معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مرز شلمچه تنها مسیر تردد برای اتباع غیر ایرانی است، گفت: از ابتدای ثبت نام در سامانه سماح تاکنون حدود 260 هزار نفر در این سامانه نام نویسی کردند.

حمید محمدی در گفتگو با خبرنگار مرور نیوز درباره آخرین وضعیت اربعین اظهار داشت: از ابتدای ثبت نام در سامانه سماح تاکنون حدود 260 هزار نفر در این سامانه نام نویسی کردند و بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین، تنها به کسانی اجازه خروج از کشور داده خواهد شد که از طریق سازمان حج و زیارت در سامانه سماح نام نویسی کرده باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم در این راستا صورت گرفته و به منظور رفاه هر چه بیشتر حال زائران اربعین، مبلغ روادید به صورت ریالی از طریق سامانه سماح قابل پرداخت است، گفت: متقاضیان اعزام به عتبات از مراجعه به دفاتر غیرمجاز خودداری کنند و تنها از طریق سامانه سماح و مراجعه به دو هزار و 200 دفتر مجاز حج و زیارت در سراسر کشور برای اعزام به اربعین اقدام کنند.

محمدی درباره صدور ویزا گفت:قرار بود سفارتخانه و کنسولگری‌های عراق در تهران، کرمانشاه، اهواز و مشهد از ابتدای مهر ماه و 12 مرکز نیز از نیمه مهر ماه در کشور فعالیت کنند که این مراکز به دلیل عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم با کمی تاخیر، بعد از تاسوعا و عاشورا  کار خود را آغاز خواهند کرد.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت بااشاره به اینکه اتباع غیر ایرانی که عمدتا از کشورهای افغانستان، پاکستان هستند، تنها از طریق مرز شلمچه می‌توانند وارد خاک عراق شوند، در واقع باید گفت به هیچ عنوان به آنها اجازه ورود به خاک عراق داده نخواهد شد.