وزیر نیرو گفت: سامانه گرمسیری بزرگ‌ترین طرح عمرانی کشور است که در استان کرمانشاه در حال اجرا است.

به گزارش مرورنیوز، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در نشست مشترک با استاندار کرمانشاه و مدیران سازمان‌ها و ادارات مختلف استان اظهار داشت: سامانه گرمسیری بزرگ‌ترین طرح عمرانی کشور است که در استان کرمانشاه در حال اجرا است  و با وجود شرایط دشوار مالی، دولت شش هزار میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار اختصاص داده است.

وزیر نیرو افزود: در شرایطی که بسیاری از پروژه های کشور تخصیص اعتبار چندان قابل توجهی نداشته اند، سامانه گرمسیری به دلیل نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به پروژه آب های مرزی و همچنین توجه جدی رئیس جمهور، از تخصیص اعتبار خوبی برخوردار بوده و عمده این اعتبارات در استان کرمانشاه هزینه شده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید عنوان کرد: با توجه به درخواست ها و پیگیری های مدیریت ارشد استان کرمانشاه به زودی در یک نشست موضوع تخصیص آب استان از این طرح دوباره بررسی می‌شود.

وزیر نیرو سهم استان کرمانشاه از آب سامانه گرمسیری را ۵۵ درصد عنوان کرد و افزود: سهم ایلام نیز از این پروژه ۴۵ درصد است و هیچ استان دیگری نمی‌تواند از آب این سامانه بهره برداری کند، بنابراین کرمانشاه در آینده از یک منابع آبی مطمئن برخوردار خواهد بود.

وی همچنین خواهان مصرف بهینه آب به منظور افزایش بهره‌وری و گسترش سطح زیر کشت شد.

 چیت چیان همچنین تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای تامین آب مورد نیاز بخش صنعت در استان کرمانشاه وجود ندارد.

 وی در ادامه عنوان کرد: سرمایه گذارانی که خارج از محدوده سامانه گرمسیری اقدام به احداث کارخانه می کنند، می توانند با پرداخت هزینه خطوط انتقال از آب این سامانه بهره مند شوند.

 وی در خصوص مشکل فاضلاب شهر کرمانشاه نیز اظهار کرد: دولت با محدودیت های منابع مالی روبرو است و می توان برای تکمیل پروژه تصفیه خانه کرمانشاه از مشارکت بخش خصوصی بهره گرفت و از پساب آن برای صنایع خویش استفاده کنند.

وزیر نیرو در ادامه افزود: ۱۰۰هزار متر مکعب فاضلاب وارد آبشوران کرمانشاه می‌شود و اگر ۷۰ درصد آن قابل تبدیل شدن به پساب باشد با ۳۵ میلیون مترمکعب آب می توان نیاز بخش صنعت تامین کرد.

وی در خصوص احداث نیروگاه های جدید در استان نیز اظهار کرد: نیروگاه دالاهو را احداث می کنیم و نیروگاه داریان نیز به زودی افتتاح می‌شود. نیروگاه های گیلانغرب و قصرشیرین نیز با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذار قابل انجام است.

چیت‌چیان در مورد تامین برق بخش صنعت استان هم گفت: در زمینه تأمین برق مورد نیاز صنایع و شهرک های صنعتی هیچ محدودیتی نداریم و برقی که به عراق صادر می‌شود از طریق شبکه سراسری تأمین می شود.

چیت چیان وزیر نیرو و هیئت همراه در سفر به کرمانشاه از بخش های مختلف طرح  گرمسیری و باغ چهار هزار هکتاری بنیاد مستضعفان در قصرشیرین از نزدیک بازدید کرد.