معاون رئیس کل دادگستری اردبیل گفت: هم‌اکنون 460 زندانی جرایم غیرعمد در این استان تحمل حبس می‌کنند که مجموع بدهی آن‌ها رقمی معادل 60 میلیارد تومان است.

به گزارش مرورنیوز از ستاد دیه کشور، یوسف خدادادی؛ معاون رئیس کل دادگستری و رئیس هیأت مدیره ستاد دیه اظهار کرد: در سال‌جاری با همیاری خیرین خداجو جمع زیادی از موجودی محکومان غیرعمد استان از بند حبس استخلاص یافتند به طوری که طبق آمار در۶ ماهه نخست سال ۹۵، در مجموع تعداد ۱۰۴ نفر از مددجویان تحت حمایت این نهاد مردمی به تفکیک 94 نفر بابت بدهی مالی و 10 نفر به دلیل ناتوانایی در پرداخت دیه، از بند زندان آزاد و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

 شناخت ناکافی زوجین از یکدیگر مهمترین عامل طلاق در اردبیل است

وی با اشاره به افزایش تعداد زندانیان مهریه تصریح کرد : بدون شک خانواده سنگ بنای جامعه بوده و رفتار و عقاید هر فرد در آن شکل می‌گیرید لذا نباید اجازه داد به هر بهانه واهی کانون خانواده با معضل تلخی به نام طلاق به مخاطره افتد که به یقین تبعات سوء آن در صورت حصول دامنه آن تنها محدود به یک زوج نبوده و عواقب اجتماعی آن طبق شواهد موجود گسترده‌ بزرگی را در جامعه به دنبال خواهد داشت.

وی عدم وجود تعریف مناسب برای ساختار یک زندگی مشترک را از جمله مشکلات جوانان اعلام کرد و گفت: در صورتی که بتوان معیار مناسب و مطابق با سنت‌های بومی برای جوانان اتخاذ کرده و آگاهی آنها را افزایش داد امید می‌رود با استمرار در این حوزه مشکلات خانوادگی و آسیب‌ طلاق در جامعه کاهش یافته و لااقل در بین محکومان غیرعمد رقم عددی این افراد به حداقل ممکن تقلیل یابد.

رئیس هیأت مدیره ستاددیه استان اردبیل تفاوت فرهنگی از دیگر علل طلاق مطرح کرد و افزود: تفاوت و تعارض چشمگیر دو نسل گذشته و حال، دخالت خانواده‌ها در امر زندگی فرزندان از جمله دیگر دلایل اختلاف خانوادگی است که نسل جدید هم متاسفانه در دامن زدن به این اسباب کم تاثیر نیستند.

خدادادی تصریح کرد : فشارهای اقتصادی ناشی از درآمد کم، توسعه فرهنگ تشریفاتی ،تفکیک خانواده ها و استقلال زوجین بعد از ازدواج، توقعات زوجه از یک سو و ترس زوج‌ها از عدم مدیریت بحران دلیل دیگر طلاق است.

خدادادی افزود: با کنترل ارتباطات موقت یا نامشروع زنان و مردان، آموزش ساده‌زیستی، ترویج سبک زندگی اسلامی و سنتی، تبیین آموزه‌های دینی از جمله موانع حصول طلاق به شمار می‌آیند که توجه و اهتمام مسئولین برای نهادینه کردن این امور در جامعه از جمله الویت‌ها به شمار می‌آید.

وی یادآور شد: هنوز نگاهی منطقی به مهریه در بین بسیاری از خانواده‌ها وجود ندارد و همچنان این باور معیوب در بین بسیاری از ما قوت و قدرت دارد که «حالا مهریه کی داده، کی گرفته». با این طرز تلقی مهریه‌هایی مانند ‌سال تولد عروس خانم به شمسی یا میلادی هنوز در بین جمع زیادی از خانواده‌های ما معمول است و بسیاری از خانواده‌ها هنوز باور ندارند که مهریه را هم می‌گیرند و هم می‌دهند.

رئیس هیأت مدیره ستاددیه این استان با اشاره به پرونده‌های مهریه در اردبیل گفت: در حال حاضر تعداد ۷۴ پرونده مهریه در ستاددیه درجریان رسیدگی است که از این تعداد، ۱۲فقره مختومه و ۶۲فقره دیگر در فرآیند بررسی قرار دارد که امیدوارم منجر به صلح وسازش شده و شاهد بازگشت دوباره این افراد به زندگی مشترک‌شان باشیم.