رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، برای خرید محصولات ارائه شده در فن‌بازار ملی سلامت 75 درصد هزینه‌ها را در قالب یارانه ارائه خواهند کرد.

به گزارش مرور نیوز، علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری دومین همایش و نخستین فن‌بازار ملی سلامت با بیان اینکه بحث فناوری در حوزه سلامت بحث وسیعی بوده و ما به عنوان دانشگاه علوم پزشکی با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این حوزه به صورت هاب برای برگزاری این همایش عمل خواهیم کرد، گفت: فن‌بازار در واقع به عنوان حلقه واسطی بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات حوزه سلامت تلقی می‌شود که نیاز به حمایت‌های ویژه‌ای دارد.

وی افزود: در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران 40 شرکت فناور که توسط اعضای هیات علمی پایه‌گذاری شده‌اند وجود دارد که این شرکت‌ها بر تولید محصولات جدید برنامه‌ریزی کرده‌اند. در واقع دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاهی که می‌تواند در حیطه دانشگاه نسل سوم باشد نقش موثری در حمایت از تولید فناوری دارد.

رئیس همایش فن‌بازار ملی سلامت در ادامه با بیان اینکه کشور ما در عرصه سلامت کشوری جوان تلقی می‌شود، گفت: دارویی که زمانی 300 میلیون تومان برای یک دوره درمانی هزینه می‌شد در حال حاضر با بیمه حدود 2 تا 3 میلیون تومان قابل تامین است که این مساله علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی و ارزی، به ارائه خدمات بهتر در عرصه سلامت منجر شده است.

جعفریان همچنین با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان محصولات حوزه سلامت باید محصولات با کیفیت و استاندارد بالا عرضه کنند، اظهار کرد: وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور برای کمک به خرید هزینه محصولات ارائه شده در این فن‌بازار به ترتیب 25 و 50 درصد یارانه ارائه خواهند کرد.

تشکیل خوشه‌بازار برای تامین نیاز سازمان‌های کارفرمایی از طریق محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه این نشست، دکتر بابک نگاه‌داری رئیس دبیرخانه دائمی فن‌بازار سلامت با بیان اینکه کارکرد اصلی فن‌بازار ملی سلامت تمرکز بیشتر بر عرصه سلامت است، گفت: 470 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت با عنوان ضلع اصلی، 24 شرکت کارفرمایی دارای بازار برای حوزه سلامت به عنوان ضلع دوم و 50 دانشگاه فعال در این حوزه به عنوان ضلع سوم فن‌بازار تلقی می‌شوند که در قالب سامانه‌ای گردهم آمدند.

وی افزود: در این سامانه سازمان‌های کارفرمایی نیازهای فن‌بازار خود را اعلام می‌کنند و این سامانه در واقع به متناظرسازی نیازهای این سازمان‌ها با محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌پردازد.

نگاه‌داری تصریح کرد: همچنین در این راستا خوشه‌بازاری تشکیل شده که جلساتی را با محوریت کارفرمایی برگزار کردیم که البته تا هفته آینده نیز ادامه دارد. در این بین تاکنون با بنیاد شهید 12 تفاهم‌نامه، با شهرداری تهران 12 تفاهم‌نامه، با تجهیزات هلال‌احمر 7 تفاهم‌نامه و طی این هفته با سازمان انتقال خون و نیروی انتظامی نیز تفاهم‌نامه‌هایی را به امضا خواهیم رساند که البته این تفاهم‌نامه‌ها توافق اولیه برای خرید محصول هستند.

وی با بیان اینکه در پی امضای 53 تفاهم‌نامه برای خرید 150 محصول داخلی هستیم، گفت: از بین 470 شرکت فعال در حوزه سلامت فقط 190 شرکت دانش‌بنیان دارای محصول تجاری شده قابل عرضه در فن‌بازار بودند که از این تعداد 105 شرکت کلیه اطلاعات و محصولات خود را در سامانه بارگذاری کردند.