تصور کنید که در دشتی سرسبز پر از شالیزارها، مزارع چای و باغ‌های زیتون هستند؛ جایی که به شما اجازه می‌دهد تا زردآلوهای طلایی را بچینید و بخورید، هلوی آبداری که شیرینی‌اش برای‌تان لذت‌بخش است و انجیرهای کوچک را لمس کنید. همه این دلخوشی‌های زیبا را می‌توانید از طریق جست‌وجو در ایران و اسرار غذاهای پارسی بیابید.

به گزارش مرور نیوز، روزنامه بریتانیایی «گاردین» با انتشار گزارشی‌هایی درباره غذاهای خوشمزه و جاذبه‌های گردشگری ایران، نوشته است: «محصولات غذایی ایران یک وسیله فوق‌العاده برای کشف آن کشور هستند؛ از خورشت‌ها تا برنج و کباب و دسرها.»

این روزنامه می‌نویسد: «تصور کنید که در دشتی سرسبز پر از شالیزارها، مزارع چای و باغ‌های زیتون هستند؛ جایی که به شما اجازه می‌دهد تا زردآلوهای طلایی را بچینید و بخورید، هلوی آبداری که شیرینی‌اش برای‌تان لذت‌بخش است و انجیرهای کوچک را لمس کنید. همه این دلخوشی‌های زیبا را می‌توانید از طریق جست‌وجو در ایران و اسرار غذاهای پارسی بیابید.»

از کباب و خورشت‌ها تا کوفته‌تبریزی و دیزی‌خوری در تهران/اسرار غذاهای‌پارسی به روایت‌گاردین:

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «کسانی که با غذاهای ایرانی آشنایی ندارند اغلب فکر می‌کنند که این غذاها تند و آتشین هستند؛ شاید به دلیل آب و هوای نسبتا گرم ایران اما در واقع غذاهای ایرانی ملایم و آرامش‌بخش با تعادلی شاعرانه از ادویه‌جات و ترشی‌جاتی مانند لیمو عمانی، زعفران و گلاب هستند. خورشت ایرانی به آهستگی پخته می‌شود و برنج نیز استادانه با گیاهان، سبزیجات و آجیل و میوه‌های خشک‌شده لایه‌بندی و تزئین می‌شود که موزاییک خیره‌کننده‌ای از عطر، بافت و رنگ را بر روی میز غذا به نمایش می‌گذارند.» 

گاردین در ادامه به غذاهای تبریز اشاره می‌کند و می‌نویسد: «این شهر یکی از پایتخت‌های قدیمی امپراتوری کهن پارسی بوده است. تبریز به بازارش شهرت دارد که در آن ادویه‌جات و ترشی‌جات از اقصی نقاط جهان فروخته می‌شوند؛ هم‌چنین در کنار فرش‌های زیبا. بازار تبریز جزو میراث جهانی یونسکو است. در این شهر رستوران سنتی‌ای به‌نام شهریار قرار دارد و کوفته‌های بی‌نظیری دارد؛ کوفته‌هایی به‌اندازه یک مشت دست که با تخم مرغ آب‌پز، گردو و آلوی خشک پرشده و در سس گوجه فرهنگی و زعفران منتظر شما هستند. تبریز همچنین دارای غذاهای خیابانی جالبی است. کمی نزدیک به پارک ائل گلی می‌توانید سیب زمینی پخته‌شده و تخم مرغ آب‌پز را غوطه‌ور در کره و با نعناع خشک میل کنید.»

گاردین در ادامه به غذاهای خوش‌طعم استان گیلان اشاره می‌کند و می‌افزاید: «ماهی آب شیرین و خاویار آن خطه معروف است. غذاهای گیلان به سرسبزی و زیبایی مناظر آن هستند و بهترین جای ایران برای گیاهخواران است و بادمجان و سیر در هر وعده غذایی آنان دیده می‌شود. در کنار آن می‌توان گشنیز تازه‌، جعفری و شوید که به عطر بهتر خورشت و غذا می‌انجامد را دید و همین‌طور کوکوسبزی‌های معروف گیلانی. نباید ترشی تره را از دست دهید. یکی دیگر از غذاهای معروف گیلان خورشت فسنجان مرغ است که در سسی ترش و شیرین حاوی رب انار و گردو غوطه‌ور است.» 

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «از جمله خوراکی‌های خوشمزه دیگر گیلان کلوچه‌های شیرین پر‌شده با گردو و دارچین و هل هستند که سوغات فومن شهر کوچکی در جنوب غرب استان گیلان هستند.»

گاردین می‌نویسد: «در تهران می‌توانید به سنت صد‌ساله دیزی‌خوری پی ببرید. در یک گلدان ساخته‌شده از خاک رس برای چند ساعت گوشت پخته می‌شود تا بتوان آن را با چنگال له کرد. بهترین جا برای دیزی‌خوری دربند در پای رشته کوه‌های البرز است. محیطی آرامش‌بخش که امکان کشیدن سیگار و قلیان طعم‌دار نیز در آنجا وجود دارد.»

گاردین در ادامه اشاره می‌کند که در مرکز ایران بهترین پسته‌ها را می‌توان یافت و هم‌چنین بهترین گلاب‌های معطر که از آن‌ها در تهیه دسر نیز استفاده می‌کنند. این روزنامه در پایان  می‌نویسد که در جنوب ایران می‌توان غذاهای دریایی به همراه ادویه‌های هیجان‌انگیز پارسی، هندی و عربی را یافت.»

از کباب و خورشت‌ها تا کوفته‌تبریزی و دیزی‌خوری در تهران/اسرار غذاهای‌پارسی به روایت‌گاردین:

گاردین در گزارش دیگری درباره راهنمای تعطیلات برای سفر به شهرهای دیدنی ایران می‌نویسد: «اگر در تهران هستید و ظهر است و گرسنه‌اید به بازار بزرگ تهران بروید بهترین ته‌چین شهر را در یک رستوران می‌یابید. بعدازظهر زمان خوبی برای گالری‌گردی در تهران است. سری به کافی‌شاپ‌ها نیز در تهران بزنید؛ برای‌تان جذاب خواهد بود. پس از آن می‌توانید به کاشان بروید. باغ فین جایی که امیرکبیر صدراعظم دوران قاجاریه در حمام آن کشته شد. در مسیر این راه می‌توان به یزد رفت؛ منطقه‌ای کویری با اتشکده زرتشتیان که قدمتی هزاران ساله دارد و با دیدن قنات‌های باستانی که سیستم آبیاری زیرزمینی بوده‌اند و قدمت آن هم به هزاران سال پیش باز‌می‌گردد. در یزد شیرینی فروش خلیفه و باقلواها و شیرینی‌های آن را فراموش نکنید. در رستوران‌های یزدی باقلاپلو با سس گوجه فرنگی و گوشت بره را فراموش نکنید. پس از آن می‌توان در مسیر به شیراز رفت؛ شهر باغ‌های زیبا و روح شاعرانه که حافظ و سعدی شعرای نامدار ایرانی نیز در آنجا بوده‌اند. در حالی که اصفهان به شوخ‌طبعی مردمانش و پول‌دوستی آنان مشهور است، شیراز به مهمان‌نوازی‌ و شیوه زندگی ارام مردمش در باغ‌ها شناخته شده است، باغ‌های ارم، دلگشا و جهان‌نما را ببینید. نمی‌توان شیراز رفت و از تخت جمشید بازدید ‌نکرد؛ نمادی از امپراتوری ایرانیان در دوران هخامنشیان؛ زمانی که امپراتوری پارسی بیش از ۴۰ درصد از جهان را تحت کنترل خود داشت. هخامنشیان در زمان خود بسیار مترقی بودند و به سیستم برده‌داری باوری نداشتند.»

گاردین می‌نویسد: «در پایان نوبت به اصفهان می‌رسد. این شهر محل تفریح  کسب و کار است. میدان نقش جهان با گنبد فیروزه‌ای مسجد و کاخ عالی قاپو را در خود جای داده است‌. ادویه‌جات و جواهرات در بازار قدیمی قیصریه و معابر اطراف آن که صنعتگران صنایع دستی با سر و صدای زیاد کارشان را انجام می‌دهند -به خصوص در بخش مسگرها که صدای چکش صد‌ساله‌ای است- در آن می‌پیچد. به مسجد لطف الله بروید و به تماشای کاشی‌های پرستاره بنشینید.»