چند روز پیش بار دیگر در صحن علنی مجلس، بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش بر زبان برخی نمایندگان جاری شد و کسانی معترض بودند که چرا طرح استیضاحی که در هفته گذشته توسط هیات رئیسه اعلام وصول شد برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تاکنون در پارلمان مطرح نشده است.

به گزارش مرورنیوز به نقل از روزنامه شرق، ظاهرا برخی از نمایندگان ضمن اینکه طرح استیضاح را امضا کرده‌اند، باب رایزنی با وزیر و معاونان ایشان را نبسته‌اند و از این طریق درصدد تحقق برخی خواسته‌های خود هستند که مهم‌ترین آنها ایجاد تغییرات در برخی مدیران در ادارات کل و شهرستان‌های خاص است. به گفته مطهری، رئیس جلسه دیروز مجلس، «برخی امضاکنندگان استیضاح خودشان به هیات رییسه مراجعه و درخواست داشتند تا مذاکرات بیشتری در این باره انجام شود. بنابراین اگر پافشاری در زمینه استیضاح بود، حتما این طرح اعلام وصول می‌شد».

✅ همین چند روز قبل بود که برخی نمایندگان مجلس از احتمال ایجاد تغییرات مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش همزمان با مطرح شدن مجدد طرح استیضاح ابراز نگرانی کرده و از دولت خواسته بودند که جلوی تغییرات احتمالی را بگیرد و نوبخت هم در پاسخ این نگرانی گفته بود: «از روز گذشته مقرر شد تا تعیین تکلیف مساله استیضاح شخصا با وقوع هر تغییری در بین مدیران آموزش و پرورش در کلیه سطوح برخورد کنم و این کار را انجام خواهم داد». معنی ضمنی این سخن این است که برخی نمایندگان در طرح خود برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش به مسائل متنوعی اشاره می‌کنند اما خواست اصلی آنان ایجاد تغییرات مدیریتی در حوزه انتخابیه است و از آنجا که ممکن است وزیر و معاونانش تسلیم این فشارها بشوند و برای پس گرفتن استیضاح، برخی مدیران کل و ادارات را علی‌رغم میل خود تغییر دهند، بنابراین دولت تصمیم گرفت که در مقابل این زیاده‌خواهی برخی نمایندگان خاص بایستد و مانع تغییر مدیران تا تعیین تکلیف استیضاح دکتر فانی شود.

 

✅ واقعا چرا برخی نمایندگان هنوز هم بر استیضاح وزیر آموزش و پرورش اصرار دارند؟ آیا آنان نمی‌دانند که وزارت آموزش و پرورش مشکل مالی دارد نه مدیریتی؟ آیا آنان متوجه نیستند که بخش عمده مطالبات فرهنگیان از وزیر کنونی همان مطالباتی است که از همه وزرای سابق هم داشتند و هنوز برای آن چاره‌ای اندیشیده نشده است؟ آیا نمایندگان استیضاح‌کننده از میزان بودجه مصوب مجلس برای این وزارتخانه خبر ندارند؟ زمان تصویب بودجه سال بعد به تدریج فرامی‌رسد و مناسب است که نمایندگان محترم استیضاح‌کننده مطالبات فرهنگیان را در نظر بگیرند و بودجه مورد نیاز را تصویب کنند و آنگاه از دولت انتظار حل معضلات معوق این قشر زحمتکش را داشته باشند. مناسب نمایندگان مجلس نیست که به هنگام تصویب بودجه کاری به نفع آموزش و پرورش نکنند اما در مخالفت با وزیر کنونی، مطالبات از گذشته تاکنون فرهنگیان را در دستور کار خود قرار بدهند. آیا نمایندگان استیضاح‌کننده چنین تصور می‌کنند که با تغییر وزیر گرهی از مشکلات این وزارتخانه باز می‌شود و قدمی برای بهبود معیشت و منزلت فرهنگیان و بهبود آموزش در مدارس و ارتقای اخلاقی و علمی و دینی دانش‌آموزان برداشته خواهد شد؟ به گمان بنده خود این نمایندگان هم می‌دانند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و تنها بر بی‌ثباتی در این وزارت دامن زده می‌شود.

 

✅ قطعا دکتر فانی از بهترین وزرای فرهنگی و از معتدل‌ترین افرادی است که می‌شد بر این وزارتخانه گمارد. میزان همراهی ایشان با نهادهای عالی نظارتی بسیار زیاد است و برخلاف اتهاماتی که متوجه دکتر فانی و معاونان ایشان می‌شود اکنون مسوولان این وزارتخانه برای پرهیز از اتهام سیاسی بودن، بسیاری از کارهای ضروری را هم به انجام نمی‌رسانند. اگر قرار باشد کسانی از مدیریت ایشان گلایه‌مند باشند مدافعان دولت و مردمی هستند که با رای به دکتر روحانی انتظار تغییرات جدی در این وزارتخانه و مدیران آن را داشتند در حالی که صاحبان بسیاری از پست‌های حساس در این وزارتخانه هنوز تغییر نکرده‌اند و کسانی در مسوولیت‌های مهم این وزارتخانه مشغول کارند که هیچ هماهنگی با وزیر و دولت ندارند. مطابق «سند تحول بنیادین»، یکی از ساحت‌های مهم تربیتی، تربیت سیاسی اجتماعی دانش‌آموزان است اما این امر با فشار برخی نهادها و مراکز عملا تعطیل است و کاری بایسته برای آن نمی‌شود و کسانی از درون همین وزارتخانه در تلاشند تا اقدامات محدود و مختصر معاونت پرورشی و فرهنگی آن در این حوزه را با فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای با شکست مواجه کنند. آیا باورکردنی است که برخی نهادهای خاص در درون همین وزارتخانه، دفاع دولت را جرم می‌دانند و مدافعان دولت را به‌شدت تحت فشار می‌گذارند؟ آیا باورکردنی است که معاون وزیری را که از منظر حقوقی مدیرمسوول یک نشریه آموزشی و تحلیلی و تبیینی در درون وزارتخانه محسوب می‌شود، دایما بازجویی کنند که چرا فلان نشریه را منتشر می‌کنید؟ واقعا مدیران کنونی وزارت آموزش و پرورش مظلومند که بدون انجام کارهای بزرگ مورد نظر خود و در حالی که از نظر بودجه مصوب تحت فشارند، ده‌ها اتهام متوجه آنان می‌شود و باید به خاطر انجام وظایف ذاتی خود مورد بازخواست هم قرار بگیرند. یک نمونه بارز این اتهامات مربوط به حوزه تربیت دینی و احیای ارزش‌های اسلامی و انقلابی و دفاع مقدس است. کارهایی که دکتر فانی و همکارانش حتی با استفاده از توان و بودجه دیگر نهادها در ٣ سال در این حوزه انجام داده‌اند بسیار فراتر از کل اقدامات وزرای دولت قبل در ٨ سال است ولی باز هم دستگاه عریض و طویل ضددولت با همین اتهامات دکتر فانی و همکارانش را می‌نوازد.

 

✅ خوب است نمایندگان طرفدار استیضاح سراغ شاخصه‌ها و آمارها بروند و موفقیت این مدیران را به صورت علمی و از سر انصاف بررسی کنند. در آن صورت قطعا بر استیضاح دکتر فانی اصرار نخواهند کرد.