متخصصان می‌گویند: وقفه تنفسی حین خواب (آپنه خواب) با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

به گزارش مرورنیوز به نقل از رویترز، یافته‌های این بررسی تایید کننده پیشنهادات کارشناسان انجمن بین المللی دیابت است که توصیه می‌کنند مبتلایان به هر یک از این دو بیماری باید نسبت به احتمال ابتلا به بیماری دیگر مراقبت داشته باشند.

آپنه خواب زمانی بروز می‌کند که مجرای تنفسی بیمار در زمان خواب به طور کامل یا نیمه کامل بسته می‌شود و در نتیجه فرآیند تنفس متوقف شده و مجدد ادامه پیدا می‌کند. به گفته محققان حدود ۱۳ درصد مردان و شش درصد زنان دچار عارضه آپنه خواب با شدت‌های مختلف هستند که تشخیص داده نشده است.

ماکو ناگایوشی محقق ارشد این مطالعه از دانشکده علوم زیست دارویی ژاپن گفت: طی دو دهه گذشته شواهد بدست آمده تایید کننده ارتباط آپنه خواب با مقاومت انسولینی، عدم تحمل گلوکز و دیابت نوع ۲ است.

این تیم تحقیقاتی همچنین اظهار داشتند: در مطالعات پیشین ارتباط بین آپنه خواب با دیابت در تعداد محدودی از افراد و با در نظر گرفتن فاکتورهای دیگر تایید شده است.

در این مطالعه اطلاعات ۱۴۵۳ نفر با میانگین سنی ۶۳ سال مورد بررسی قرار گرفت. هیچ یک از این افراد در شروع مطالعه به دیابت مبتلا نبودند پس از گذشت ۱۳ سال ۲۸۵ نفر از آنان به دیابت نوع دو مبتلا شدند و مشخص شد افراد مبتلا به آپنه خواب ۷۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.