مسئول انجمن تغذیه استان قزوین گفت: امروز افراد برای لاغر شدن به سایت‌های مختلف اینترنتی مراجعه می‌کنند که بسیاری از سایت‌ها اطلاعات غلطی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که آسیب‌هایی را برایشان به همراه دارد.

به گزارش مرورنیوز، مصطفی نوروزی در همایش تغذیه سالم، فعالیت بدنی و تناسب‌اندام که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: امروز مردم برای تغذیه و تناسب‌اندام به اینترنت مراجعه می‌کنند، درحالی‌که بیشتر سایت‌های اینترنتی منابع موثق علمی نیستند و اطلاعات غلطی در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در حوزه تغذیه وجود دارد، ادعا کردن افراد و سایت‌های مختلف در مورد تغذیه است، افرادی که به دنبال لاغری یا چاقی هستند معمولاً با مراجعه به عطاری‌ها و سایت‌های اینترنتی اطلاعات غلطی را دریافت می‌کنند، این در حالی است که تناسب‌اندام باید به‌صورت تخصصی بررسی شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: با جست‌وجو کلمه راه‌های لاغری در اینترنت 5 میلیون و 110 هزار سایت در این زمینه وجود دارد، از این تعداد برخی افراد سودجو یا فروشندگان و تاجران هستند که به دنبال پول درآوردن از راه تناسب‌اندام هستند.

وی یادآور شد: برخی از سایت‌های اینترنتی با شعارهایی مانند لاغری سریع در 3 روز، لاغری در 7 روز، رژیم لاغری شیر و خرما و رژیم‌های متفاوت دیگری سعی در جلب خواننده دارند، این درحالی‌که است که هم‌چین موردی ازلحاظ علمی قابل توجیه نیست.

نوروزی تصریح کرد: اگر افراد می‌خواهند از اینترنت و سایت‌های علمی برای راه‌های لاغری و چاقی استفاده کنند، می‌توانند به سایت‌های علمی معتبر مانند سایت تحقیقاتی جهاد دانشگاهی به آدرس اینترنتی www.sid.ir مراجعه کنند یا از سایت‌های معتبر جهانی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در رژیم لاغری باید توجه داشته باشیم که میزان کالری لازم برای هر فرد هزار و 400 کالری است که اگر در رژیم چاقی میزان کالری دریافتی بدن از این مقدار کمتر باشد، فرد با عوارضی مانند ریزش مو، تکیده شدن پوست، لذت نبردن از زندگی، افسردگی روبه‌رو می‌شود.

مسئول انجمن تغذیه استان قزوین یادآور شد: چاقی مشکلات بسیاری ازجمله دیابت و اختلال در قند خون، فشارخون و سکته مغزی، بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان سینه و سرطان تخمدان، درد کمر و مهره، مشکلات باروری و کاهش طول عمر را به همراه دارد.

وی اظهار کرد: ما وظیفه‌داریم که در افراد نسبت به چاقی و اضافه‌وزن، حساسیت ایجاد کنیم تا از شیوع آن جلوگیری کنیم، در حال حاضر خانم‌ها نسبت به این مسئله حساس‌اند و به دنبال تناسب‌اندام هستند ما باید مردها را نیز نسبت به این موضوع حساس کنیم.

نوروزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اکثر افرادی که برای کنترل چاقی به پزشک مراجعه می‌کنند و برای کاهش وزن نیست بلکه به علت دارا بودن بیماری خاص از طریق پزشکان دیگر ارجاع داده‌شده است که باید فرهنگ کنترل وزن و تناسب‌اندام را در بین مردم نهادینه کنیم.