معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در طول زمان آداب غذایی ما متناسب با فرهنگ جهانی تغییر پیداکرده است، ما باید آداب غذایی متناسب با فرهنگ ایرانی را نهادینه کنیم.

به گزارش مرورنیوز، سعید اسکویی در همایش تغذیه سالم و تناسب‌اندام که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا 800 تا 900 میلیون نفر در دنیا گرسنگی شکمی دارند، با توجه به جمعیت موجود در واقع از هر 10 نفر یک نفر از گرسنگی شکمی رنج می‌برد.

وی افزود: در حال حاضر نوع نگاه به غذا و تغذیه، در کشور ما تغییر پیداکرده است و افراد در انتخاب نوع تغذیه به‌جای توجه به میزان پروتئین دریافتی بیشتر به هزینه و خوشمزگی غذا توجه می‌کنند، این عادت غلطی است که باید در جهت اصلاح آن تلاش کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: امروزه مردم مشغله بیشتری دارند و بیشتر زمان خود را صرف کار می‌کنند و به دنبال غذاهایی هستند که سریع به دست می‌آید و در مقابل زمان و غذا، پول بیشتری به دست می‌آوردند بنابراین به غذای فوری روی می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: با تغییرات فنّاوری، صنایع غذایی به دنبال تولید غذاهایی هستند که به ذائقه‌های مردم نزدیک باشد و در همین راستا غذاهای جدیدی ایجاد می‌کنند که مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ در این میان پروتئین و حجم مواد دریافتی مفید برای بدن اهمیت خود را در انتخاب نوع غذا ازدست‌داده است.

اسکویی یادآور شد: فرهنگ تغذیه ما به سمتی حرکت کرده است که مردم‌دوست دارند برای غذا پول بدهند، برای مثال دانش‌آموزان درگذشته از لقمه‌های آماده که در منزل تهیه می‌شد، استفاده می‌کردند ولی در حال حاضر دانش‌آموزان تصور می‌کنند که بهتر است برای خرید ساندویچ پول پرداخت کنند و حتی ساندویچی که در خانه آماده‌شده است را به مدرسه نمی‌برند.

وی اظهار کرد: در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود که کار بسیار سختی است چراکه در طول زمان فرهنگ تغذیه ما به سمت فرهنگ تجاری حرکت کرده است، ما باید آداب غذایی متناسب با فرهنگ خودمان را در جامعه نهادینه کنیم، در این میان زنان نقش مهم و اساسی دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: مادران و زنان نقش کلیدی در بحث تغذیه خانواده بر عهده‌دارند، اگر زنان نسبت به تغذیه و اهمیت آن آگاهی داشته باشند، خانواده شادابی داشته باشیم، در حال حاضر ما برای تهیه غذا 3 ساعت فرصت می‌گذاریم و 10 دقیقه‌ای بخوریم درحالی‌که باید از غذا خوردن لذت برد.

وی تأکید کرد: در کشور ما 35 میلیون تن ماده غذایی دورریز است، سالانه 30 درصد نان، 25 درصد میوه و سبزی، 10 درصد برنج،375 کیلو ماده غذایی درواقع غذای 15 میلیون آدم دور می‌ریزد که این روند باید اصلاح شود.