معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بخش درمانی کشور اکنون با کمبود افزون بر 200 هزار نفر نیرو در گروه پرستاری مواجه است.

به گزارش مرور نیوز، محمد میرزابیگی، پنجشنبه در آیین معارفه رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه افزود: از سال 92 برای جبران این کمبود، اقدام به سطح بندی خدمات پرستاری به 2 دو سطح حرفه ای و غیرحرفه ای کرده و در حوزه حرفه ای، ظرفیت 181 دانشگاه پرستاری و مامایی را 2 برابر کرده ایم. 

وی گفت: از اواخر سال آینده، هر سال 12 هزار نفر نیروی جدید در سه بخش خدمات عمومی، تخصصی و فوق تخصصی به گروه پرستاری اضافه خواهد شد. 
وی افزود: در بخش غیرحرفه ای نیز که نیازمند تربیت نیروی دانشگاهی نیست، 10 هزار نفر نیروی کمک پرستار تعریف شده که به تدریج و سالانه سه هزار نفر جذب شده یا در حال جذب هستند. 
میرزابیگی با بیان اینکه تلاش داریم بخشی از نیروی مورد نیاز بیمارستان ها را از محل مرخصی دوران زایمان و دانشجویان سال آخر جبران کنیم، افزود: مشکل کنونی، به سال های گذشته باز می گردد که همزمان با آغاز ساخت بیمارستان، کسی به فکر تامین کادر درمانی و پرستاری آن نبوده، اما اکنون این مشکل برطرف شده است. 

* نگاه سیاسی برخی رسانه ها به طرح تحول نظام سلامت تاسف انگیز است 
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از آنچه که نگاه جناحی و سیاسی برخی رسانه ها و جریان ها به موضوع طرح تحول نظام سلامت خواند، ابراز تاسف کرد و گفت: این در حالی است که اصولا مقوله سلامت نیازمند نگاه تخصصی و نه جناحی است.
میرزابیگی افزود: واقعیت آن است که طرح تحول نظام سلامت در حوزه بیمه دارای مشکلاتی است و باید تحولی در این بخش صورت بگیرد و تا زمانی که متولی مشخص و سازمان یافته ای با جایگاه مشخص برایش تعریف نشود، مشکل تداوم خواهد داشت. 

* مشکل تعرفه های پرستاری حل می شود 
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رفع مشکل تعرفه های پرستاری ظرف هفته های آتی خبر داد و گفت: پرونده این امر بزودی در شورای عالی بیمه به تصویب خواهد رسید که بر اساس آن پرستارانی که تمایل به کار در بیمارستان ها ندارند، قادر خواهند بود در قالب دفتر کار خدمات پرستاری در منزل به مردم خدمات ارائه دهند. 

* دانشگاه های پزشکی کیفیت آموزشی را ارتقا دهند 
نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: در کنار توسعه زیرساختی، دانشگاه های علوم پزشکی باید محلی برای آموزش با کیفیت باشند. 
سعید باستانی افزود: از سوی دیگر دانشگاه باید به محلی برای رشد و بالندگی و پویایی تبدیل شود و هیچ یک از ارکان دانشگاه نباید جلو این بالندگی را بگیرد، لذا توسعه کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها باید مورد توجه خاص قرار گیرد. 
وی همچنین از مسوولان خواست به تعهد خود مبنی بر ساخت و تکمیل بیمارستان امام حسین(ع) تا سال 96 عمل کنند و از هم اکنون به دنبال تامین زیرساخت های مرتبط با آن باشند. 
وی بر حل مشکلات طرح نظام سلامت تاکید کرد و گفت: هر چند طرح تحول نظام مشکلات مردم را در حوزه درمان برطرف کرده، اما در مقابل مشکلاتی را نیز به وجود آورده که ناشی از پرداخت نشدن حق بیمه توسط تامین اجتماعی است. 
باستانی با بیان اینکه هم اکنون تامین اجتماعی مبلغ 80 هزار میلیارد ریال به دانشگاه های علوم پزشکی بدهکار است، افزود: بر این اساس از وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی خواسته ایم به مجلس آمده و در این خصوص توضیح دهد. 
وی گفت: هر چند دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با حدود 330 میلیارد ریال طلب و 200 میلیارد ریال بدهی، دارای تراز مثبت است، اما بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، دارای تراز منفی هستند و اگر این مساله برطرف نشود در آینده با مشکلی بزرگ و جدی مواجه خواهیم شد. 
در این مراسم با قدردانی از خدمات دکتر سیدحسین خادمی، رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، دکتر سعیدرضا قنبرزاده به عنوان رئیس جدید این دانشگاه معرفی شد. 
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه به 350 هزار نفر جمعیت این شهرستان ها در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می دهد. 
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.