سرپرست اداره جرم‌یابی پلیس فتا گفت: سازنده «اپل آی دی» می‌تواند به تمامی اطلاعات IOS از طریق شبکه ابری (ICLOUD) دسترسی داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، سرگرد حمید کیانی با اشاره به اینکه  بسیاری از دارندگان گوشی‌های هوشمند، اطلاعات چندانی درباره نحوه کارکرد آن ندارند، گفت: این افراد در پی خریدن یک گوشی هوشمند با سیستم عامل IOS یا خرید اپل آی‌دی (APPEL ID) از فروشنده، خود را در معرض تهدیدهایی قرار می‌دهند. متاسفانه علاوه بر ایجاد یک بازار کاذب در خصوص فروش اپل‌آی‌دی از سوی برخی دفاتر خدماتی و تعمیراتی گوشی یا فروشندگان گوشی‌های آیفون، شاهد آن هستیم که برخی از این افراد در گام بعدی اقدام به جاسوسی یا باج‌خواهی از خریداران می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که برای استفاده از نرم‌افزارها و امکانات آی‌پد، آی‌مک، مک‌بوک، آی پاد و آیفون که سیستم عامل IOSدارند نیازمند داشتن یک حساب کاربری فعال اپل یا همان اپل آی‌دی هستیم، افزود: این امر باعث شده تا برخی فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات IOS از نداشتن آگاهی و اطلاعات خریداران سوءاستفاده کرده و برای ساخت یک اپل آی‌دی رایگان رقم‌های چند ۱۰ هزار تا صد هزار تومان از خریداران دریافت کنند.

سرپرست اداره جرم‌یابی پلیس فتا گفت: با توجه به این‌که کارکرد اپل آی‌دی باعث می‌شودتا کسی که این اپل آی‌دی را با توجه به سوالات امنیتی ساخته است به تمامی اطلاعات IOS از طریق شبکه ابری  (ICLOUD)دسترسی داشته باشد، از شهروندان خواست به هیچ عنوان در خرید IOS اقدام به خرید یا دریافت رایگان اپل آی‌دی از فروشندگان نکنند.

سرگرد کیانی ادامه‌داد: شهروندان خود به راحتی می‌توانند اپل آی‌دی بسازند و در صورتی که نمی‌توانند یک اپل آی‌دی برای خود بسازند حتما به افراد مورد اعتماد مراجعه کرده و بعد از ساخت اپل آی‌دی که با ایمیل صورت می‌گیرد حتما تمامی رمزها و  پاسخ سوالات امنیتی را از سازنده گرفته و سریعا اقدام به تغییر رمز (سوالات امنیتی و ایمیل پشتیبان) اپل آی‌دی ساخته شده کنند تا دسترسی سازنده را به اطلاعات شخصی گوشی محدود سازند.

وی یادآور شد: با توجه به این‌که ساخت اپل آی‌دی نیاز به ساخت یا دریافت ایمیل از کاربران دارد، حتما بعد از دریافت اپل آی‌دی یا خرید آن ایمیل آن را نیز دریافت کرده رمز ایمیل و پاسخ سوالات امنیتی آن را نیز تغییر دهید. تا به هیچ عنوان سازنده یا فروشنده اپل آی‌دی به اطلاعات شما دسترسی نداشته باشد.

 سرپرست اداره جرم‌یابی مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا با اشاره به پرونده‌هایی از این دست در پلیس فتا گفت: متاسفانه عدم آگاهی شهروندان باعث می‌شود تا ضمن پرداخت مبلغی برای ساخت اپل آی‌دی، تمامی اطلاعات IOS مثل تصاویر، فیلم‌ها، شماره‌های تلفن و هزاران هزار اطلاعات دیگر ذخیره شده در گوشی هوشمند با خرید یا دریافت هدیه این اپل آی‌دی‌های کاربری مستقیما در اختیار سازنده اپل آی‌دی قرار گیرد.

وی حفظ و نگهداری از اطلاعات شخصی در سیستم‌های رایانه‌ای و گوشی‌های هوشمند را یک وظیفه فردی دانست و گفت: عدم دقت در نگهداری مطمئن اطلاعات شخصی و مهم باعث می‌گردد تا به راحتی در دام جاسوسان، باج‌خواهان و خرابکاران فضای سایبر بیفتیم که تبعات جبران ناپذیر دارد.

سرگرد کیانی به فروشندگان و ایجاد کنندگان اپل آی‌دی برای دیگران هشدار داد و گفت: این افراد باید حتما اگر ایمیلی برای ساخت اپل ای‌دی ایجاد می‌کنند و یا ایمیل و رمز عبور ایمیل شخصی خریدار را برای ایجاد اپل آی دی می‌گیرند حتما به فرد تاکید نمایند که رمز عبور ایمیل و اپل آی‌دی خود و پاسخ سوال امنیتی آن‌ها را قبل از استفاده تغییر دهند و به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید از این اطلاعات سوء‌استفاده نمایند، چرا که موارد قانونی برای برخورد با مجرمانی که به اطلاعات دیگران در فضای مجازی بدون اجازه و مجوز دسترسی می‌یابند وجود دارد، که با آن‌ها برخورد قانونی صورت گیرد.

سرپرست اداره جرم‌یابی مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا با اشاره به ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای گفت: هرکس به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنان‌چه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جرای نقدی از یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

به گفته وی در ماده۱۷ قانون جرائم رایانه ای نیز آمده است، هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد.

سرگرد کیانی با اشاره به ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه‌ای افزود: در این ماده قانونی آمده است هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این‌که از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

سرپرست اداره جرم‌یابی مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: فروشندگان و ارائه دهندگان اپل آی‌دی متوجه باشند در صورتی که بخواهند از عدم اطلاع کاربران استفاده کرده و بر علیه داده‌های موجود در سیتم‌های این افراد اقدامی مثل جاسوسی، خرابکاری، اخاذی و باج خواهی یا هتک حیثیت کند که باعث هر گونه ضرر و زیانی به آن‌ها یا آبرو و حیثیت آن‌ها گردد با توجه به موارد قانونی گفته شده مجرم شناخته شده و برابر قانون با آن‌ها برخورد صورت می‌گیرد.

سرگرد کیانی در ادامه با بیان این‌که کاربران IOSها و گوشی‌های هوشمند حتما باید خود اپل آی‌دی ایجاد کنند، گفت: برای ساخت اپل آی‌دی آموزش‌های زیادی در فضای سایبر وجود دارد و کاربران می‌توانند با مطالعه آن‌ها خود اقدام به ساخت اپل آی‌دی نمایند. چرا که اگر فرد دیگری برای شما اپل آی‌دی بسازد و شما اقدام به تغییر رمز عبور و سوالات امنیتی آن نکنید به راحتی به تمام اطلاعات موجود در گوشی شما دسترسی دارد و می‌تواند از این اطلاعات سوءاستفاده نماید.

سرپرست اداره جرم‌یابی مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا با بیان این‌که گوشی‌های هوشمند امکانات فراوانی دارند که اگر کار با آن‌ها را به طور کامل بلد نباشیم می‌تواند به جای راحتی و آسایش باعث دردسر و گرفتاری گردد، به خریداران گوشی‌های هوشمند توصیه کرد: حتما قبل از خرید یک گوشی هوشمند از هر برندی نسبت به امکانات و نحوه کارکرد آن اطلاعات دقیق و کاربردی به دست آورند و با نصب دقیق نرم‌افزارهای ضروری مانع آن گردند که اطلاعات شخصی و مهم آن‌ها توسط این گوشی‌ها به راحتی در اختیار دیگران قرار گیرد.