حذف تحریم‌ها سبب می‌شود تا به تدریج برندهای خارجی وارد ایران شوند. صارمی معتقد است که اگر توسعه کنونی در ساخت مال‌ها ادامه یابد این موضوع باعث کاهش هزینه‌های خانوارهای ایران می‌شود و آنان دیگر مجبور به سفر به دبی و یا ترکیه برای خرید نیستند و همان خرید را در ایران انجام می‌دهند.

به گزارش مرورنیوز، روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که پس از سال‌ها تحریم اکنون در تهران در دوران پسا‌برجام و لغو تحریم‌ها در حال مشاهده ساخت مراکز جدید خرید بزرگی هستیم که امریکایی‌ها از آن تحت عنوان «مال» یاد می‌کنند.
 
این روزنامه با اشاره به پروژه مگا‌مال در تهران، می‌نویسد که این پروژه مساحت بزرگی در حدود ۲.۷ میلیون فوت مربع را در شمال غرب ایران شامل می‌شود و می‌تواند چشم‌انداز بازار تجاری در ایران را تغییر دهد. این روزنامه از این پروژه با عنوان تغییر‌دهنده چشم‌انداز تجارت در خلیج‌فارس یاد می‌کند. 
 
وال استریت ژورنال اشاره می‌کند که این پروژه متعلق به علی انصاری است که در حوزه ساخت و ساز املاک فعال است و در حدود ۳۰۰ پروژه ساختمانی در ایران در حال ساخت دارد و پاسخگوی تقاضای رو به‌رشد مصرف‌کنندگان ایرانی است. این روزنامه اشاره می‌کند که در مال‌های تهران برندهای لوس شعبه دارند و مراکز تفریحی مانند سالن‌ هاکی روی یخ و یا آب‌نماهای موزیکال نیز دیده می‌شوند و اکثرا سعی می‌شود که این مراکز در نزدیکی و یا متصل به هتل‌ها و مراکز نمایشگاهی ساخته شوند. 
 
«بوریس پلنر» اقتصاددان در فرانکفورت می‌گوید: «در ایران شما طبقه متوسطی دارید که پول دارد؛ با نام برندها آشنا است و زندگی مدرنی دارد». 
 
این روزنامه اما اشاره می‌کند که محافظه‌کاران در ایران می‌گویند که باید محصولات تولید داخل ر‌ا خریداری نمود. این روزنامه می‌افزاید: «با این حال، بخش عظیمی از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران طرفدار کالاهای لوکس و سبک زندگی غربی هستند. نتایج ارزیابی بانک مرکزی ایران که اخیرا منتشر شده است نشان می‌دهد که هزینه خانوارهای ایرانی برای خرید کفش و لباس در حال افزایش است و در حدود ۱۷ درصد از هزینه خانوار شهری ایران صرف این موارد می‌شود». 
 
این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که در دوران تحریم بسیاری از ثروتمندان ایرانی از نگهداشتن پول نقد به دلیل تضعیف ارزش ریال و افزایش نرخ تورم بالای ۳۰ درصد در سال ۲۰۱۳ میلادی، سرمایه‌های خود را به سوی سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات سوق دادند اما در آن آشفته بازار اقتصادی امکان بهره‌وری این مراکز وجود نداشت. 
 
این روزنامه در ادامه اشاره می کند که می‌توان به مراکزی چون پالادیوم و هایپر استار اشاره کرد که می‌توان آن‌ها را با مال‌های دبی مقایسه کرد. این روزنامه اشاره می‌کند که عمده برندهای عرضه‌شده در این مال‌ها ترکیه‌ای هستند. 
 
وال استریت ژورنال اشاره می‌کند که افتتاح شعبه برند تجاری مد «روبرتو کاوالی» ایتالیایی در تهران در ماه فوریه گذشته نشانه‌ای از آغاز گشایش درهای ایران به سوی غرب است. «مسعود صارمی» صنعتگر ۶۰ ساله از ثروتمندترین مردان ایران که مرکز خرید بزرگ ۱ میلیارد دلاری را در مساحتی ۵ میلیون فوت مربعی ساخته است، می‌گوید که حذف تحریم‌ها سبب می‌شود تا به تدریج برندهای خارجی وارد ایران شوند. صارمی معتقد است که اگر توسعه کنونی در ساخت مال‌ها ادامه یابد این موضوع باعث کاهش هزینه‌های خانوارهای ایران می‌شود و آنان دیگر مجبور به سفر به دبی و یا ترکیه برای خرید نیستند و همان خرید را در ایران انجام می‌دهند. 
 
او می‌گوید: «ترکیه در این زمینه دارای سابقه است؛ آن‌چه ما نیاز داریم خرید است». او می‌گوید پروژ‌ه‌ای که در سال ۲۰۱۲ میلادی در اصفهان افتتاح کرده موفقیت‌آمیز بوده است. حسین محمودی سرمایه‌گذار و معمار شناخته‌شده می‌گوید:«ایرانی‌ها سبک زندگی لوکس را دوست دارند. آن‌ها اشکال مینیمالیستی را دوست ندارند برعکس دوست دارند ثروت خود را از طریق ساختمان‌های و ساختارهای عظیم نشان دهند؛ این روحیه امپراتوری‌طلبی در ایرانیان وجود دارد». 
 
این روزنامه اما اشاره می‌کند که برخی از خریداران ترجیح می‌دهند برای خرید برندهای لوکس به خارج از ایران سفر کنند و در این‌باره می‌نویسد: «کیمیا رضوانی» دانشجوی حقوق که در مجتمع تجاری ارگ است می‌گوید که علیرغم وجود مراکز خرید در ایران، او ترجیح می‌دهد برای‌ پیدا کردن لباس‌های مورد علاقه خود به خارج از کشور سفر کند. او می‌گوید از سفرهم لذت می‌برد».