بهسازی فرودگاه پارس‌آباد از سه سال قبل آغاز شده و با وجود وعده‌های مکرر هنوز به بهره‌برداری نرسید است.

به گزارش مرور نیوز، فرودگاه پارس‌آباد در زمان ساخت یکی از بخش‌های وابسته به کشت و صنعت مغان بود که در آن مقطع با هدف صادرات و واردات بار و مسافر این مجموعه عظیم احداث شد.

در طول نزدیک به نیم‌قرن، فعالیت این فرودگاه همواره محدود به چند پرواز بوده و فرودگاه پارس‌آباد که قرار بود شمال استان اردبیل را از بن‌بست تبادلات تجاری خارج کند هنوز نتوانسته به هدف خود دست یابد.

در سال ۸۱ این فرودگاه به اجبار و یا به اختیار از کشت و صنعت تفکیک شد و در اختیار شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور قرار گرفت. اقدامی که انتظار می‌رفت فعالیت‌های پروازی فرودگاه را هر چه بیشتر تخصصی ساخته و رونقی در فرودگاه حاکم سازد با این وجود جز چند پرواز محدود در فرودگاه تجربه نشد تا اینکه در سال ۹۲ فرودگاهی که گفته می‌شد به یک مکان متروکه تبدیل شده است، تعمیر و بهسازی آن در دستور کار قرار گرفت.

در حوالی همین سال‌ها مسئولان استان اردبیل از این فرودگاه به عنوان یکی از پتانسیل‌های ایجاد منطقه آزاد تجاری نام بردند آن هم در وضعیتی که فرودگاه پارس‌آباد حتی نیازهای ساکنان دومین شهر پرجمعیت استان اردبیل را نیز نمی‌توانست تأمین کند و کشت و صنعت مغان را نیز ناامید کرده بود. حال با وجود این وعده‌های زمانی، بهره‌برداری مجدد روی زمین مانده و امروز فرودگاه پارس‌آباد به اذعان مسئولان برای مصرف کوتاه‌مدت بهسازی می‌شود.

آب و هوا مانع جدید بهره‌برداری

مطابق وعده فرماندار سابق شهرستان پارس‌آباد قرار بود فرودگاه پارس‌آباد نیمه اول سال آینده پروازهای خود را از سر بگیرد. موضوعی که رئیس سابق فرودگاه نیز به آن صحه گذاشته بود.

مدیریت فرودگاه‌های استان اردبیل نیز در سایت خبررسانی خود زمان بهره‌برداری از این پروژه را در مهرماه امسال اعلام کرد. اما بعد از اینکه خبری از افتتاح این فرودگاه نشد، با پیگیری خبرگزاری مهر مشخص شد که نه تنها افتتاح فرودگاه زمان مشخصی ندارد بلکه طرح وعده‌های بی‌فرجام به عادت مدیران تبدیل شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل تصریح کرد: برای بهسازی باند این فرودگاه ۱۷۰ میلیارد ریال هزینه کردیم.

سید فخرالدین هاشمی تصریح کرد: قرار بود این فرودگاه به صورت مشارکتی توسط مدیریت فرودگاه‌های استان و راه و شهرسازی استان اجرا شود اما راه و شهرسازی در میانه راه کنار کشید.

وی با تأکید به اینکه این اتفاق هزینه قابل‌توجهی را به فرودگاه‌های استان تحمیل کرد، افزود: ما یک فرودگاه متروکه را به یک فرودگاه مناسب و استاندارد تبدیل می‌کنیم.

نباید زمان مشخصی برای پروژه‌های عمرانی قائل شد و تا وضعیت جوی فراهم نباشد نمی‌توان آسفالت‌ریزی را به اتمام رساندمدیرکل فرودگاه‌های استان تأکید کرد: در حال حاضر تأخیر به دلیل شرایط جوی است که مانع از آسفالت‌ریزی می‌شود و از کل عملیات آسفالت‌ریزی ۳۰ درصد باقی مانده است.

هاشمی بر خلاف اظهارات قبلی خود معتقد است نباید زمان مشخصی برای پروژه‌های عمرانی قائل شد و تا وضعیت جوی فراهم نباشد نمی‌توان آسفالت‌ریزی را به اتمام رساند.

این اظهارات در حالی است که مدیریت فرودگاه‌های استان فصل کاری را از دست داده است و در نیمه دوم سال به دلیل حاکم شدن شرایط جوی برفی و بارانی به نظر می‌رسد فرودگاه پارس‌آباد برای افتتاح باید در انتظار یک روز آفتابی بنشیند.

هاشمی معتقد است اگر شرایط جوی اجازه بدهد می‌توان فرودگاه را در سال جاری به بهره‌برداری رساند.

مسافر فرودگاه محدود است

بخشی از تأخیر در روند عملیات بهسازی باند فرودگاه به دلیل توسعه فرودگاه است. بطوریکه به گفته رئیس سابق فرودگاه پارس‌آباد متأسفانه به دلایل مختلف بهره‌برداری سه سال است به طول انجامیده و هنوز به اتمام نرسیده است.

محمد مهدی سرگزی پیش از این به خبرنگار مهر گفته بود در پروژه بهسازی روکش آسفالت و تعریض باند مد نظر بود که در مرحله اول تعریض باند انجام شد و فرودگاه برای نشست و برخواست هواپیماهای ATR۷۲ آمادگی داشت.

وی افزود: هر چند روند تعریض باند به دلیل کمبود اعتبار و جابه‌جایی دولت‌ها با تأخیر مواجه شد اما در ادامه مسئولان پیشنهاد مقاوم‌سازی باند فرودگاه را با هدف پرواز هواپیماهای فوکر ۱۰۰ و ایرباس ۳۲۰ مطرح کردند.

این اقدام که البته در وهله نخست قابل قبول است اما به نظر می‌رسد با برنامه‌های پیش‌بینی شده پروازهای این فرودگاه همخوانی نداشته باشد.

این امکان وجود دارد که به دلیل کمبود مسافر شرکت‌های هواپیمایی چندان از برقراری پرواز استقبال نکنند.بطوریکه به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان پیش‌بینی می‌شود پروازهای فرودگاه زیاد نباشد و برای پرواز از چارتر استفاده شود.

هاشمی تأکید کرد: این امکان وجود دارد که به دلیل کمبود مسافر شرکت‌های هواپیمایی چندان از برقراری پرواز استقبال نکنند.

وی افزود: ما با شرکت آسمان وارد مذاکره شدیم که نظر شرکت این بود از طریق چارتر پروازها اجرا شود و در صورتی که استقبال قابل توجه باشد در هفته سه و در ادامه در هر روز یک یا دو پرواز برقرار می‌کنیم.

امکان توسعه فرودگاه وجود ندارد

قدیمی‌ترین فرودگاه اردبیل از بدو تولد خود در هاله‌ای از ابهام زیسته است. این فرودگاه که قرار بود توسعه کشاورزی و تجاری استان را به دنبال داشته باشد نتوانسته کوچک‌ترین نقشی در این خصوص ایفا کند.

امروز نیز با وجود اینکه گفته می‌شود فرودگاه پارس‌آباد امتیازی برای شکل‌گیری مناطق آزاد است مسئولان نظر مغایری داشته و ظرفیت‌های آن را محدود می‌دانند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان با تأکید به اینکه مناطق آزاد خود اقدام به احداث فرودگاه می‌کنند، متذکر شد: فرودگاه پارس‌آباد یک فرودگاه داخلی است و امکانات آن پاسخگوی نیازهای منطقه آزاد نخواهد بود.

وی با بیان اینکه امکان توسعه فرودگاه نیز در آینده نیست، متذکر شد: لازم است منطقه آزاد زمین تملک کرده و فرودگاهی با امکان پرواز هواپیماهای بزرگ باری را فراهم سازد.

این اظهارات زمانی قابل توجه است که فرماندار سابق این شهرستان نیز از ظرفیت محدود فرودگاه برای جمعیت آینده شهرستان ابراز نگرانی کرده است.

مهدی احمدی قبل از ترک سمت فرمانداری پارس‌آباد به ضرورت احداث فرودگاه دیگری تا حداکثر ۱۰ سال آینده تأکید کرد.

تمامی برنامه‌هایی که می‌رود تا فرودگاه پارس‌آباد را به توسعه برساند بر اساس نظر فنی مسئولان در کوتاه‌مدت نتیجه‌بخش خواهد بود. این در حالی است که فرودگاه پارس‌آباد با هدف توسعه بلندمدت در ذهن اولین سازندگان نقش بست.