مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان از دو برابر شدن حجم تجارت خارجی دو کشور در سال آینده میلادی در مقایسه با سال 2015 و افزایش آن به 10 میلیارد یورو در چند سال آینده خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، «رنه هارون» (Rene Harun) امروز(چهارشنبه) در نخستین نشست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در محل هتل پارسیان آزادی افزود: سال 2015 حجم تجارت خارجی ایران و آلمان 2.5 میلیارد یورو بود که پیش بینی می شود در سال 2017 به دو برابر افزایش یابد.
این مقام آلمانی ابراز امیدواری کرد، با روند در پیش گرفته شده و برداشته شدن تحریم ها، این میزان به بیش از 10 میلیارد یورو افزایش یابد و آلمان بار دیگر با پشت سر گذاشتن چین به نخستین شریک تجاری ایران تبدیل شود.
هارون با اعلام علاقه مندی شدید آلمان ها برای توسعه فعالیت های تجاری و بازرگانی در ایران، یادآور شد: حضور هیات های تجاری مختلف از همه 16 ایالت آلمان در ایران پس از برداشته شدن تحریم ها، دلیلی بر این مساله است.
وی یادآورشد: وجود بازار بزرگ، منابع طبیعی فراوان و نیروی انسانی تحصیلکرده، بزرگترین مزایای حضور در ایران برای شرکت های آلمانی است.
مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان ادامه داد: کشوری که سالها با تحریم مواجه بوده، نمی تواند به سرعت به شرایط پیش از تحریم ها بازگردد و بر این اساس نیازمند یک سری اصلاحات است.
وی بیان کرد: اصلاح سیستم مالیاتی و ساختار حقوق تجارت، بزرگترین اصلاحات موردنظر آلمان ها برای توسعه کار و فعالیت در ایران است.
به گفته این مقام آلمانی، هر چند ثبات نرخ تورم به عنوان یکی از مهمترین چالش های حضور در ایران به شمار می رود، اما قبول داریم که در مساله تامین مالی و بانک ها از سوی اروپایی ها نیز کوتاهی شده است.
وی خاطرنشان ساخت: اینک بانک تجارت ایران و اروپا واقع در هامبورگ و برخی بانک های کوچک همچون فولکس بانک، مراوده های خود با ایران را سر گرفته اند، اما هرچه فشار از سوی شرکت ها برای سرمایه گذرای و کار در ایران بیشتر باشد، بانک های بیشتری مجبور به آغاز کار با ایرانی ها خواهند بود.

** نظرسنجی از شرایط کسب و کار در ایران
هارون در ادامه به برخی نتایج یک نظرسنجی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان از شاخص شرایط کسب و کار در ایران اشاره کرد و گفت: مطابق این نظرسنجی، برخی شرکت ها دلایلی همچون امکانات دشوار تامین مالی و عدم شفافیت قوانین را به عنوان بزرگترین مشکل خود برای قدم نهادن به بازار ایران نام برده اند.
وی تصریح کرد: شرایط پیچیده ژئوپولیتیک منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین عدم پایبندی به قوانین، از جمله دیگر دلایل ذکر شده بود، اما تقریبا هیچیک به امکان بازگشت دوباره تحریم ها اشاره ای نکردند.
مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان اضافه کرد: در این نظرسنجی، در پاسخ به پرسشی درباره شرایط کنونی تجاری در ایران، 40 درصد از شرکت ها شرایط را مناسب، 32 درصد خوب و چهار درصد خیلی خوب ارزیابی کردند که در قیاس با نظرسنجی انجام شده در سال گذشته روند مثبت و رو به رشدی ملاحظه می شود.
به گفته وی، شرکت های مشارکت کننده در نظرسنجی، از بخش های ماشین آلات، تجهیزات و مهندسی مکانیک به عنوان بزرگترین قابلیت سرمایه گذاری در صنایع ایران نام بردند و سایر صنایع جذاب برای آنان، ساختمان سازی، انرژی (نفت و گاز)، پتروشیمی، کشاورزی، ترافیک و انرژی های تجدیدپذیر بود.
هارون ادامه داد: شرکت کنندگان در نظرسنجی، در مجموع بزرگترین ضعف برای ورود به بازار ایران را در بخش استاندارد و شرایط حقوقی و قانونی ارزیابی می کردند.
وی تاکید کرد: ایران از صنعتی گسترده بهره می برد که پس از گذشت 13 سال تحریم فرسوده شده و نیاز به بازسازی در بسیاری از بخش ها همچون بخش اکتشافات نفت و گاز، شیمی، محصولات مصرفی، نساجی و مواد غذایی دارد.
این مقام مسئول آلمانی در پایان خاطرنشان ساخت: هرچند روند رو به رشد و مثبت شاخص کسب و کار در ایران در همسنجی با سال پیش تغییر چندانی نداشته است، اما بسیاری از شرکت ها فرصت های طلایی در ایران می بینند و آنانی که در این بازار فعالند، وضعیت تجاری خود را عمدتا بسیار بهتر از سال گذشته ارزیابی می کنند و در یک جمله، با وجود مشکلات اندک، فضای مثبتی در روابط تجاری میان دو کشور حکمفرماست.
 از تابستان 94 تاکنون نزدیک به 20 هیات تجاری از آلمان به ایران سفر کرده اند و مطابق گفته مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، حدود 10 هیات دیگر نیز تا پایان سال میلادی جاری به ایران سفر می کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اواخر بهمن ماه سال 1394 در سفر هیات 60 نفره اقتصادی ایران به ایالت باواریا آلمان گفت، در زمان تحریم روابط تجاری ایران و آلمان به پایین ترین میزان رسید و حجم تجارت دو کشور 2 میلیارد و 500 میلیون دلار شد.
اما آمار تجارت خارجی کشورمان در پنج ماهه منتهی به مردادماه امسال، افزایش واردات کالاهای ساخت کشور آلمان را نشان می دهد؛ صادرات آلمان به ایران در این مدت 29.23 درصد افزایش داشت و حجم واردات ایران از آلمان به 938 میلیون دلار رسید.
آلمان پنجمین صادرکننده بزرگ کالا به ایران به شمار می رود. رتبه های اول تا چهارم به ترتیب به کشورهای چین با سه میلیارد و 863 میلیون دلار، امارات متحده عربی با دو میلیارد و 862 میلیون دلار، کره جنوبی با یک میلیارد و 263 میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و 77 میلیون دلار اختصاص یافت.
روند واردات کشورمان از بازارهای یاد شده کاهشی بوده و به ترتیب 11.51 درصد، 21.19 ، 18.75 و 16.32 درصد کاهش نشان می دهد.