جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با داشتن مشترکات فراوان دینی و اسلامی می‌توانند حقوق بشر پیشنهادی خود را بر اساس مبانی اسلام داشته باشند.

 به گزارش مرور نیوز، رئیس قوه قضائیه گفت: روابط حقوقی و قضایی ایران و عراق می‌تواند به ارتقای سطح تعاملات سیاسی دو کشور بینجامد.

آیت‌الله آملی‌ لاریجانی که از روز گذشته به منظور سفری چند روزه به کشور عراق سفر کرده است، پیش از ظهر امروز در نشست خبری که پس از دیدار هیات قضایی دو کشور و به همراه همتای عراقی وی برگزار شد، اظهار کرد: روابط حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و عراق می‌تواند به ارتقای سطح تعاملات سیاسی دو کشور بینجامد.

وی تصریح کرد: طبیعی است که از منظر غربی‌ها تروریسم معنای متفاوتی دارد؛ اما از منظر کشورهای منطقه و عراق معنی تروریسم واضح است. نمی‌شود برخی افراد از کشورهای دیگر به عراق و سوریه بیایند و بجنگند. این مصداق تروریسم است و این موارد را کشورهای منطقه مصداق بارز تروریسم می‌دانند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه آمریکایی‌ها اما تعریف دیگری از تروریسم دارند، اظهار کرد: در حال حاضر در عراق تروریست‌ها حضور دارند و اگر دفاع‌های ناصحیح از تروریست‌ها نباشد، حقیقت بزودی کشف خواهد شد.

آملی لاریجانی با اشاره به این مطلب که جمهوری اسلامی ایران حمایت کامل و قاطع خود را از جمهوری عراق اعلام می‌کند، ادامه داد: ان شاء‌الله در مبارزه با تروریسم، پیروزی از آن ملت عراق می‌شود.

رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران در تبیین اهداف این سفر تصریح کرد: هدف اصلی این سفر تقارب اهداف مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق است، در این سفر درباره موضوعاتی از قبیل مسائل حقوقی و قضایی بین دو کشور بحث‌هایی صورت گرفت.

آملی لاریجانی ادامه داد: همچنین در این سفر توافقاتی که طرفین پیش از این در جمهوری اسلامی ایران صورت داده بودند، مورد پیگیری قرار گرفت و بر اجرای مصوبات توافق‌نامه‌های چهارگانه که بین دو کشور در ایران امضا شده بود، تاکید شد. توافق‌نامه‌های امضا شده قبلی بین دو کشور، توافق‌نامه‌های بسیار مهمی هستند که در زمینه انتقال محکومان و استرداد مجرمان، معاضدت قضایی در امور شخصی و مدنی و معاضدت قضایی در امور جزایی و کشوری منعقد شده‌اند.

رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تبادل‌های صورت گرفته بین دو کشور، تبادل‌های بسیار مهمی هستند که اگر ظرفیت‌های آنها فعلیت پیدا کند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران افزود: ما بر اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها تاکید کردیم و طرف عراقی نیز همانند جمهوری اسلامی ایران خواستار اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها بود.

آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به بحث‌های صورت گرفته در دیدارش با رئیس شورای عالی قضایی جمهوری عراق در رابطه با خصایص قضایی دو کشور اظهار کرد: در مورد خصایص قضایی دو کشور مذاکراتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای نیز در این جلسه میان دادستان کل کشور ایران و دادستان کل جمهوری عراق منعقد شد که این تفاهم‌نامه، تفاهم‌نامه بسیار مهمی است.

رئیس قوه قضائیه کشورمان در مورد مفاد تفاهم‌نامه امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق گفت: این تفاهم نامه مواد مختلفی دارد که برای پیشرفت در علائق قضایی و حقوقی دو کشور بسیار مهم است که از جمله این مواد می‌توان به ماده‌ای در رابطه با مسائل حقوق بشر بین دو کشور و تعاملاتی که در صحنه بین المللی می‌توانند با هم در این زمینه داشته باشند، اشاره کرد.

آملی لاریجانی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با داشتن مشترکات فراوان دینی و اسلامی می‌توانند حقوق بشر پیشنهادی خود را بر اساس مبانی اسلام داشته باشند.