شهردار تهران گفت: جزو مدیرانی نیستم که از گذشته گله کنم ولی در گذشته سیستم مالی، ثبت و بایگانی و حتی در مسائل رفاهی در شهرداری تهران، نظم و انضباط درستی نبود.

به گزارش مرور نیوز، محمدباقر قالیباف شهردار تهران امروز در سیصد و دومین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه ۲۵۰ مأموریت داریم و لحظه‌ای درنگ در آن باعث آسیب به مردم است، گفت: در تصمیم‌گیری‌ها از روز اول تأکید من بر سه رکن شهر، شهروند و شهرداری بوده است یعنی قبل از هر تصمیمی، از تبعات و اثرات آن بر این سه رکن مطلع بود.

وی با بیان اینکه در کار حساسیت وجود دارد، گفت: به شهر، شهرداری و شهروند باید در هر تصمیمی توجه شود و اگر به دنبال تحول در شهریم باید تحول در شهرداری انجام شود.

قالیباف افزود: من از مدیرانی نیستم که از گذشته گله‌ای بکنم اما لازم است در این خصوص توضیحی دهم؛ در گذشته سیستم مالی، ثبت و بایگانی و حتی در مسایل رفاهی در شهرداری تهران نظم و انضباط درستی نبود.

وی ادامه داد: بسیاری از دارایی‌های شهرداری مشخص نبود؛ بانک خدمات به پرسنل وجود نداشت و به طور کلی بانک اطلاعات نداشتیم.
ما تصمیم گرفتیم از درون یک انضباط و برنامه‌ریزی سیستماتیک هوشمند انجام شود تا از مبدا بسیاری از اتفاقات اصلاح شود.

شهردار تهران اضافه کرد: در ۸ سال گذشته همه سیستم‌های اتوماسیون برقرار شده و ۸ میلیون سند و مکاتبه انجام شده است یعنی روزانه ۴ هزار نامه به مجموعه وارد شده است.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی در شهرداری از شهر مهم‌تر بوده است، گفت: ۱۴۰ سیستم و خدمات در it انجام می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: هر اتفاق و تصمیمی در شهرداری ثبت و قابل رصد است و مبارزه با فساد و عدالتخواهی یعنی همین.

وی با بیان اینکه همه ثبت املاک، دریافتی و هزینه‌ها در این سیستم ثبت می شود، گفت: خواسته‌ام این بود که مجموعه شهرداری را شیشه ای کنم و الان هیچ سازمانی مانند شهرداری نیست.

شهردار تهران اظهار داشت: در شهرداری حراست و بازرسی و حسابرسی داریم یعنی در شهرداری این بازرسی ها می‌شود و به طور دقیق از عملکرد شهرداری به من گزارش می شود.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور سالانه ۴۰ تیم بازرسی دوره ای به شهرداری می فرستد ولی یکبار علت را نپرسیدم و موظف بوده ایم اسناد را در اختیارشان بگذاریم.

قالیباف گفت: در مورد این املاک هم هیأت بازرسی با حکم مشخص برای بررسی آمد درحالی که کمتر از یکسال از گزارش قبلی نمی گذشت.

وی تصریح کرد: این هیأت شاید به این نتیجه رسیده که برای تکمیل گزارش از حدود ۶۰ نفر سوال کرده پس نامه ای به من داده نشده است.

شهردار تهران اضافه کرد: نامه ای محرمانه منتشر می شود که در این زمینه اول باید از حقوق کارکنان شهرداری دفاع و اگر تخلفی است دفاع کنم.

وی با بیان اینکه هیچ خط قرمزی نداریم، گفت: واگذاری املاک به تعاونی ها براساس ماده ۴۴ قانون شهرداری ها است و برای ایجاد تسهیلات رفاهی طبق مصوبه قانون هرچه برای کارکنان دولت است برای شهرداری هم هست.

قالیباف افزود: در ماده۴۴ قانون شهرداری ها مصوب مجلس شورای اسلامی، شهرداری را موظف کرده برای ایجاد مسایل رفاهی برای کارکنان اقدام شود؛ این قانون عنوان کرده هر قانونی که در خصوص مسائل رفاهی کارکنان دولت مصوب کرده شامل حال کارکنان شهرداری می شود.
وی تأکید کرد: در قانون ماده ۶ تبصره ۲ آیین نامه دولت شهرداری ها را به واگذاری مسکن به کارکنان به صورت انفرادی یا تعاونی مسکن مجاز دانسته است.

شهردار تهران گفت: مستندات قانونی برای کمک به مسکن کارکنان وجود داشت. بر همین اساس در ستاد ساماندهی مسکن ۱۱۴ تعاونی شکل گرفته و بیش از ۲۷ هزار نفر از کارکنان می توانستند در این تعاونی ها حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: بنده همیشه به کارکنان شهرداری اعلام کرده ام که بنده مکلف به رعایت عدالت و شما مکلف به رعایت قناعت هستید تا مشکلات معیشتی رفع شود.

قالیباف با بیان اینکه یکی از افتخارات مدیریت شهری این است که همانطور که به فکر کارکنان خود بود، به فکر مردم بود، گفت: ۳۰۰۰ متر بافت فرسوده در تهران داریم. به این نتیجه رسیدیم همزمان با ارائه تخفیف ۵۰ درصدی به ساکنان بافت فرسوده بدهیم. 

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد تسهیلات بافت فرسوده رایگان است و الان حق انشعابات آب و برق و فاضلاب بافت فرسوده را می دهیم و جریمه های گذشته آن بخشیده می شود.
شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر رشد نوسازی بافت فرسوده درتهران ۳۴ درصد است، گفت: در نامه سازمان بازرسی کشور نوشته شده بود اقدامات سوء به حیف و میل اموال شده است؛ این نامه یکی از کارکنان بازرسی برای جمع آوری اطلاعات است.

وی اضافه کرد: در آن نامه آمده بود یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع ضربدر ۲ میلیون عددش هرچقدر می شود، اختلاس انجام شده است. در واقع این استدلال آن کارمند سازمان بازرسی بود که برای ۶۰ نفر ارسال شد و ایجاد نگرانی کرد؛ اصلا رقم ۲۲۰۰ میلیاردی وجود خارجی ندارد.