رئیس پلیس بین الملل ناجا اعلام کرد: وضعیت اعلان قرمز بودن محمودرضا خاوری به این معناست که در صورت تردد وی به سایر کشورهای جهان، پلیس آن کشور به استناد همین اعلان که در سیستم پلیس کشورها همچنان فعال است، می بایست خاوری را متوقف و به اینترپل تهران اطلاع دهند.

به گزارش مرورنیوز از نیروی انتظامی، سردار مسعود رضوانی همچنین گفت اعلان قرمز خاوری حذف نشده و همچنان به قوت خودباقی است ودر سیستم اصلی سازمان اینترپل در اختیار و در دسترس و مورد استناد و اقدام پلیس (اینترپل) کشورهاست.

وی افزود: اعلان از پرتال عمومی سازمان حذف شده و این حذف (اعلان از پرتال عمومی سازمان) برای افرادی است که ارتباط بین اینترپل کشور محل اقامت فرد با اینترپل صادرکننده اعلان برقرار شود. لذا درصورت تردد خاوری به سایر کشورهای جهان، پلیس آن کشور به استناد همین اعلان که در سیستم پلیس کشورها همچنان فعال است، می بایست متوقف وبه اینترپل تهران اطلاع دهند.

دفتر سخنگوی نیروی انتظامی پیرو انتشار خبری مبنی بر خروج نام خاوری از لیست اینترپل، اعلام کرد: حذف نام «محمودرضا خاوری» از این فهرست به معنای حذف وی از لیست تحت تعقیب یا اعلان قرمز نیست و اعلان قزمز این فرد به قوت خود باقی است.

محمود رضا خاوری (زاده ۱۳۳۱ در خرم آباد)، از بانکداران سابق ایرانی درگیر در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی است که مدیر عامل بانک ملی ایران بود در هفته اول مهر ۱۳۹۰ به بهانه «مشکلات عصبی حادث شده و بیماری مزمن» از مقام خود استعفا داد و به کشور کانادا که تابعیت آن را دارا بود، گریخت.

پلیس بین الملل یا اینترپل سازمانی بین المللی است که برای مبارزه با مجرمان بین المللی و برقرار کردن امنیت عمومی کشورهای عضو به وجود آمده و هدف اصلی این سازمان، همکاری بین پلیس کشورهای عضو و هماهنگ کردن مراجع قضایی این کشورها برای مبارزه با مجرمان و جرم های بین المللی است.

این سازمان ها برای متهمان فراری اعلان آبی، زرد، مشکی، سبز و قرمز صادر می کند که اعلان آبی در زمانی صادر می شود که فردی تحت نظر پلیس یک کشور باشد و این کشور بخواهد اطلاعات بیشتری راجع به او به دست آورد. در این صورت می تواند از دیگر کشورهای عضو و دبیرخانهٔ مرکزی درخواست کند هرگونه اطلاعات جنایی در خصوص فرد مورد نظر در اختیار دارند، ارسال کنند.

اعلان سبز یا هشدار برای است که پلیس کشورهای عضو از وضعیت یک فرد مجرم که محکومیت خود را گذرانده اما ممکن است دوباره در کشورهای دیگر مبادرت به ارتکاب جرم کند، مطلع شوند.

اعلان زرد یا اعلان برای گمشدگان در خصوص افرادی صادر می شود که از محل معمولی خود گم شده و هیچ گونه اثری از آنها نیست؛ بنابراین اینترپل از این طریق می تواند به خانواده های مفقودان کمک زیادی کند.

اعلان مشکی یا اعلان برای اجساد گمشده برای زمانی است که پلیس کشوری که این اجساد در آنجا پیدا شده، از طریق اداره اینترپل مربوطه از دبیرخانه مرکزی می خواهد در این خصوص اقدام بررسی کند.

اعلان قرمز یا اعلان برای افراد تحت پیگرد برای افرادی است که مرتکب جرم می شوند و به کشور یا کشورهای دیگر می گریزند را تحت پیگرد بین المللی قرار داد. در اعلان قرمز تصریح می شود که اداره اینترپل کشوری که فرد تحت پیگرد در آنجا پیدا شود، باید بلافاصله اداره اینترپل کشور درخواست کننده و دبیرخانه مرکزی را مطلع کند. از نظر کشورهایی که اعلان قرمز را به موجب نظام قضایی شان به رسمیت شناخته اند، اعلان قرمز به منزله درخواست دستگیری موقت است لذا اعلان قرمز از این جهت مبنیی حقوقی دستگیری فرد تحت پیگرد را تشکیل می دهد.

به همین دلیل، در اعلان قرمز تأکید می شود کشور درخواست کننده، از چه کشورهایی درخواست استرداد متهم را می کند.