مدیرکل انتقال خون استان اردبیل از نوبت‌دهی به اهداکنندگان خون استان در طول ماه محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، بابک رضازاده ظهر چهارشنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: به دلیل اینکه در برخی ایام با ترافیک اهدای خون مواجه شده و در برخی روزها با کمبود اهدا مواجه ایم طرح نوبت‌دهی اجرا می‌شود.

وی افزود: بر اساس نظر علما نذر خون با خون دهی هیچ ایراد شرعی ندارد و فردی که نذر اهدای خون در روز تاسوعا و عاشورا دارد می‌تواند در روزهای دیگر نیز مراجعه کند.

مدیرکل انتقال خون استان با یادآوری رتبه ممتاز استان در طرح نوبت‌دهی طی سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته هزار و ۲۳۰ نفر در طرح نوبت‌دهی ثبت‌نام کردند و از این تعداد هزار و ۲۱۰ نفر نیز خون اهدا کردند.

رضازاده با تأکید به ضرورت همکاری رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی طرح نوبت‌دهی به خون‌گیری ادامه داد: به ویژه انتظار می‌رود در ایام محرم این مهم موردتوجه قرار گیرد.

وی آمار اهدای خون در استان اردبیل را برخوردار از روند افزایشی دانست و تأکید کرد: آمار اهدای خون از ۱۷ هزار و ۲۴ مورد در نیمه نخست سال گذشته به ۱۷ هزار و ۴۹۷ مورد در سال جاری رسیده است.

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی خون‌گیری در بین بانوان افزود: در شش‌ماهه نخست سال فقط ۷۸۸ نفر از بانوان استان برای خون‌گیری مراجعه داشتند که رقم اندکی را شامل می‌شود.

رضازاده با بیان اینکه برخی مراجعه‌کنندگان به دلایل مختلف از خون‌گیری معاف می‌شوند، ادامه داد: کل مراجعات نیمه نخست سال ۲۰ هزار و ۱۵۹ مورد است.

وی با اذعان به اینکه یکی از دلایل معافیت موقت خون‌گیری حجامت است، تصریح کرد: حجامت در دین مبین اسلام توصیه شده و بنده مخالف آن نیستم.

مدیرکل انتقال خون استان متذکر شد: با این وجود زمانی که می‌توان از خون استفاده بهینه داشت و آن را به واسطه فرآورده‌ها به چند طریق ممکن استفاده کرد، بهتر است خون دهی بر حجامت مقدم شود.