مسوول دفتر قرآن و عترت ارشاد لرستان گفت: در حوزه امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، ۱۰۰ مؤسسه در سطح استان حضور دارند که به بیش‌از ۵۰ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پروانه فعالیت اعطاء شده است و در حال فعالیت هستند، همچنین بیش‌از ۳۰۰ نفر از مربیان قرآنی استان جهت بهره‌مندی از بیمه به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، منصور احمدی، مسوول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، در نشست جامعه قرآنی استان لرستان که در محل سالن جلسات دهمین نمایشگاه کتاب لرستان برگزار شد، گفت: دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان طی دو سال گذشته فعالیت‎های زیادی را در راستای اشاعه فرهنگ قرآن و عترت در جامعه انجام داده است.

وی ادامه داد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری همایش‌هایی مانند جشن نور انقلاب، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در مناطق محروم استان در مناسبت‌‎های ملی و مذهبی، برگزاری همایش بیداری اسلامی مردم کشور نیجریه، برگزاری همایش‌های تجلیل از خادمان و تجلیل از پیشکسوتان قرآنی استان، برپایی نمایشگاه بزرگ کتاب و نرم‌افزار قرآنی کشور با بیش‌از ۲۰۰۰ جلد کتاب و تمام نرم‌افزارهای قرآنی کشور، برگزاری جشن رمضان به‌مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان، برگزاری محافل جزء خوانی قرآن کریم در سطح استان، برگزاری و .... اشاره کرد.

احمدی با اشاره به این‌که در آینده نزدیک نیز آزمون سراسری قرآن و عترت و همچنین هفته قرآن و عترت استان لرستان توسط دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان برگزار می‌شود، اظهار کرد: یکی‌از برنامه‌های شاخص هفته قرآن و عترت لرستان برگزاری یادواره شهدای قرآنی است که در این راستا چهار کمیته تشکیل و ۴۰ شهید شاخص قرآنی استان شناسایی شده‌اند.

مسوول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، ادامه داد: این دفتر، در شش حوزه امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، آموزش، برنامه‌های هنری، تبلیغ و ترویج، روابط عمومی و فعالیت‌های همایشی و پژوهشی، فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی خود را در سطح استان انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در حوزه امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، ۱۰۰ مؤسسه در سطح استان حضور دارند که به بیش‌از ۵۰ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پروانه فعالیت اعطاء شده است و در حال فعالیت هستند، همچنین بیش‌از ۳۰۰ نفر از مربیان قرآنی استان جهت بهره‌مندی از بیمه به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده‌اند.

احمدی با اشاره به این‌که طی دو سال گذشته در قالب حمایت‌های مالی به تعدادی از مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان و به جهت خرید تجهیزات فرهنگی و اداری مورد نیاز مؤسسه، مبلغ ۳ میلیارد ریال اهداء شده است، بیان کرد: همچنین تحت‌عنوان کمک هزینه رهن و اجاره ساختمان به میزان ۳۵ میلیارد ریال از مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان حمایت شده است.

مسوول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان اظهار کرد: همچنین مبلغ یک میلیارد ریال تحت‌عنوان کمک هزینه اجرای طرح‌های فرهنگی و قرآنی به مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان اهداء شده و همچنین بیش‌از ۱۰ هزار جلد کتاب‌‌های دینی و مذهبی و مصحف شریف قرآن بین مؤسسات قرآن و عترت استان توزیع شده است.

وی تأکید کرد: هدایت و نظارت بر کیفیت عملکرد مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، ازجمله اهداف و وظایفی است که در معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان دنبال می‌شود.

احمدی با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع در حوزه آموزش دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، افزود: در این حوزه آزمون‌های سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت سالانه در استان برگزار می‌شود که به برگزیدگان آزمون‌های سراسری گواهینامه معتبر کشوری از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطاء شده و همچنین به قید قرعه به افرادی که نمره حدنصاب را کسب کرده باشند، جوایز نفیسی اهداء می‌شود.

مسوول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان ادامه داد: همچنین در حوزه آموزش دوره‌های تربیت معلم، مدرس و مربی قرآنی در سطح استان و به‌صورت منظم توسط این معاونت برگزار می‌شود که در صورت قبولی در آزمون پایان دوره، مدرک تخصصی به شرکت کنندگان اعطاء می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع توسط دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در حوزه تبلیغ و ترویج، اظهار کرد: در این حوزه در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی و در طول سال، محافل و مجالس قرآنی با حضور قاریان ممتاز بین‌المللی، کشوری و استانی، به‌صورت منظم و با اولویت مناطق محروم استان برگزار می‌شود، به‌طوری‌که در ماه رمضان سال ۹۵ با حضور قاری ممتاز کشوری و بین‌المللی محافل انس با قران کریم با نام شهدای قرآنی هر منطقه در ۱۷ بخش و منطقه محروم استان برگزار شد.

احمدی عنوان کرد: برگزاری جشن رمضان با اجرای ۱۲ برنامه فرهنگی و هنری متنوع با موضوع قرآن و عترت، برگزاری دو دوره نمایشگاه بزرگ کتاب و نرم‌افزارهای قرآنی با حضور ناشرین کشوری، برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب به‌صورت سالانه، برگزاری نمایشگاه مهدویت و برگزاری همایش عظیم شیرخوارگان حسینی به مناسبت بزرگداشت حضرت علی اصغر(ع) به‌صورت سالانه در اولین جمعه ماه محرم، ازجمله فعالیت‌های انجام شده دفتر قرآن و عترت در حوزه تبلیغ و ترویج است.

مسوول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان افزود: این دفتر سال گذشته نمایشگاه بزرگ کتاب و نرم‌افزار قرآن و عترت را با بیش‌از ۲۰۰۰ جلد کتاب و ۲۰۰۰ عنوان نرم‌افزار صرفاً قرآنی برگزار کرد که مورد استقبال قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که همایش عظیم شیرخوارگان حسینی سومین سال متوالی است که توسط دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این همایش سال گذشته با حضور ۱۵ هزار مادر و فرزند برگزار و از شبکه استانی افلاک نیز به‌صورت مستقیم پخش شد.

احمدی با اشاره به فعالیت دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در زمینه ایجاد پیوند بیشتر بین هنر و قرآن فعالیت‌های متنوعی در حوزه برنامه‌های هنر انجام داده است، تصریح کرد: در این راستا جشنواره ملی نمایشنامه و فیلمنامه قرآنی آیات تحت‌عنوان «خط وشا» و همایش سالانه تجلیل از هنرمندان فعال در عرصه تولید آثار قرآنی برگزار شده است.

مسوول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، افزود: مهم‌ترین برنامه‌ای که می‌توان گفت اوج فعالیت‌های این دفتر محسوب می‌شود، برگزاری هفته قرآن و عترت لرستان در قالب پنج محور همایش‌ها، یادواره شهدای قرآنی استان، نمایشگاه کتاب و نرم‌افزار، کارگاه‌های علمی و پژوهشی و جشنواره‌های قرآنی است.

وی تصریح کرد: در حوزه فعالیت‌های همایشی و پژوهشی نیز تاکنون همایش‌های تجلیل از خادمان و فعالان قرآنی استان به صورت سالانه برگزار شده و در حوزه پژوهشی همایش بیداری اسلامی در کشور نیجریه با حضور معاون شیخ زکزاکی، بزرگداشت شهدای قرآنی فاجعه منا و جشن نور انقلاب با پخش مستقیم از شبکه ملی قرآن سیما برگزار شده و همچنین کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی قرآنی برگزار شده و خواهند شد.

احمدی با اشاره به اهمیت حوزه روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، عنوان کرد: در این راستا نشریه جامع گزارشی و خبری فعالیت‌های دفتر قرآن و عترت استان تهیه و همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی این دفتر طراحی و ایجاد شده است.

مسوول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، ادامه داد: تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سایت اطلاع‌رسانی خواهد شد، و همچنین در پایگاه سامانه جامع اطلاعات قرآنی استان جهت ایجاد بانک اطلاعاتی از فعالان قرآن استان و همچنین شناسنامه فعالیت‌های قرآن استان طراحی و ایجاد شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در طول سال جاری و ماه‌های پیش رو، افزود: در این راستا طی روزهای ۲۰ الی ۲۷ آذرماه، هفته قرآن و عترت استان در قالب پنج محور همایش‌ها، نمایشگاه‌ کتاب و نرم‌افزار قرآنی، یادواره شهدای قرآنی، کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی و جشنواره‌های متنوع فرهنگی و قرآنی تحت‌عنوان جشنواره‌های شعر قرآن و عترت، رسانه‌های مکتوب و دیجیتال حوزه قرآن و عترت، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، فیلم کوتاه، صنایع دستی و مقالات و پایان‌نامه‌های دانشجویی برگزار خواهد شد.

احمدی تأکید کرد: معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در نظر دارد سومین نمایشگاه بزرگ کتاب و نرم‌افزار قرآن و عترت استان را آذرماه سال جاری با ارائه بیش‌از ۳۰۰۰ عنوان کتاب و ۲۰۰۰ عنوان نرم‌افزار صرفاً قرآنی، در قالب برنامه‌های هفته قرآن و عترت استان، برگزار کند.

مسوول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان ادامه داد: ازجمله برنامه‌های در دست اقدام معاونت قرآن و عترت در آینده نزدیک برگزاری همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه ماه محرم است، که برای برگزاری این همایش برنامه‌های متنوعی ازجمله قرائت مقاله، نمایش تعذیه، سخنرانی مذهبی، نوحه‌خوانی و مداحی در نظر گرفته شده است.