استانداراصفهان گفت: حاشیه نشینی ها بخشی از سکونت های غیر رسمی هستند که به شهرها به ویژه کلانشهرها پیوند خورده اند و وضعیت خوبی ندارند.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در جلسه ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی استان، که پیرامون گزارش عملکرد اداره کل راه و شهرسازی در خصوص طرح بازآفرینی پایدار شهری در استان صورت گرفت، اظهار داشت: موضوع آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی در شهرها بسیار حساس و با اهمیت است و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد.

وی با بیان اینکه در بحث آسیب های اجتماعی ۴ آسیب طلاق، فساد و فحشا، اعتیاد و حاشیه نشینی به عنوان ۴ آسیب اولویت دار از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شد، افزود: ایشان تاکید نمودند که سران سه قوه به این مسائل به صورت جدی بپردازند و تاکید ایشان باید یک موتور محرکه برای همه ی مسئولین باشد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه موضوع طلاق در شورای فرهنگ عمومی و تقسیم کار ملی بررسی می شود، ادامه داد: موضوع اعتیاد نیز در شورای مبارزه با مواد مخدر استان و در ۵ کمیته پیگیری می گردد.

زرگرپور اضافه کرد: در مبحث فساد و فحشا نیز چندین برنامه ی ویژه در امور اجتماعی و فرهنگی و در شورای تامین استان پیگیری می شود که نیازمند توجه جدی تر به این موضوع است.

مدیر ارشد استان به حاشیه نشینی اشاره کرد و اذعان داشت: این عنوان فرم فراگیرتر و کاملتری پیدا کرد و در طرح بازآفرینی به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی شامل ۵ موضوع، بافت فرسوده سکونت های غیر رسمی، بافت های تاریخی، روستاها و بافت های ناهماهنگ است، تصریح نمود: بافت های فرسوده از دو، سه دهه ی پیش مطرح شده است و با توجه به اینکه شهرهای بزرگ بافت های فرسوده ی زیادی دارند طرح های متوالی و اقدامات زیادی در این رابطه صورت گرفته و در حال حاضر یکی از محورهای طرح بازآفرینی است.

رسول زرگرپور افزود: حاشیه نشینی ها بخشی از سکونت های غیر رسمی هستند که به شهرها به ویژه کلانشهرها پیوند خورده اند و وضعیت خوبی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بافت های تاریخی در طول سال های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است، گفت: بعنوان نمونه در شهر اصفهان بیش از هزار خانه ی تاریخی قرار دارد.

زرگرپور یادآور شد: باپیشرفت شهرها و اضافه شدن روستاهای اطراف به شهرها، مناطقی ایجاد شده است که هیچگونه هماهنگی چه از نظر کالبدی و چه فرهنگی با شهرها ندارند.

استانداراصفهان به بافت های ناهماهنگ نیز اشاره کرد و افزود: وجود کارخانجات و مناطق ناهمگون شهری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

زرگرپور تصریح کرد: در طرح باز آفرینی شهری همه ی این موضوعات دیده شده است و با هم پیگیری می شوند و تنها به حاشیه نشینی نمی پردازد.

وی با بیان اینکه در این مباحث تنها به موضوع کالبدی پرداخته نمی شود، گفت: تمامی موضوعات از جمله مسائل فرهنگی سیاسی، اجتماعی، خدماتی و زیربنایی در این طرح دیده شده است.

استانداراصفهان افزود: در قالب بازآفرینی یک ساختار مجهز و کامل پیش بینی شده است و یک ستاد ملی، استانی و شهرستانی دارد و در ستاد استانی ۵ کمیته پیش بینی شده است که وظایف سه کمیته ابلاغ شده است که باید به صورت جدی تر به آن پرداخته شود.