایان خاطر نشان کرد:‌ در سرشماری قبلی جمعیت شهرستان شبستر بیش از ۱۲۴ هزار نفر بود که پیش بینی می شود این آمار در سرشماری اخیر به  ۱۲۹ هزار نفر برسد، که این امر حکایت از کاهش مهاجرت و حتی معکوس شدن این روند دارد.

شهر سیس می تواند به قطب گردشگری شبستر تبدیل شود

شهردار سیس شبستر نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت های فرهنگی انجام شده توسط شهرداری در این شهر گفت: برگزاری همایش های ورزش چون همایش های پیاده روی و مسابقات کاراته و ژیمناستیک، برگزاری نمایشگاه های مختلف از جمله نمایشگاه آسیب های اجتماعی برای اولین بار در شهرستان شبستر، برگزاری یادواره شهدا و همچنین دیدار با خانواده شهدا از اولویت های شهرداری و شورای اسلامی سیس در حوزه فرهنگی بوده است.

ناصر کریمی در خصوص پروژه های عمرانی این شهر نیز اظهار داشت: احداث مزار شهدا و سامان دهی گورستان های شهر سیس، احداث و جدول گذاری ضربتی خیابان کمربندی شهر با تخصیص چهار میلیارد ریال اعتبار، نصب روشنایی بلوار جاده سه راهی سیس باتوجه به حادثه خیز بودن مسیر، آسفالت ریزی ۵۱ کوچه با ۳.۵ میلیارد ریال اعتبار، مرمت مقبره شیخ اسماعیل سیسی و احداث پارک به مساحت چهار هزار مترمربع و نیز ایجاد ساختمان آتش نشانی و یادمان شهدای گمنام سیس بخشی از اقدامات صورت گرفته یا در حال اجرای این حوزه است.

وی افزود: شهر سیس در راستای اقتصاد مقاومتی با ایجاد کارگاه ماسه شویی با اعتبار ۶.۵ میلیارد ریالی در سال ۹۴ به منبع درآمد پایدار دست یافته و اکثر مصالح مورد نیاز پروژه های عمرانی را تولید می کند و علاوه بر این احداث مرکز بهداشت و درمانی سیس، سالن ورزشی شهدای سیس و مدرسه ۱۲ کلاسه تعدادی از پروژه هایی هستند که با همکاری خیرین و شورای اسلامی انجام شده و در مراحل پایانی قرار دارند.

شهردار سیس انتقال آب زرینه رود به این شهر و همچنین انتقال خط برق ۲۰ کیلو وات از شبستر به سیس را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای خدمت رسانی به مردم منطقه عنوان و تصریح کرد: در ۱۲ سال خدمت شهرداری سیس، پنج خیابان از مبنا شروع شده و به طور کامل به پایان رسیده و همچنین با احداث سیل بند شهر به طول یک کیلومتر خوشبختانه هیچ خسارتی توسط سیل به شهر سیس وارد نشده و در کنار آن پارک جنگلی به مساحت ۲۰ هکتار احداث شده و  نام گذاری و جدول گذاری تمامی معابر و خیابان های شهر نیز انجام شده است.

کریمی در پایان با اشاره به ظرفیت های گردشگری شهر سیس خاطر نشان کرد: با توجه به قدمت تاریخی شهر سیس و وجود آثار تاریخی چون  مقبره شیخ اسماعیل سیسی و همچنین شهر زیر زمینی به طول ۴۰۰ متر، امیدواریم که سیس در آینده ای نزدیک به یکی از کمپ های گردشگری شهرستان و استان تبدیل شود.