عضو کمیته علمی و اجرایی اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا با بیان اینکه شایع ترین نوع سرطان در ایران، سرطان معده است، نقش عوامل محیطی و آلودگی های محیطی را در بروز این بیماری بسیار موثر دانست.

به گزارش مرور نیوز، دکتر ناصر پارسا گفت: این اولین بار است که کشورهای همجوار و ناحیه غرب آسیا با محوریت ایران کنفرانسی تحت عنوان اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا  برای برخورد هماهنگ و مناسب با سرطان برگزار میکنند و انتظار می رود این فعالیت منطقه ای با سخنرانان بین المللی در عرصه آنکولوژی نقطه عطفی برای هماهنگی اقدامات تحقیقاتی، آموزشی و درمانی مشترک در این منطقه باشد.

وی افزود: در محیط زیست حدود ۱۰۰ هزار نوع ماده شیمیایی شناسایی شده که هزار نوع آن سرطان زا است مانند مشتقات نفتی، مواد شیمیایی موجود در رنگ ها و آفت کش ها و مشروبات الکلی که پرهیز از مصرف آنها در اختیار انسان ها است و می توانند با عدم مصرف این مواد عوامل سرطان زا از خود دور کنند.

پارسا گفت: طبق نتایج مطالعات ، با کنترل عوامل خطر ، می توان تا ۴۰ درصد از بروز سرطان ها پیشگیری کرد.

وی در خصوص پیشگیری از سرطان ها به سرطان معده اشاره کرد و گفت: هلیکوباکتری پیلوری که ۸۰ درصد افراد جهان به خصوص در خاورمیانه و ایران به دلیل مصرف زیاد سبزیجات در معده خود دارند، سبب زخم معده می شود اما به راحتی درمان می شود.

پارسا ادامه داد: در صورتی که این باکتری طی یک سال درمان نشود، سبب آسیب دیواره معده  می شود و  می تواند سرطان معده را به دنبال داشته باشد.

عضو کمیته علمی و اجرایی اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا شایعترین سرطان ها در زنان را به ترتیب سرطان پستان، روده بزرگ، معده، مری، ریه، تخمدان و خون و شایعترین سرطان ها در مردان را به ترتیب معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ، ریه و مری عنوان کرد.

پارسا ضمن تاکید بر پیشگیری از بروز سرطان خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد سرطان ها در صورت تشخیص به موقع درمان می شوند و فرد می تواند طول عمر طبیعی داشته باشد.

اولین کنفرانس سرطان غرب آسیا از ۲۷ تا ۲۹ آبان ۹۵ با حضور متخصصلان داخلی و متخصصانی از ۱۵ کشور در تهران برگزار می شود.