قائم مقام سازمان نظام پرستاری از بررسی تعرفه مراقبت‌های پرستاری در منزل در شورای عالی بیمه خبر داد.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با خبرنگار مرور نیوز درباره آیین نامه مراقبت های پرستاری در منزل اظهار داشت: این آیین نامه طی دو ماه گذشته تدوین و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تعرفه مراقبت های پرستاری در منزل باید تعیین شود، گفت: تعرفه این خدمات مربوط به چند سال گذشته است که باید مورد بازبینی قرار گیرد و سپس در شورای عالی بیمه بررسی و تایید شود.

به گفته قائم مقام سازمان نظام پرستاری، شورای عالی بیمه در هفته های آینده برگزار خواهد شد که امیدواریم این موضوع نیز در آن جلسه مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است احمد نجاتیان معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز در این باره گفت آیین‌نامه قبلی ارائه خدمات مراقبت پرستاری در منزل حدود 18 سال گذشته در وزارت بهداشت تصویب شد. از همان زمان توجه جدی بر گسترش و نظارت بر این مراکز انجام نشده بود. در دولت یازدهم با دستور وزیر بهداشت، کارگروه ویژه‌ای در بحث ساماندهی پرستاری در منزل تشکیل و مدل‌های روز این سطح از مراقبت در دنیا بررسی شد. چندی پیش نیز آیین‌نامه جدید توسط مقام عالی وزارت تصویب و ابلاغ شد. با این آیین‌نامه می‌توان گام بزرگی را در جهت ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل برداریم.

نجاتیان تصریح کرد: امروز با تغییر بار بیماری‌ها، نیاز به مراقبت در منزل بیش از پیش احساس می‌شود. بسیاری از مبتلایان به این بیماری‌ها دوره کوتاهی را باید در بیمارستان بستری شوند، اما بیشتر آنان باید در منزل تحت مراقبت قرار گیرند. این مراقبت‌ها باید علمی باشد و توسط افراد دارای صلاحیت ارائه شود. امیدواریم بتوانیم با این آیین‌نامه و همچنین توسعه این مراکز توسط وزارت بهداشت، در یک برنامه زمانی چهار تا پنج ساله تعداد مراکز و همچنین نظارت‌ بر آنها را گسترش دهیم.