عصر فناوری هزاران دانشجو و فارغ التحصیل جوان ایرانی را وارد عرصه اشتغال کرد آنها امروزه به عنوان کارآفرینان حوزه فناوری شناخته می شوند.

به گزارش مرور نیوز، یک شغل و حرفه بسیار جذاب و خلاق که انتظار می رود با حمایت و تشویق دولت بخشی از معضل بیکاری دانش آموختگان را بر طرف کند این گروه از جوانان عمدتا در واحدهایی تحت عنوان استارتاپ عشق و ابتکار خود را به نمایش گذاشته اند اما چندان تعجب نکنید که این گروه از کارآفرینان در ابتدای فعالیت خویش با نگاه تنگ نظرانه مواجه شدند

تنگ نظری و بدبینی از سوی  افرادی که این حرفه های خود جوش را تهدیدی برای موقعیت و منافع خویش می نگرند و از همین رو به تبلیغاتی گسترده علیه آنها دست زده اند. محور این تبلیغات منفی علیه کارآفرینان یا استارتاپ ها این است که چون فعالان این عرصه فناوری با شرکت ها و کمپانیهای انفورماتیک و تکنولوژیک در خارج مراوده دارند لاجرم سر از جاسوسی درمی آورند.

در این راستا مستندی به عنوان شب نامه با «معادل انگاشتن جاسوسی و کار آفرینی» تهیه شد و البته با واکنش مراجع و کارشناسان مسئول روبرو گردید.در شناسنامه این فیلم نام افراد زیر به چشم می خورد .سیدمهدی کرباسی که به عنوان کارگردان معرفی شده است و همینطور رضا صادقی و حمیدرضا جعفریان که به ترتیب نویسنده و تهیه کننده مطرح شده اند. سرمایه گذار این پروژه جنجالی نیز بر عهده  سفیرفیلم بوده است که نامی آشنا برای محافل مطبوعاتی و سینمایی است . عوامل این فیلم در مصاحبه هایی که با رسانه های مخالف دولت داشته اند کوشیده اند کار خود را یک پروژه تحقیقاتی معرفی کنند. کرباسی در یکی از مصاحبه هایش مدعی شده است شبنامه  داستان یک دانشجوی دانشگاه شریف است که تصمیم می گیرد با فروش «فلش فیلم» کسب و کاری برای خود راه اندازی کند که در این فضا با اتفاقات و اطلاعاتی روبرو می شود و تصمیم می گیرد این اطلاعات را در یک کانال تلگرامی منتشر کند.

او در عین حال اذعان می کند که اولین مخالف پخش این فیلم دانشگاه شریف و تهران  بوده است « البته اکران خصوصی این فیلم برای برخی مسوولان دانشگاه برگزار شد و قرار بود در این دانشگاه رونمایی شود ولی بعد از چند روز با رونمایی موافقت نکردند. گزینه بعدی برای رونمایی دانشگاه تهران بود  اما مسوولان این دانشگاه نیز اعلام کردند مستند «شب نامه» مجوز اکران ندارد.

در همین اثنا بود که خبرگزاری فارس و دیگر رسانه های مخالف دولت ادعا کرد ند که دانشجویان در اعتراض به لغو برنامه رونمایی از مستند شب نامه مقابل سالن شهید چمران دانشگاه تهران تجمع کرده اند.

گفتنی است که این گروه قبل از این فیلمی را با عنوان مستند «فاکتور صوری» علیه نظام بانکداری درایران ساخته بود.