اعضای شورای عالی استان‌ها در سی و دومین اجلاس عمومی این شورا طرح تنظیم بخشی از مقررات درآمدی شهرداری‌ها را با اکثریت آراء به تصویب رساندند.

به گزارش مرورنیوز،  مهدی چمران، رئیس شورای عالی استان‌ها در تشریح این طرح گفت: در این اجلاس به بررسی طرح تنظیم بخشی از مقررات درآمدی شهرداری‌ها اصرار داشتیم که در جریان بحث وتبادل نظر میان نمایندگان شورای عالی استان‌ها نهایتا طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها به تصویب رسید تا برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

وی افزود: درآمدهای پایدار شهرداری‌ها بیشترین موضوعی بود که در این جلسه بر آن تمرکز داشتیم و نهایتا بررسی عوارض مشاغل که قبلا نیز اخذ این عوارض در قانون پیش بینی شده بود، اما بسیاری از مشاغل آن را حذف کرده بودند، مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: به منظور افزایش درآمدهای پایدار و کاهش وابستگی به منابع درآمدی ناپایدار، در جریان این طرح به شوراهای اسلامی شهرهای سراسر کشور اجازه داده می‌شود تا براساس اختیارات مواد ۷۱ و ۷۷ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران نسبت به برقراری عوارض و بهای خدمات اقدام کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: عوارض استقرار و فعالیت دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی در شهرها به ماخذ ۱۰۰ درصد عوارض نوسازی محل یکی از بندهای این طرح بود که با نظر اعضای شورای عالی استان‌ها حذف شد.

سیل مهاجرت از روستا به شهر متوقف شود

مهدی چمران در سی و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها نیز با اشاره به ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) گفت: سید و سالار شهیدان با اهدای خون خود و یارانش در حقیقت راه رسول خدا (ص) و دین مبین اسلام را تضمین کرد. اگر امروز انسان‌ها که غرق مسائل دنیوی شده‌اند، به درستی به موضوع عاشورا و قیام امام حسین (ع) توجه کنند، می‌توانند از غرق شدگی در مسائل دنیوی نجات پیدا کنند.

وی افزود: قطعا عزاداری‌ها مهم و ارزشمند هستند، اما باید به این نکته توجه داشت که عزاداری برای امام حسین (ع) باید آغاز راهی برای پذیرش فرمان الهی باشد.

وی در بخش دیگری از تاریخ‌نگاری ابتدای سی و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها، به تبعید امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود:  این هجرت امام (ره) موجب سرعت گرفتن پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

چمران، به پانزدهم مهرماه روز ملی روستا و عشایر نیز اشاره کرد و افزود: امروز پیشرفت و آبادانی روستاها در گرو ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای آنهاست. بی‌تردید اگر این موضوع مرتفع شود آبادانی روستاها توسط خود روستاییان انجام می‌شود. امروز سکونت‌گاه‌های غیر رسمی که در حاشیه شهرهای بزرگ ایجاد شده به یک معضل آزار دهنده برای شهرها بدل شده است.

وی افزود: اگر به روستاها توجه مناسب می‌شد، امروز معضل سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه نشینی وجود نداشت. باید به روستاییان و عشایر به عنوان تولید کنندگان موثر در کشور نگاه کنیم؛ چرا که از منابع طبیعی در جهت تولید استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد باید: سیل مهاجرت از روستا به شهر را متوقف کنیم. در حال حاضر 70 درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند و تنها 30 درصد روستانشین باقی مانده‌اند. نباید اجازه دهیم این نسبت بیش از این افزایش پیدا کند.