رئیس سازمان غذا و دارو از وجود کالاهای قاچاق در برخی عطاری ها خبر داد و گفت: در سوپر مارکت‌ها و عطاری‌ها شاهد کالاهای قاچاق هستیم که امکانات برای مقابله با این موضوع محدود است.

رسول دیناروند در گفتگو با خبرنگار اجتماعی مرور نیوز درباره کالاهای قاچاق گفت: کالاهای قاچاقی که شناسایی و جمع آوری می‌شوند، دیگر اجازه ورود مجدد به بازار را پیدا نخواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که قوانین زیادی در راستای جلوگیری از کالاهای قاچاق در کشور وجود دارد، چرا دوباره شاهد کالاهای قاچاق در کشور هستیم، گفت: زیر ساخت‌های مورد نیاز برای اینکه کارهای اساسی در کشور اجرایی شود، وجود ندارد. به هر حال تجارت قانونمند بدون دموکراسی در کشور وجود ندارد یعنی دستگاه‌های اجرایی بروکراتیک هستیم و مشکلات جدی برای کسب و کار قانونی در کشور وجود دارد. 

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با بیان اینکه بروکراسی در حد فلج کننده‌ای بالاست که باید این موضوع را کم کنیم، گفت: متاسفانه گریزگاههای فراوانی در کشور وجود دارد و باید کل چرخه قانونی تجارت و تولید در کشور را با استفاده از فناوری اطلاعات تحت نظارت داشته باشیم. 

دیناروند با اشاره به اینکه در سازمان غذا و دارو، پرتال در حال نهایی شدن است، افزود: این طرح طی سه سال گذشته توسط کارشناسان در حال بررسی است و بخش‌های از آن اجرا شده است.

وی با بیان اینکه اتصال برخط با گمرگ و صنعت معدن و تجارت صورت گرفته و با دستگاه‌های دیگر در حال انجام  است، گفت: برای حذف بروکراسی، برخی شرکت‌ها که کارهایشان را طبق روال منطقی انجام می‌دهند می‌توانند زیر یک دقیقه مجوز قانونی بگیرند و نیازی به مراجعه به سازمان غذا و دارو و گمرک یا وزارت صنعت و معدن نیست و تمام این اقدامات براساس فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، دستگاه های اجرایی موظف هستند هر کدام مسئولیت خود را به درستی انجام دهند. در کنار آنها نیز دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی هم در مبارزه جدیتر برخورد کند دیگر شاهد این موضوع نیستیم.

دیناروند به ضعف در بازرسی تاکید کرد و گفت:بازرسی‌های به میزان کافی نرسیده است، به عنوان مثال سوپر مارکت‌ها و عطاری‌ها شاهد کالاهای قاچاق هستیم اما امکانات برای مقابله با این موضوع  محدود است.