رئیس جمعیت هلال احمر در افتتاحیه کارگاه تخصصی - آموزشی برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر گفت: در این برنامه، راهبردهای سازمانی جمعیت هلال احمر که مشتمل بر مأموریت، چشم انداز و چیستی هلال احمر در ۱۰ سال آینده است، مورد توجه قرار گرفته و با تدوین آن، میزان اثربخشی خدمات هلال احمر در سطح جامعه و در زندگی مردم، مشخص خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، دکتر سید امیرمحسن ضیایی در این مراسم با اشاره به ضرورت توجه به تدوین برنامه و حرکت بر اساس آن در این جمعیت گفت: ما در دنیای پرچالشی زندگی می‌کنیم که برای ادامه حرکت و مواجهه با این دنیای پرچالش باید برنامه داشته باشیم.

ضیایی به ضرورت‌های توجه به تدوین برنامه اشاره کرد و افزود: سرعت تحولات در دنیای کنونی چه در سطح تکنولوژی و چه در دیگر حوزه‌ها، تغییرات نسل‌ها و نقش پیش رونده هوش و ابتکار و تاثیرگذاری جوانان ما در جامعه امروز که در آینده بسیار مهم است، متفاوت شدن ابزارهای جهان کنونی و فضایی که در آن زندگی می‌کنیم و متاثر بودن این فضا از دنیای مجازی، ایجاب می‌کند به عنوان یک سازمان زنده، برای ادامه حیات و حضور موثر خود، راهبردهای اساسی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته، برنامه ریزی های مفیدی در جمعیت هلال احمر صورت گرفته اما به صحنه عمل نیامده است که با انجام آسیب شناسی لازم، از این برنامه ها در تدوین برنامه هلال احمر استفاده می کنیم.

تدوین برنامه با تکیه بر نیروی درون سازمانی 

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه امروز هلال احمر این افتخار را دارد که می تواند با توانمندی نیروهای عالم و عاملی که در اختیار دارد برای آینده خود برنامه تدوین کند، تاکید کرد: در این برنامه راهبردهای سازمانی جمعیت هلال احمر که مشتمل بر مأموریت، چشم انداز و چیستی هلال احمر در ۱۰ سال آینده است، مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر اینکه چشم انداز برنامه، روشن و ماموریت مشخص است؛ به ۹ راهبرد کلان رسیده‌ایم و روندهای تاثیرگذار بر محیط، ماموریت‌ها و آنچه که ما را در یک دوره ۱۰ ساله تحت تاثیر قرار می‌دهد به تصویر کشیده و بر اساس آن چهار حیطه و هدف راهبردی مشخص کرده‌ایم.

ضیایی با تاکید بر اینکه در برنامه ۱۰ ساله هلال احمر، تمام اسناد بالادستی جمعیت مطالعه شده و به منابع مورد نیاز از جمله نیروی انسانی و اعتبارات توجه شده است، افزود: حرکت بر اساس این برنامه ضمن اینکه همگرایی داخل سازمانی برای ما ایجاد می‌کند، یک تصویر برون سازمانی نیز به وجود می‌آورد؛ انتظارات و نیازهای جامعه‌ای که ما در آن خدمات ارائه می دهیم و ارزش های سازمانی جمعیت در عمق این برنامه مورد توجه قرار گرفته است و امیدوارم این برنامه را به گفتمان قالب در هلال احمر تبدیل کنیم.

ارزیابی میزان اثربخشی خدمات هلال احمر با تدوین برنامه

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه با بیان اینکه در راهبردهای سازمانی به سطح اثربخشی در جمعیت هلال احمر توجه جدی شده است، گفت: هر روز آمار و اطلاعاتی صرف از فعالیت های جمعیت هلال احمر ارائه می‌کنیم، اما با تدوین برنامه ۱۰ ساله، میزان اثربخشی خدمات هلال احمر در سطح جامعه و در زندگی مردم با ماموریت‌هایی که انجام می‌دهد، مورد توجه قرار گرفته و مشخص می‌شود.

ضیایی همچنین خاطرنشان کرد: توجه جمعیت هلال احمر در این برنامه به مردم است و ما باید به شکلی برنامه ریزی کنیم که مردم را به صحنه بیاوریم چرا که توجه نکردن به مردم به عنوان هدف اصلی جمعیت، آفت بزرگ جمعیت هلال احمر خواهد بود؛ زمانی که هلال احمر از مردم دور شود، تبدیل می‌شود به سازمانی با ۸۰۰۰ پرسنل بدون هیچگونه اثرگذاری اما زمانی که بتوانیم از مردم استفاده کنیم و متناسب با ماموریت‌های جمعیت آنها را به صحنه بیاوریم، معجزه مردم را خواهیم دید و سازمانی اثرگذار به اندازه کشور، با عملکردی موثر در عرصه بین‌الملل خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هلال احمر در حال حاضر بخشی از پاسخگویی را به عهده دارد و در این بخش بسیار وسیع و موثر عمل کرده است، خاطرنشان کرد: توسعه صلح و دوستی، مقوله آسیب‌های اجتماعی، تغییرات اقلیمی و ... که از اهمیت بسیار بالایی برای جمعیت هلال احمر برخوردارند، در این برنامه مورد توجه قرار گرفته‌اند.

برش سازمانی و استانی برنامه با توجه به فرصت ها و تهدیدها

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه با تاکید بر اینکه برنامه پنج ساله هلال احمر یک برش سازمانی و یک برش استانی خواهد داشت؛ اظهار کرد: هر سازمان، معاونت و استان زیرمجموعه جمعیت، با توجه به تهدیدها و فرصت‌هایی که در اختیار دارد، خودش را در آیینه این برنامه خواهد دید.

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، ضیائی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ برنامه برای پنج ساله اول تدوین و طراحی شده است که روی سایت جمعیت قرار خواهد گرفت و از بازخوردها، دیدگاه ها و نظرات تمامی علاقه مندان در اصلاح این برنامه استفاده خواهد شد، افزود: باید بتوانیم به صورت اثرگذار و ملموس برنامه جمعیت را تدوین کنیم و اگر همه با هم برای اهداف تدوین شده متناسب با ماموریت های جمعیت فعالیت کنیم به همگرایی رسیده و به اهداف والای جمعیت هلال احمر دست می یابیم.

رئیس جمعیت هلال احمر در پایان ابراز امیدواری کرد که این برنامه قابل اجرا، متناسب با ماموریت ها، در نظر داشتن اسناد بالادستی، برآورده کردن انتظارات جامعه و در نظر داشتن منابع در اختیار، تدوین شود.