رئیس شورای اسلامی شهر تهران، گفت: دولتی شدن شهرداری ها آفتی است که دودش به چشم مردم می‌رود.

به گزارش مرورنیوز، مهدی چمران در دویست و نود و هفتمین جلسه شورا با اشاره به روند تدوین لایحه مدیریت شهری گفت: با توجه به اهمیت این لایحه مقرر شده است که نتایج کمیته های 6 گانه در کمیسیون اصلی نیز با حضور وزرا، شهردار و نماینده شورای عالی استان ها بررسی شود از اینرو ما موارد موجود را که به صورت کتابچه در آمده در اختیار اعضای شورا قرار داده ایم تا هر چه بیشتر از نقطه نظرات شما استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اختلافات مهم در این زمینه نحوه انتخاب شهردار است که عموم شوراهای کشور موافق این هستند که شهردار توسط شوراها انتخاب شود. البته آنچه در کمیته ها تصویب شده انتخاب شهردار توسط مردم است ولی از آنجا که در کشور حزب وجود ندارد و انتخاب شهردار یک کار تخصصی است، می بایست استدلال محکمی در این زمینه ارائه دهیم تا اعضای کمیسیون مجاب شوند که انتخاب شهردار یک کار تخصصی است و باید از سوی شوراها صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین، گفت: موضوع دیگر پیشگیری هر چه بیشتر از دولتی شدن شهرداری ها است، در این لایحه اصلاح امور مدیریت شهری به سازمان شهرداری ها واگذار شده است و این در حالی است که دولتی شدن شهرداری موجب عدم خدمت رسانی صحیح به شهروندان خواهد شد.

وی افزود: ما عموما با این موضوع موافق نبوده و نیستیم و باید از دولتی شدن شهرداری جلوگیری کنیم.

همچنین بنا بر اعلام اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر، در دویست و نود و هفتمین جلسه شورا با اشاره به روند تدوین لایحه برنامه ششم خواستار توجه اعضای شورا به این امر و درج نقطه نظرات آنان برای هر چه پر بار تر شدن این لایحه با محوریت نقش مدیریت شهری شد.

وی در ادامه با اشاره به حادثه‌ای که منجر به فوت آتش نشان فداکار شد، گفت: در چند ماه گذشته تکرار این حوادث و فرو نشست ها موجب نگرانی شده است از اینرو ایجاد یک کار گروه ویژه برای موضوع ایمنی و توجه پیمانکاران ، مدیران پروژه و مشاوران ضروری است گرچه ما در این امر پیگیری های لازم را از سوی شورای اسلامی شهر تهران انجام خواهیم داد.

در ادامه رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به جزئیات لایحه مدیریت شهری پرداخت و افزود: بر اساس این لایحه که به کمیسیون های اصلی رفته است، انتخاب شهردار در شهرهای بالای دویست هزار نفر به صورت مستقیم توسط مردم و در شهر های پایین دویست هزار نفر توسط شورا ها انتخاب می شوند که این موضوع ایراد شکلی دارد و باید ایرادات برطرف شود.

وی همچنین با اشاره به موضوع تعداد اعضای شوراها به ویژه در شهر تهران ،گفت: در کمیسیون فرعی دولت خاصه موضوع افزایش تعداد اعضای شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت که ما پیشنهاد افزایش اعضا تا 35 نفر را دادیم که در این کمیسیون مورد قبول واقع شد و این امر به کمیسیون اصلی ارجاع داده شده است که البته فکر نمی کنم به این دوره برسد.

در ادامه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر در طی چند هفته اخیر این موضوع بررسی شود، در دوره آتی نیز قابل اجرا خواهد بود.