نیمه نخست سال 95 هم تمام شد و پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره برداری نرسید. 22 اسفندماه سال گذشته بود که در خلال بازدید بیژن زنگنه، وزیر نفت از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، مقرر شد تا فاز نخست این پالایشگاه تا پایان نیمه نخست سال 95 افتتاح شود.

مرورنیوز؛ گروه انرژی: نیمه نخست سال 95 هم تمام شد و پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره برداری نرسید. 22 اسفندماه سال گذشته بود که در خلال بازدید بیژن زنگنه، وزیر نفت از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، مقرر شد تا فاز نخست این پالایشگاه تا پایان نیمه نخست سال 95 افتتاح شود. به این ترتیب وعده و وعیدهای وزیر نفت برای افتتاح این پالایشگاه عظیم میعانات گازی از نیمه نخست سال جاری به نیمه دوم موکول شد. این در حالی است که زمان زیادی از پایان عمر دولت یازدهم باقی نمانده است. از سویی دیگر شاهد تغییر و تحولات کوتاه مدتی در بخش مدیریت این پالایشگاه هستیم. تحولاتی که در نهایت موجب تاخیر در افتتاح این ابرپروژه پالایشی در کشور شده است.

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با مرورنیوز در این زمینه می گوید: بر اساس اسناد موجود، مشکلات متعددی در زمینه خرید و فروش تجهیزات مربوط به این پالایشگاه وجود دارد. این مشکلات در بخش بازرگانی این مجموعه عظیم در شرایطی رخ می دهد که یکی از اعضای خانواده یکی از مدیران وقت این پالایشگاه در بخش بازرگانی مشغول به کار بوده است.

علی اکبر محمودی ادامه داد: مدیرعامل کنونی تاپیکو در شرایطی اولویت این مجموعه را راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس می داند که عمر مدیران عامل پیش از او تنها، به چند ماه محدود می شود. چند ماهی که بعد ازارائه  چند گزارش تکراری به هیات مدیره، در نهایت منتفی شده و موجب می شود خاک بیشتری روی تجهیزات این مجموعه عظیم پالایشی بنشیند.

به گفته او با توجه به آتش سوزی های اخیر درپتروشیمی ها و پالایشگاه ها و همچنین بر اساس اسنادی که دال بر خرید اجناس بی کیفیت برای این پالایشگاه است، شاید افتتاح نشدن آن به نفع مردم باشد. چرا که چندی بعد با مشکلاتی مانند آتش سوزی های گاه و بیگاه، بیت المال دود می شود. پالایشگاهی که قرار بود با هزینه ای معادل 3 میلیارد و 200 میلیون دلار به طور کامل راه اندازی شود، بعد از گذشت عمر دو دولت و البته دولت یازدهم و با صرف هزینه فراوان، حتی یک فاز آن راه اندازی نشده است.

محمودی تصریح کرد: تا چندی پیش تکیه کلام مسوولین این پروژه نبود نقدینگی و وجود تحریم ها بود. به این ترتیب که به گفته محمدعلی دادور، قائم‌ مقام مدیرعامل مجتمع پالایشی ستاره خلیج فارس تحریم باعث شد که تجهیزاتی را که خارجی‌ها قول تأمین آن را داده بودند، نتوانیم دریافت کنیم و ما مجبور شدیم که دوباره سفارش‌گذاری کنیم یا از طرف خارجی یا تولیدکنندگان داخلی تهیه کنیم. حال در شرایطی که تحریم ها برداشته شده چرا نباید این پروژه به بهره برداری برسد.

به گفته این کارشناس اقتصادی تاخیر دربهره برداری از این پروژه و البته مشکلات اتفاق افتاده در این زمینه آن هم در این برهه زمانی که روز به روز به دوران انتخابات نزدیک تر می شویم، می تواند برای همه هزینه ساز شود.

گفتنی است در دوران مدیرعامل سابق تاپیکو، این مسئول به گزارش کارشناس مربوطه که نشان دهنده انحصاری شدن تامین تجهیزات این پالایشگاه توسط دلالان خاص و همچنین بی کیفیتی تجهیزات خریداری شده، بود توجهی نکرد،.