رییس سازمان نظام‌پزشکی ایران بیماری اندومتریوز را تشکیل بافت رحم در ناحیه لگنی توصیف کرد و گفت: مطالعات نشان داده است که میان آلودگی‌های محیطی و کمبود ویتامین D با بروز اندومتریوز رابطه وجود دارد.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا زالی روز سه‌شنبه، 4 آبان ماه در مراسم افتتاح سومین کنگره اندومتریوز که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اندومتریوز را یک مساله جدی و رو به افزایش در نظام سلامت دانست و یادآور شد: البته جای خوشحالی دارد که این بیماری موضوع اصلی این کنگره قرار گرفته است.

وی، تغییر شیوه زندگی و عوامل محیطی را در بروز این بیماری موثر دانست و ادامه داد: بیشترین میزان مشکلات اندومتریوز در زنان بین 25 تا 40 سال است؛ یعنی در زمانی که زنان در دوره باروری قرار دارند.

رییس سازمان نظام‌پزشکی ایران با تاکید بر اینکه بیماری اندومتریوز نه‌تنها جسم بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه عوارض متعددی از جمله عوامل اجتماعی، روانی و تغییر در سبک زندگی فرد را ایجاد می‌کند.

زالی ادامه داد: این بیماری در کشور ما رو به افزایش است؛ ولی آمار دقیقی از آن در دست نداریم و به نظر می‌رسد 3 تا 10 درصد افراد در سنین باروری احتمالا به این بیماری مبتلا هستند.

وی با تاکید بر اینکه متوسط نرخ ناباروری در زوج‌های ایرانی 20 درصد بالاتر از متوسط جهانی است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل این امر بالاتر بودن شیوع بیماری اندومتریوز و عدم تشخیص به موقع این بیماری باشد.

رییس سازمان نظام‌پزشکی ایران اضافه کرد: اندومتریوز بیماری است که بافت داخلی رحم در خارج از رحم جایگزین می‌شود و شایعترین محل تجمع آن ناحیه لگنی است.

وی قاعدگی‌های دردناک و ناباروری را از جمله عوارض این بیماری نام برد و اظهار کرد: آنچه که در ایران بسیار مهم است، این است که موارد کشف‌شده در کلینیک‌های تخصصی، موارد پیشرفته این بیماری است؛ به‌گونه‌ای که بیش از 80 درصد موارد اجرایی در کلینیک‌های زنان در سطح چهار این بیماری قرار دارند.

به گفته وی، شدت پیشرفت این بیماری در چهار سطح تقسیم‌بندی می‌شود که سطح چهار آن نوع پیشرفته این بیماری است.

زالی با تاکید بر ضرورت تشخیص به موقع این بیماری، یادآور شد: این بیماری دارای عوارض پیچیده‌ای است؛ ضمن آنکه عوامل توارثی و ژنتیکی و همچنین محیطی زمینه‌ساز افزایش این بیماری است.

به گفته وی، هرچه این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن راحت‌تر و ارزان‌تر است و در صورت پیشرفت آن علاوه بر جراحی، بیمار عوارض ناشی از ناباروری را متحمل خواهد شد.

رییس سازمان نظام‌پزشکی ایران با اشاره به مطالعات انجام شده در کشور افزود: این مطالعات مؤید ارتباط میان آلودگی‌های محیطی و کمبود ویتامین D با بروز بیماری اندومتریوز است؛ ولی اثبات آن نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

وی آموزش، تشخیص به‌موقع و مراجعه دوره‌ای به پزشک را از جمله عوامل کاهش پیشرفته بیماری اندومتریوز نام برد و خاطرنشان کرد: بیماری اندومتریوز یک بیماری پیش‌رونده است و در بیمار روند فراز و نشیبی دارد و از این رو بیمار را نباید تنها با درمان دارویی رها کرد.