وزیر تجارت گردشگری و سرمایه گذاری استرالیا، گفت: استرالیا به ایران به عنوان یک بازار جدید نگاه می کند و در این مرحله به دنبال یافتن شرکای اقتصادی در این کشور است.

به گزارش مرورنیوز، «استیون کیوبو» روز چهارشنبه در همایش تجاری ایران و استرالیا در محل اتاق ایران افزود: حضور هیات تجاری ما شامل نمایندگان شرکت های بزرگ، متوسط و کوچک این کشور در 20 بخش مختلف اقتصادی، نشان دهنده عزم جدی استرالیا برای احیای مناسبات اقتصادی گذشته خود با ایران و توسعه و گسترش آن است. 
کیوبو یادآور شد: ایران در دهه 90 یکی از مهمترین شرکای تجاری استرالیا در منطقه خاورمیانه بود و این کشور 2 سال پیش، 50 سال حضور دیپلماتیک خود در ایران را جشن گرفت.
کیوبو با ابراز خرسندی از گشایش دفتر تجاری استرالیا در ایران گفت: از این پس مسئولیت ایجاد روابط تجاری و گسترش فرصت های سرمایه گذاری در ایران و نیز ایجاد و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در استرالیا برای شرکت های ایرانی را برعهده می گیرم.
وزیر تجارت، گردشگری و سرمایه گذاری استرالیا با یادآوری امضای یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور تاکید کرد: امروز شرایط برای گسترش سریع همکاری ها هموار است زیرا بخش خصوصی هر دو کشور مشتاق شروع همکاری هاست و بخش دولتی نیز در این راه مصمم و آماده کمک به بخش خصوصی است. 
وی تاکید کرد: ایران با داشتن یک جمعیت 80 میلیونی و تنوع اقتصادی چشمگیر، فرصت بزرگی برای صاحبان صنایع استرالیاست؛ ضمن آنکه استرالیا نیز نه فقط از سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در بخش های مختلف استقبال می کند، بلکه با توجه به دسترسی خود به بازارهای بزرگی مانند چین، کره جنوبی و ژاپن، می تواند زمینه گسترش حضور ایران در این بازارها را فراهم کند.
کیوبو تاکید کرد: اقتصادهای ایران و استرالیا در بخش های زیادی از جمله معدن، بهداشت و منابع طبیعی مکمل یکدیگرند و این می تواند به توسعه روابط تجاری کمک کند.
وزیر تجارت، گردشگری و سرمایه گذاری استرالیا همچنین گفت: پتانسیل های ایران در بخش های نفت، گاز، معدن، آموزش های فنی و حرفه ای و دانشگاهی به ویژه در رشته های مختلف مهندسی مورد توجه استرالیاست.
 با توجه به سفر هیات تجاری و اقتصادی استرالیا در کشورمان، صندوق ضمانت صادرات ایران و شرکت ضمانت صادرات استرالیا نیز امروز برای تسهیل و توسعه روابط تجاری یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
این یاداشت تفاهم را «سیدکمال سیدعلی» مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران (EGFI) و «اندرو هانتر» مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات استرالیا (EFIC ) امضا کردند.
در این یادداشت تفاهم همکاری، دو طرف در زمینه پوشش بیمه ای مشترک در کشور ثالث، همکاری اتکایی، تبادل اطلاعات اعتباری تجار دو کشور و سایر بخش های تسهیل کننده تجارت به توافق رسیدند.
استرالیا که در گذشته با تحریم های غرب علیه ایران همراه شده بود، اکنون در دوران پسابرجام تلاش دارد حضور پررنگتری در ایران به عنوان یکی از بازارهای بزرگ خاورمیانه داشته باشد.
تجار استرالیایی که در سال های اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران از سوی کشورهای غربی رقم بسیار پایین 350 میلیون دلاری را در تجارت با کشورمان تجربه کرده اند، اکنون پس از لغو تحریم ها مصمم هستند با استفاده از ظرفیت های بازار ایران با جمعیت بیش از 80 میلیون نفر، ارزش تجارت خود را افزایش دهند.