رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: به دنبال این هستیم تا پس از تهیه محتوا، آموزش آموزش‌دهندگان، سازماندهی فراگیران و کسب مجوزها بتوانیم درمان طب سنتی را در کل کشور همگانی کنیم.

به گزارش مرور نیوز، محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور درباره جایگاه طب سنتی در سند چشم انداز بیست ساله و نقشه علمی جامع کشور گفت: طب سنتی یک مولفه بسیار مهم در حوزه بهداشت و درمان کشور است و ما معتقدیم که به چند دلیل باید طب سنتی جدی گرفته شود و در این باره بسیج جامعه پزشکی یکی از وظایف خود را پرداختن به مقوله طب سنتی به منظور اجرایی شدن و فراگیر شدن آن می‌داند.

وی با اشاره به اینکه در بند 12 سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری تبیین و ترویج طب سنتی بیان شده است، بیان کرد: این بند 12 زیر بند دارد که بسیار مهم هستند پس در این باره سازمان بسیج جامعه پزشکی خود را ملزم می‌داند تا در راستای اجرایی شدن این بند از سیاست‌های کلی سلامت ایفای نقش کند.

پرداختن به طب سنتی یکی از میانبرها برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت

رئیس زاده، در ادامه تاکید کرد: ما معتقدیم پرداختن به طب سنتی یکی از میانبرهای بسیار خوب برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت است به این دلیل که جزء سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری محسوب می‌شود همچنین با توجه به شعار سال مبنی بر «اقدام و عمل» در واقع یکی از بهترین اقدام ها و عمل‌ها در حوزه در بهداشت و درمان و اقتصاد مقاومتی کشور محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نقش طب سنتی در تحقق اقتصاد مقاومتی به همین دلیل بسیج جامعه پزشکی خود را ملزم می‌داند تا موضوع طب سنتی را پیگیری کند.

طب سنتی بیشتر از طب نوین حافظ بهداشت افراد است

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی با تاکید بر این موضوع که در بطن طب سنتی بیش از مقوله درمان، موضوع بهداشت و پیشگیری نهفته است، گفت: طب سنتی بیشتر از طب نوین حافظ بهداشت فرد است و می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در پیشگیری از بروز بیماری‌ها نقش ایفا کند، به همین دلیل خود را ملزم می‌دانیم تا به طب سنتی بپردازیم.

وی ادامه داد: در این باره سعی کرده‌ایم تا حوزه‌ها، جریان‌ها و گروه‌های مختلف اثرگذار در زمینه طب سنتی را دور یکدیگر جمع کنیم تا بتوانیم به تقویت طب سنتی سالم، تعریف شده و قانونمند کمک کنیم، همچنین از آفاتی که دامان این طب را در حال حاضر گرفته جلوگیری کنیم.

طب سنتی مورد سوء استفاده‌ برخی افراد قرار گرفته است

این مقام مسوول با انتقاد از اینکه متاسفانه طب سنتی در حال حاضر برای برخی تبدیل به وسیله کسب و کار شده و از آن سوء استفاده‌هایی می‌شود،تصریح کرد: این سوء استفاده‌ها بیشترین ضربه را به طب سنتی زده است و ما در حال تلاش هستیم تا از این موارد جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه باید موانع و مشکلات پیاده سازی طب سنتی در کشور را برطرف کنیم، ابراز کرد: باید ساختاری وجود داشته باشد تا طب سنتی را مدون، قانونمند و قابل قبول ارائه کند یعنی تدوین موضوعاتی که می‌تواند بستر و بنای آموزش شود که این موضوع البته هنوز خیلی جمع بندی نشده است.

رئیس زاده در ادامه افزود: طب سنتی حوزه بسیار وسیعی است؛ باید راهکارهای افرادی که در این حوزه ادعا دارند مشخص شود و اینکه آیا مقبول همه بزرگان طب سنتی قرار دارد که در این حالت با این روش می‌توان آن را به شکل آکادمیک برای آموزش تدوین کرد.

تدوین محتوا، آموزش آموزش دهندگان و سازماندهی فراگیرندگان مشکلات گسترش طب سنتی هستند

وی در ادامه ضمن بیان اینکه مشکل بعدی این است که آموزش دهندگانی که مطالب تدوین شده را فراگرفته‌اند باید برای آموزش سازماندهی شوند، گفت: مانع بعدی آموزش گیرندگان هستند یعنی ما با یک حلقه سه زنجیره‌ شامل تدوین محتوا، آموزش آموزش دهندگان و سازماندهی فراگیرندگان مواجه هستیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تاکید کرد: این سه حلقه باید در کنار هم قرار گیرند تا ما بتوانیم به ترویج طب سنتی در جامعه کمک کنیم تا در واقع برای حجم و درصد بیشتری از بهداشت و درمان کشور از طب سنتی بهره بگیریم.

وی ادامه داد: در هر کدام از موارد فوق الذکر مانعی وجود دارد، به عنوان مثال محتوای دروس خیلی مدون نیست و ما باید بتوانیم آن را جمع آوری کنیم، برای ارائه آموزش در کل کشور تعداد کافی نیرو در اختیار نداریم، همچنین حضور افرادی که آموزش بگیرند و متعهد باشند که بر اساس آموزش‌ها اقدام کنند نیز مشکل دیگری است.

نامه نگاری با وزارت بهداشت برای کسب مجوز در حوزه گسترش طب سنتی

رئیس زاده، با تاکید بر دریافت مجوزها به عنوان مانعی بسیار بزرگ در حوزه طب سنتی تصریح کرد: بسیج نامه نگاری بسیار زیادی را برای کسب مجوز با وزارت بهداشت داشته است تا اقدامات قانونی انجام، و آموزش‌ها در سراسر کشور عملیاتی پیگیری شود که اگر سه زنجیره مطرح شده فراهم شود ما می‌توانیم آموزش طب سنتی را به شکل فراگیر در کشور عملیاتی کنیم.

وی در واکنش به این سوال که بسیج چه میزان به مقوله طب سنتی ورود پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دنبال کسب مجوز و تدوین محتوا هستیم همچنین تعامل با وزارتخانه بهداشت و انجمن علمی طب سنتی را در نظر داریم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در پایان گفت: به دنبال این هستیم که پس از تهیه محتوا، آموزش آموزش دهندگان، سازماندهی فراگیران و کسب مجوزها بتوانیم آموزش را با همکاری انجمن‌ها و ارگان‌های حوزه طب سنتی در کل کشور همگانی کنیم.