وقتی هورمون های بدن دچار اختلال می شوند مشکلات متعددی در بدنمان پدید می آید چاقی ،نازایی ،ریزش مو و رشد موهای زائد از نشانه های مهم عدم تعادل هورمون های بدنمان می باشند اما با روش های درمانی خانگی و سالم می توانیم این عارضه را درمان کنیم.

به گزارش مرور نیوز، وقتی هورمون های بدن دچار اختلال می شوند مشکلات متعددی در بدنمان پدید می آید چاقی، نازایی، ریزش مو و رشد موهای زائد از نشانه های مهم عدم تعادل هورمون های بدنمان می باشند اما با روش های درمانی خانگی و سالم می توانیم این عارضه را درمان کنیم موادخوراکی مانند  زردچوبه، سبوس جوی دوسر،  دارچین، آب،  پروتئین کشک، سویای ارگانیک به شما در این زمینه کمک خواهند کرد توضیحات بیشتر را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

هورمون‌های شما، در واقع سیستم کنترل بدن‌تان محسوب می‌شوند. هورمون‌هایی که کارشان را به خوبی انجام نمی‌دهند می‌توانند تقریبا روی هر جنبه از سلامت تأثیر گذشته و آن را با دشواری‌هایی روبه‌رو سازد. این موضوع ایجاب می کند که به تعادل هورمونی خود توجه بیشتری داشته باشید

در زمانه‌ای که مواد شیمیایی‌ای که در فعالیت هورمون‌ها اختلال ایجاد می‌کنند در غذاهای فرآوری‌شده، شامپوها و حتی شمع‌های معطر و خوشبوکننده‌های هوا پنهان هستند، بر هم خوردن تعادل هورمون ها کار چندان سختی نخواهد بود و هورمون‌هایی که کارشان را به خوبی انجام نمی‌دهند می‌توانند تقریبا روی هر جنبه از سلامت، در جریان کم کردن وزن،‌ بچه‌دار شدن و حتی احساس شادمانی‌تان تأثیر گذشته و آن را با دشواری‌هایی روبه‌رو سازد. از طرفی میزان هورمون‌های ناسالم هم می‌تواند خطر برخی سرطان‌ها و سایر بیماری‌های مزمن را در شما زیاد کند. در اینجا به برخی غذاها و نوشیدنی‌های مغذی اشاره می‌کنیم که کمک‌تان می‌کنند به تعادل هورمونی برسید، احساس اشباع‌ بودن داشته باشید، با بیماری‌ها مبارزه کنید و چربی بسوزانید.

1.کلم بروکلی

کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، کلم و کلم‌پیچ مقادیر زیادی مواد مغذی گیاهی به نام ایزوتیوسیانات دارند که شامل ایندول-3کاربینول است که به تجزیه  متابولیت استروژن مضر و قوی که رشد تومورها را افزایش می‌دهد کمک خواهد کرد، خصوصا در سلول‌های سینه که به استروژن حساس هستند. در سال 2008 محققان دریافتند که ایندول-3کاربینول می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی سینه را تغییر داده و از طرفی در برابر انتشار سرطان از آنها محافظت کند.

میزان مصرف: همه آنچه برای کاهش خطر سرطان‌های متعدد خصوصا سرطان سینه و پروستات نیاز دارید نصف فنجان بروکلی در هفته است.

2.تخم بزرک

تخم بزرک سرشار از لیگنان است، نوعی ترکیب فیتواستروژن (یا استروژن‌گیاهی) که تحقیقات نشان می‌دهد می‌تواند در برابر سرطان‌های خاص خصوصا سرطان سینه،‌ پروستات و روده از بدن محافظت کند.

میزان مصرف: سعی کنید 2 تا 3 قاشق از تخم بزرک را به اسموتی، جودوسر، سالاد یا غلات روزانه خود اضافه کنید چرا که خطر سرطان را کاهش داده و از طرفی فیبر و اسیدهای چرب ضروری را برای بدن‌تان تأمین خواهد کرد. روغن‌های موجود در تخم بزرک خیلی سریع فاسد می‌شوند، بنابراین بهتر است تخم بزرکی خریداری کنید که در بسته‌بندی وکیوم‌شده به فروش می‌رسد و حتما در فریزر آن را نگه دارید.

3.چای سبز

تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره چای سبز می‌تواند به شکل بارزی میزان کارکرد متابولیسم و روند چربی‌سوزی شما را افزایش دهد. در شرایطی که کافئین میزان انرژی بدن را افزایش خواهد داد، سوای این مسئله چای سبز اثرات آرام‌بخشی هم به همراه دارد چرا که حاوی تیانین است –ترکیبی طبیعی که در انتشار کورتیزول اختلال ایجاد می‌کند– و این مسئله برای سوزاندن چربی امتیاز بزرگی است.

میزان مصرف: توصیه می‌شود روزانه 4 فنجان چای طعم‌دار بنوشید، چرا که به مرور وزنتان کاهش می‌یابد، بی‌آنکه تغییر خاصی در رژیم غذایی یا ورزش‌تان ایجاد کنید.

4.روغن زیتون طبیعی ممتاز

اگر این روغن جزو رژیم غذایی ما باشد، چربی‌های تک‌اشباع‌نشده موجود در آن باعث تحریک انتشار هورمون سرکوب‌کننده اشتها یعنی اپتین خواهد شد. از طرفی روغن زیتون باعث افزایش میزان حساسیت به انسولین در بدن می‌شود. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده موش‌هایی که رژیم غذایی‌شان سرشار از روغن زیتون بود، در مقایسه با گروهی از آنها که روغن دانه سویا خوردند، میزان چربی‌سوزی‌شان سریع‌تر رخ داد.

میزان مصرف: از خوردن چربی‌های صنعتی مانند مارگارین پرهیز کرده و به‌جای آن از روغن زیتون طبیعی ممتاز استفاده کنید.

5.آووکادو

آووکادو سرشار از بتاسیتسترول است –ماده‌ای طبیعی که به شکل بارزی می‌تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد. از طرفی این ترکیب مشابه به متعادل شدن فعالیت هورمون استرس یعنی کورتیزول هم کمک کرده، در ذخیره DHEA کم (هورمونی که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود) بسیار مؤثر خواهد بود و التهاب مرتبط با استرس و ورزش‌های سنگین را کاهش می‌دهد.

میزان مصرف: سعی کنید در هر پُرس، حدود یک‌چهارمِ یک آووکادو را بخورید.

6.سیب‌

سیب حاوی کوئرستین است، آنتی‌اکسیدان فلاونیدی و آنتی‌هیستامینی طبیعی. به مانند بسیاری از سایر فلاونید‌ها، کوئرستین هم دارای ترکیبات فیتواستروژن است. طی تحقیقی که در بازه‌ای 30 ساله روی بیش از 10 هزار نفر صورت گرفت محققان دریافتند که خوردن روزانه یک سیب،‌ خطر هر نوع بیماری مزمن مرتبط با سالخوردگی از جمله پوکی استخوان، بیماری قلبی، سرطان، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

میزان مصرف: همان توصیه قدیمی و همیشگی؛ سعی کنید روزانه یک عدد سیب بخورید تا دیگر به پزشک نیاز نداشته باشید.

7.آجیل

مانند آووکادو، اکثر آجیل‌ها منبع غنی بتا-سیتسترول استرول گیاهی هستند. به طور ویژه بادام حاوی پروتئین، فیبر، استرول‌های گیاهی و مواد مغذی متعددی است که برای سلامت قلب اهمیت فراوان دارد. بادام‌ باعث کاهش جذب کربوهیدرات در بدن شده که این مسئله به کنترل دیابت کمک می‌کند. تحقیقات انجام‌شده در این زمینه در مرکز سلامت پزشکی دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد که گردو هم منبع غنی ملاتونین است، هورمونی که به افزایش کیفیت خواب‌تان کمک می‌کند.

میزان مصرف: پنج بار در هفته خوردن یک مشت گردو، چربی بدن را به اندازه کافی تأمین خواهد کرد که خودش باعث تحریک انتشار لپتین شده که اشتهایتان را کنترل می‌کند.

8.سویای ارگانیک (بدون تغییرات ژنتیکی)

چگالی استخوان، ‌تعادل هورمونی و میزان کلسترول با بالا رفتن سن تغییر می‌یابند، اما مصرف روزانه سویا باعث کاهش کلسترول شده،‌ استحکام استخوان‌ها را حفظ کرده، سلامت قلب را افزایش داده و از پروستات محافظت نموده و شدت علائم یائسگی را کم می‌کند. اثرات بهداشتی و سلامت محصولات سویا –زمانی که به طور متعادل مصرف شود– به خاطر فیتواستروژن‌هایی است که به طور طبیعی در دانه‌های آن وجود دارد. تحقیقات دانشگاه ایلینویز نشان می‌دهد پروتئین سویا می‌تواند میزان متابولیسم را افزایش داده،‌ در کنترل وزن مؤثر واقع شده و رشد سلول‌های چربی را کم کند. (با این حال اگر در گذشته خوردن سویا باعث ایجاد گاز معده، نفخ یا مشکلات هاضمه شده یا سابقه سرطان سینه داشته‌اید دیگر آن را نخورید)

میزان مصرف: تنها یک فنجان شیرسویا یا ماست ارگانیک شیرین‌نشده، یک مشت آجیل سویا، یا اندازه یک کف دست ، همه آن چیزی است که نیاز دارید.

9.آب

کم‌آبی باعث افزایش هورمون‌هایی در بدن می‌شود که اشتهایتان را تحریک می‌کنند. آب کافی برای پیشگیری از سفتی مفاصل، افزایش وزن، سردرد، کاهش عملکردهای ورزشی و دوره بازیابی ضعیف و نامناسب بعد از ورزش، بسیار حیاتی است.

میزان مصرف: به طور کلی توصیه می‌شود که روزانه 8 لیوان آب بنوشید، اما حواستان باشد که وقتی ورزش می‌کنید یا زمان زیادی را زیر آفتاب می‌گذرانید، باید آب بیشتری بنوشید.

10.پروتئین کشک

گفته می‌شود که این پروتئین باعث افزایش کم شدن چربی بدن شده، از بافت‌های عضلانی محافظت کرده، قدرت سیستم ایمنی را بالا برده و دوران بازیابی و ریکاوری بدن را بعد از ورزش تحت پوشش قرار می‌دهد. از طرفی می‌توان آن را منبع غنی تریپتوفان هم تلقی کرد که باعث افزایش میزان سروتونین در بدن شده و دشمن استرس محسوب می‌شود.

میزان مصرف: این مکمل پودری یکی از شایع‌ترین منابع زیستی پروتئین در دسترس بوده که افزودن یک تا دو قاشق از آن به اسموتی‌تان تأثیر به‌سزایی به همراه دارد.

11.دارچین

دارچین دارای اثرات فوق‌العاده‌ای در متعادل ساختن میزان انسولین بدن است. تحقیقات نشان می‌دهد که دارچین سیلان باعث می‌شود تا سلول‌های کبد و عضلات با آمادگی بیشتری به انسولین واکنش نشان دهند. واکنش بهتر به انسولین به معنای تعادل بیشتر قند خون و نیز انسولین کمتر در بدن خواهد بود.

میزان مصرف:  سعی کنید تا حد امکان دارچین را به غذا و نوشیدنی‌های داغ‌تان (از جمله قهوه) بیافزایید. تنها مصرف نصف قاشق از آن به طور روزانه و به مدت 30 روز، میزان واکنش انسولین را به طور چشمگیری افزایش داده و حجم دور شکم‌تان را کاهش خواهد داد.

12.سبوس جوی دوسر

جوی دوسر منبع غنی بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین E، روی، سلنیوم، مس، آهن و منگنز است. آنها سرشار از پروتئین و فیبر هستند که در متعادل‌ ساختن قند خون و انسولین بسیار تأثیرگذارند، در شرایطی که میزان کلسترول و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. بر اساس آمار انجمن سرطان آمریکا، مواد شیمیایی گیاهیِ موجود در جوی دوسر دارای ترکیباتی است که با سرطان مبارزه می‌کند.

میزان مصرف: می‌توان با سبوس جوی دوسر، اسنک غلاتی داغ و راحت درست کرد.

13.زردچوبه

گیاهان و ادویه‌ها چیزی فراتر از طعم و مزه برای غذاها به همراه دارند. بسیاری از آنها در متعادل ‌ساختن فعالیت هورمونی بسیار تأثیرگذارند. سیر، رزماری، آویشن، زردچوبه، زنجبیل، زیره،‌ کاری دارای اثرات فوق‌العاده‌ای هستند. زردچوبه به طور طبیعی باعث کاهش میزان التهاب، درد و تورم در بدن می‌شود.

میزان مصرف: توصیه می‌شود که علاوه بر فلفل سیاه، زردچوبه را هم به عضو ثابت غذایتان تبدیل کنید –این ترکیب بیوسنتز می‌شود تا بتواند اثراتی به مراتب قوی‌تر به همراه داشته باشد.