وزیر خارجه نروژ گفت که یک خط اعتباری ویژه یک میلیارد دلاری برای شرکت‌هایی که خواهان همکاری با ایران هستند، ایجاد شده است.

به گزارش مرورنیوز به نقل از وزارت اقتصاد ، «بورگ برند» وزیر خارجه و توسعه همکاری‌های بین‌الملل نروژ در حاشیه اجلاس صندوق بین المللی پول در واشنگتن در دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان گفت: شرکت‌ها و موسسات مالی و بانک های نروژ را جهت همکاری با ایران تشویق می‌کنیم.

وزیر امور خارجه نروژ افزود: «دی اند بی» به عنوان بزرگترین بانک نروژ قرار است در بازار ایران مشارکت داشته باشد و از همکاری در حوزه‌های دریایی، شیلات و نفت و گاز هم استقبال می‌کنیم.

بورگ برند خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم ایران به سبب ثبات و امنیت بالای سیاسی و روند تصاعدی رشد اقتصادی‌اش می‌تواند شریک خوب تجاری و مالی برای ما باشد؛ این در حالی است که ما برای توسعه روابط تجاری با ایران خط اعتباری یک میلیارد دلاری صادراتی برای شرکت های نروژی در نظر گرفته ایم که تاکنون و به سرعت حدود ۴۰۰ میلیون از این خط اعتباری برای صادرات فناوری‌های پیش رفته به ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز در این دیدار گفت: علیرغم وجود ظرفیت برای همکاری‌های بیشتر، حجم همکاری‌های اقتصادی دو کشور در حال حاضر اندک است و علاقه‌مندیم روابط خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی با اسلو ارتقا دهیم.

وی با اشاره به دستاوردهای کشورمان در حوزه اقتصادی اظهار داشت: پیشرفت‌های خوبی در زمینه فروش نفت و تفاهمات با سایر کشورها داشتیم؛ اما هنوز مشکلاتی در مسیر توسعه همکاری‌ها با اروپا وجود دارد که امیدواریم با تلاش و همکاری همه کشورهای این حوزه به ویژه نروژ در آینده نزدیک رفع شود.

طیب‌نیا افزود: زمینه‌های مختلف همچون نفت و گاز، شیلات و همکاری‌های مالی وجود دارد که دو کشور می‌توانند در زمینه توسعه روابط دو جانبه در اولویت قرار دهند.

وی گفت: ما در گذشته شاهد حضور موثر شرکت‌های نفتی نروژی در توسعه میادین انرژی ایران بوده‌ایم؛ اما این حضور در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه ایران به حداقل ممکن رسیده است و با توجه به ابراز علاقه و اعلام آمادگی شرکت‌های نروژی امیدواریم همکاری‌ها در این زمینه از سرگرفته شود.

وزیر اقتصاد کشورمان تصریح کرد: امضای موافقت نامه‌های پایه‌ای همچون موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقت‌نامه گمرکی و سرمایه گذاری برای ارتقای سطح همکاری‌ها حایز اهمیت است و پیشنهاد می‌کنیم عملیاتی شدن امضای این موافقت نامه‌ها در دستور کار قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: طی مذاکرات اخیری که صورت گرفته، قرار شد از طرف نروژ خط اعتبار یک میلیارد دلاری از طریق موسسه بیمه اعتبار صادراتی به ایران اعطا شود و این موضوع بیانگر لزوم توسعه همکاریهای دو کشور است.

طیب‌نیا افزود: برقراری رابطه بین بانکهای دو کشور هم برای سهولت تجارت و هم ارتقای همکاری های اقتصادی بسیار مهم است.