رئیس اتاق بازرگانی اهواز که به همراه هیات پزشکی از خوزستان به استان بصره عراق سفر کرده بود، این سفر را بستر و پیش زمینه مناسبی برای توسعه صنعت توریسم درمانی در خوزستان دانست.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز از خوزستان، شهلا عموری اظهار داشت: طی بازدیدی که از بیمارستان دولتی صدر و بیمارستان خصوصی الموسوی و عقد جلسه با پزشکان و مسوولین بهداشت استان بصره داشتیم، با امکانات، نواقص و کاستی ها، خلأهای درمانی و علل اصلی مراجعه بیماران عراقی به خارج از کشور جهت امر مداوا و درمان آشنا شدیم.

 عموری گفت: در همین سفر جلسه جداگانه ای نیز  با رئیس شرکت نفت جنوب عراق در زمینه نحوه گسترش همکاری های مختلف آموزشی، چگونگی تامین تجهیزات مورد نیاز و لزوم ایجاد حلقه های ارتباطی میان دو استان بهمنظور تسهیل ارتباطات پزشکی و درمانی همچنین توسعه همکاری های فی مابین و تسهیل اعزام بیماران عراقی (استان بصره) تشکیل و در همین راستا توافقات اولیه صورت گرفت.

 رئیس اتاق بازرگانی اهواز ضمن تشریح اوضاع درمانی بصره گفت: بر اساس بررسیهای به عمل آمده عراقیها به طور کلی و به ویژه مردم استان بصره به کشورهایی از قبیل لبنان ، هند و ایران جهت انجام خدمات درمانی مراجعه می کنند . بیشترین مراجعه  بیماران در وهله اول به هند، سپس لبنان و بعد به ایران است.

شهلا عموری ادامه داد :این امر نشان می دهد که صرف ارزان بودن این قبیل خدمات، همیشه دلیل کافی برای جذب بیماران کشورهای مبدا نیست و سایر معیارهای کیفی و وجود زیرساختهای مناسب نیز در این امر دخیل هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود:  بررسیهای اولیه نشان می دهد که لبنانیها و هندیها از طریق اشتغال نیروی متخصص خود در مراکز درمانی بصره و راه اندازی پایگاههای پزشکی توانسته اند زمینه ساز ترویج فرهنگ پزشکی و اعزام بیماران به مراکز درمانی کشورشان بشوند که متاسفانه ما از چنین مزیت و امتیازی بی بهره هستیم. به تعبیری دیگر هیچ کار منسجمی در معرفی مراکز درمانی و پزشکان و قابلیتهای پزشکی کشورمان در عراق انجام  نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: بر اساس جمع بندی صورت گرفته از این سفر، می توان نیازهای استان بصره را به رشته های انکولوژی، رادیولوژی، قلبی عروقی، همچنین آموزش اورژانس، پرستاری، رادیوتراپی و نازایی (به عنوان نیاز حاد و فوری) خلاصه نمود.

عموری گفت: شایسته است مسئولان امر به این پتانسیل نهفته در استانهای همجوار استان خوزستان به چشم یک فرصت طلایی نگاه کرده، تلاشهای همه جانبه خود را مضاعف نمایند، چرا که چنین فرصتهایی اگر اداره و مدیریت نشوند قطعا از دست خواهد رفت.

عموری در پایان گفت: می توانم بگویم که این سفر می تواند بستر و پیش زمینه مناسبی برای توسعه صنعت توریسم درمانی تلقی شود.