مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان گفت: اتاق‌های فکر به عنوان بازوهای مشورتی معاونت‌های شهرداری عمل می‌کنند تا توصیف، تحلیل و تجویز مناسب و خوبی برای مشکلات و مسائل شهری ارائه دهند.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، سعید ابراهیمی با اشاره به تشکیل اتاق‌های فکر در شهرداری اصفهان اظهار کرد: سال گذشته موفق به انعقاد تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی استان و حوزه علمیه در زمینه همکاری‌های مختلف مانند زمینه‌های پژوهشی، آموزشی و فناوری شدیم.

وی با بیان اینکه یکی از بندهای این تفاهمنامه تشکیل اتاق‌های فکر موضوعی و تخصصی در شهرداری اصفهان بود، تصریح کرد: هدف‌گذاری ما این بود که در سال جاری حداقل یک اتاق فکر برای هر معاونت را فعال کنیم.

مدیر مطالعات و پژوهش معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان ادامه داد: ترکیب اعضای اتاق‌های فکر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف، افراد توانمند و مدیران اجرایی بسته به موضوعات مختلف شهری تشکیل شده که می‌تواند دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشد.

وی در ادامه از تشکیل اتاق فکرهای عمران، ترافیک و فاوا در معاونت‌های عمران، حمل و نقل و ترافیک و برنامه‌ریزی شهرداری خبر داد.

ابراهیمی همچنین در خصوص موضوعات مدنظر اتاق فکر در حوزه خدمات شهری به موضوع هاضم اشاره کرد و گفت: شهرداری در حال سرمایه‌گذاری کلان 80 تا 100 میلیارد تومانی روی این موضوع است و در سیاست‌های مدیریت پسماند سناریوهای مختلفی نظیر استفاده از هاضم‌های هوازی و بی‌هوازی مطرح است تا بتوانیم از این‌ها استحصال انرژی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه هدف ما در این اتاق فکر رسیدن به یک راه حل منطقی است، تاکید کرد: در این زمینه گزینه‌های مختلف بررسی و دبیر آن تعیین شده است اما سایر اعضا و خدمات مربوطه تاکنون نهایی نشده است.

مدیر مطالعات و پژوهش معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان فرایند برنامه‌ریزی حل مسئله را فرآیندی سه مرحله‌ای عنوان کرد و افزود: این فرآیندها شامل توصیف، تحلیل و تجویز می‌شود به این معنی که یک برنامه ریز باید بتواند توصیف خوب، تحلیل‌ قوی و در نهایت متناسب با آن تحلیل، تجویز مناسب برای یک سیستم ارائه کند.

وی با بیان اینکه اتاق فکر باید بار تجویزی بالایی داشته باشد، یادآور شد: اتاق فکر از نظر ما اتاق مطالعه صرف نیست بنابراین افرادی که در اتاق فکر حضور دارند افرادی صاحب‌نظر در حوزه اجرایی هستند تا مسئله‌ای خام به مسئله‌ای مهندسی شده و واضح تبدیل شود.

وی اضافه کرد: بسیار امیدواریم اتاق‌های فکر به بازوهای مشورتی بسیار خوبی برای معاونت‌ها تبدیل شوند تا مسئولان اجرایی با افراد علمی پیوند خورده و هر دو گروه از یکدیگر بهره‌های لازم را ببرند.