رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شاهرود گفت: ششمین نشست تخصصی شهرهای نمونه گردشگری کشور در بسطام برگزار می‌شود.

به گزارش مرورنیوز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان سمنان، حمیدرضا حسنی ضمن بیان اینکه ششمین نشست تخصصی شهرهای نمونه گردشگری، پنجم و ششم آبان‌ در بسطام برگزار می‌شود، افزود: این نشست تخصصی با حضور فرمانداران، شهرداران و رؤسای شورای اسلامی شهر و مسوولان اداره میراث فرهنگی ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این نشست تخصصی را تصمیم‌گیری برای رفع موانع توسعه گردشگری در این شهرها، همفکری و تعامل برای برگزاری برنامه‌های مشترک، جشنواره‌ها و... عنوان کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود افزود: این نشست در هتل جهانگردی بسطام و با همکاری شهرداری بسطام، فرمانداری شاهرود و اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهرود برگزار می‌شود.

حسنی با یادآوری اینکه بسطام زادگاه و محل آرامگاه عارف بزرگ «بایزید بسطامی» از شهرهای نمونه گردشگری استان سمنان است که در شش کیلومتری شاهرود در مسیر جاده شاهرود- آزادشهر قرار دارد، افزود: این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی، عرفانی و مذهبی از جمله آستان مقدس امامزاده محمد (ع) است و  در طول سال پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

وی در خصوص پیدایش شهر بسطام هم گفت: صنیع‌الدوله در کتاب مطلع الشمس جلد اول سال ۱۳۰۲ هجری چنین می‌نویسد «شهر بسطام از بلاد قبل از اسلام است و چنین می‌نماید که بانی آن وستام معروف مباشر طاق وستام کرمانشاه بود».

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود افزود: برخی دیگر از مورخان هم بسطام را از بناهای (بسطام) سردار معروف خسروپرویز پادشاه ساسانی و فرمانروای خراسان و قومس و گرگان در قرن شش میلادی می‌دانند.

حسنی یادآور شد: مجموعه تاریخی بسطام متشکل از ۱۷ بناست که این بناها طی قرون متمادی (قرن اول تا دوره معاصر) ساخته شده‌اند و شامل بقعه امامزاده محمد بن جعفرصادق (ع)، آرامگاه بایزید بسطامی، صومعه بایزید، مسجد بایزید، ایوان الجایتو، آرامگاه غازان، مسجد و منار سلجوقی و مسجد جامع و برج کاشانه و مدرسه شاهرخیه است.