آن دسته از زوجینی که هنوز یارانه خود را از خانواده جدا نکرده‌اند و قصد شرکت در سرشماری را دارند، بدانند اطلاعات سرشماری ربطی به حذف یارانه ها ندارد.

به گزارش مرورنیوز، یکی از سوالاتی که یارانه بگیران با آن روبرو می شوند نحوه جدا کردن یارانه زوج‌های جوان از خانواده‌هاست. یکی از اموری که ممکن است زوج های جوان پس از ازدواج قصد انجام آن را داشته باشند، جدا کردن یارانه ها از خانواده است.

این سوال این روزها با سرشماری نفوس و مسکن سال 95 از سوی بسیاری از زوجین بیشتر می شود چرا که تصور می کنند هنگام وارد کردن  مشخصات خود در سامانه سرشماری احتمال حذف یارانه آنها وجود دارد. این در حالی است که پیگیری‌ها از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بیانگر این است که زوجینی که تا کنون یارانه خود را از خانواده‌هایشان جدا نکرده اند و در حال حاضر با شرکت در سرشماری نفوس و مسکن نگران قطع یارانه هستند، جای هیچ گونه نگرانی نیست و مطابق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاعات سرشماری ربطی به حذف یارانه‌ها ندارد.

 یعنی اگر زوجین در سرشماری شرکت کنند ولی یارانه خود را جدا نکنند باز هم یارانه به حساب سرپرست قبلی آنها واریز می‌شود. تنها در صورتی یارانه فرد متاهل شده از خانواده اش قطع می شود که اسامی زوجین به عنوان خانواده جدید در سامانه refahi.ir ثبت شده باشد و در این صورت یارانه به حساب سرپرست خانوار جدیدشان واریز خواهد شد.

زوج های جوان در صورت تمایل می توانند جهت جدا کردن یارانه ها از خانواده خود با به همراه داشتن مدارک ازدواج به مراکز پلیس +10 مراجعه کرده و نسبت به جداسازی اقدام کنند.

1- مدارک مورد نیاز برای این کار به شرح زیر است:

    مدارک شناسایی پدر زوج و زوجه شامل کارت ملی، شناسنامه و کپی مدارک

    مدارک شناسایی زوج و زوجه شامل کارت ملی و کپی شناسنامه و کپی مدارک

    اصل و کپی عقدنامه رسمی زوجین

2- مراجعه برای حذف نام از لیست خانواده:

زوجین می‌توانند از مراکزمراکز پلیس +10 آدرس مکان مربوط را جویا و با ارائه مدارک فوق، نام خود و همسر محترم را از لیست خانواده خارج  کنند.

3- معرفی خانواده جدید برای دریافت یارانه:

سپس با مراجعه به نزدیک ترین دفتر پلیس +10 به محل سکونت و ارائه مدارک شناسایی و ازدواج به همراه فرم احتمالی یا شماره پیگیری که توسط مرکز داده  می‌شود، می توانند مراحل ثبت نام خانواده خود در طرح دریافت یارانه را به اتمام برسانند.

از جمله نکاتی که در این فرایند باید مورد توجه قرار گیرد این است که با توجه به مراحل اداری، یک تا دوماه تا دریافت یارانه زمان صرف خواهد شد،بنابراین زوجین نگران نباشند. نکته دیگر این است که سرپرست خانوار جدید قبل از مراجعه به دفاتر خدمات پلیس باید حساب بانکی تهیه و شماره حساب و کارت خود را همراه داشته باشد.از آنجا که یارانه هر ماه بعد از بیستم هر ماه واریز می شود زوجین می‌توانند جهت از دست ندادن یک ماه یارانه، مراحل انجام کار را بین تاریخ دهم تا بیستم هر ماه پیگیری کنند.