رییس کمیته میراث فرهنگی، گردشگری و بافتهای تاریخی شورای شهر تهران گفت: در تمامی اسناد و برنامه هایی که با رویکرد حفظ ، احیا و بهره برداری از بناها و مجموعه های تاریخی تهیه شده است مشارکت بخش خصوصی در اولویت است ولی به نظر می‌رسد که در این راستا کمی شعارزده عمل می کنیم.

به گزارش مرورنیوز، احمد حکیمی پور در بازدید از کارونسرای خانات با اشاره به اهمیت احیا هویت تاریخی شهر با حفظ و بهره برداری از چنین مجموعه هایی گفت : حفظ و نگهداری و احیا این مجموعه تاریخی با سرمایه گذاری شخصی در شرایطی که اکنون سوداگران ساخت و ساز به دنبال تخریب بناهای تاریخی و ایجاد برج هایی عظیم هستند از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به ایجاد بسترهای مناسب برای ارائه تسهیلات به بخش خصوصی برای توسعه این رویکرد با هدف احیاد هویت تاریخی و فرهنگی شهر پرداخت.

وی تاکید کرد: کاروانسرای خانات و مجموعه های مشابه بسیاری در تهران وجود دارد که می تواند به مقصد گردشگری و تفرجی در شهر تبدیل شود ولی آنطور که مشهود است عدم همراهی و همکاری با مالک بنا موجب می شود تا به ناچار به کاربری های دیگری برای تامین هزینه های حفظ و نگهداری این مجموعه روی آورده شود و این همان موضوعی است که باید گفت بر خلاف برنامه ها و اسناد مبنی بر حمایت از بخش خصوصی عمل می شود .

حکیمی پور با اشاره به اینکه باید زندگی در شب به تهران بازگردد ادامه داد: این کاروانسرا هم در محل خوبی قرار دارد و هم قابلیت بهره گیری اقتصادی از آن وجود دارد، باید مورد توجه قرار گیرد. باید این محل را برای جوانان به یک پاتوق تبدیل کنیم تا به جای آنکه در محل های بی هویت بگردند، بیایند و با هویت اصلی و قدیمی خود اشنا شوند. ما اگر این مکان را به عنوان یک نهاد فرهنگی تبدیل کنیم، یک کار بزرگی اتفاق افتاده است. ما آماده ایم که با همکاری شهرداری حمایت های خوبی از این مکان برای تبدیل شدن به یک محل فرهنگی انجام دهیم.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر با اشاره به اینکه این کاروانسرا در حصار دوم شهر تهران در عهد ناصری قرار دارد خاطر نشان کرد: اینها تاریخ این شهر و کشور است و باید در حمایت از آنها کوشا باشیم.

همچنین رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در بازدید از موزه مقدم واقع در خیابان امام خمینی گفت : بناهای تاریخی و کلیسیو های باارزشی در تهران وجود دارد که می تواند به موزه های خصوصی تغییر کاربری پیدا کند و باید تسهیلات لازم را برای این کار ایجاد کرد .
وی در جریان بازدید از موزه مقدم گفت: یکی از مشکلات اساسی در این موزه بنای ورودی، مشخص نشدن حریم ساختمان و مترو است که باعث ایجاد آسیب های ساختاری و معنوی به این موزه شده است.
حکیمی پور ضمن انتقاد از عدم رعایت حریم این بنای تاریخی و همچنین خراب کردن ساختمان تاریخی در پشت این بنا تصریح کرد: همچنان عدم تعیین حریم بناهای تاریخی یکی از مسائلی است که با ان رو به رو هستیم و این درحالی است که شهرداری تهران اخیرا نیز حریم 150 بنای تاریخی را با بررسی کارشناسان معین کرده است و انتظار می رود که میراث فرهنگی نیز همراهی خوبی برای ثبت آنها داشته باشد .
بر اساس گزارش کمیته میراث فرهنگی، گردشگری و بافت‌های تاریخی شورای شهر تهران، وی افزود : نمونه های بسیاری وجود دارد از بناهای ارزشمندی چون خانه امین الضرب ، باغ خانه رهنما و یا همین موزه مقدم که حریم آنها به دلیل عدم ثبت با ساخت و وسازهایی روبه رو شده اند که موجب تخریب ماهیت شکلی اثر شده اند و انتظار می رود که در این رابطه اقدام سریعتری صورت گیرد .