امحا کالاهای کشف شده و جلوگیری از ورود آن به زنجیره تجارت روشی است که به تناسب در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می­ گیرد.

به گزارش مرورنیوز، امحای کشفیات یکی از راه­ها و شیوه­ های اساسی خارج نمودن کالا از مدار و محور زنجیره تجارت و بازرگانی است و تقریبا بخش زیادی از کشورها با انگیزه­ های مختلف این کار را انجام می ­دهند.

به عنوان مثال، چندی پیش براساس بیانیه صادره توسط رئیس‌جمهوری روسیه-ولادیمیر پوتین- واردات برخی مواد غذایی از جمله سبزیجات، گوشت، میوه، کره، پنیر و برخی اقلام دیگر از اتحادیه اروپا در ازای اعمال تحریم اتحادیه بر مسکو ممنوع اعلام شد. این مسئله سبب شد تا برخی از افراد، مسیر قاچاق را جهت ورود کالاهای مذکور به داخل کشور خود برگزینند. آن­چه در این راستا قابل تأمل است نحوه برخورد دولت روسیه با این اقدام است. طی مصوب ه­ای سیاست گذاران مرتبط، تصمیم گرفتند کالاهای قاچاق را بلافاصله امحاء کنند؛ چراکه معتقدند مواد مذکور فاسد شدنی است و می­ تواند سلامت افراد را با خطر مواجه کند.

هر چند این مصوبه با مخالفت ­هایی نیز مواجه شد و مخالفان اظهار نمودند که تخصیص کالاهای قاچاق به افراد فقیر، کم ­درآمد و یا خانواده ­های پرجمعیت که به لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه هستند ایده بهتری نسبت به سوزاندن و از بین بردن این کالاها است لیکن واقعیت آن است که این تصمیم همچنان در روسیه در حال اجراست.

در واقع به نظر می ­رسد که این دستور اجرایی با دو هدف توسط رئیس جمهور روسیه صادر شده است اول آن که به مجموعه غرب نشان دهد روسیه نیازی به مصرف کالاهای غربی ندارد و دوم اینکه تمرکز بر تولیدات داخلی این کشور می‌تواند جوابگوی نیازهای این کشور باشد. همان گونه که در فوق نیز بیان شد امحای کشفیات صورت گرفته تنها مختص به روسیه نیست و سایر کشورها نیز به این امر مبادرت می کنند.

به عنوان شاهدی بر این مدعا می­ توان به ماده 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشورمان که امحای کالاهای خوراکی، بهداشتی و آرایشی را تحت ضوابطی الزام‌آور می‌کند، اشاره کرد. همچنین گمرکات کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز اقدام به امحای کالاها و محصولات جعلی و تقلبی می­ کنند.

به عنوان مثال آمارهای ارائه شده از طرف گمرکات این اتحادیه نشان می­ دهد که میزان کشفیات کالاهای جعلی و تقلبی این گمرکات در حوزه ­هایی مانند کالاها و محصولات پزشکی، وسایل الکترونیک، باطری، عینک آفتابی، کیف و کفش در سال 2012 به نسبت سال 2011 تقریبا 15 درصد افزایش پیدا کرده و بالغ بر 75 درصد از این کشفیات امحای شده است.

هر چند باید گفت که امحای این کالاهای جعلی و تقلبی در اروپا بر اساس ماده 65 قانون حفظ مالکیت معنوی مربوط به سازمان تجارت جهانی انجام می ­شود که تاکید دارد «کالاهای جعلی و تقلبی باید امحای گردیده و از زنجیره تجارت و بازرگانی حذف شود».

با این‌حال، در برخی مواقع و به خصوص هنگامی که درجه ­ها و نمره­ های ایمنی این کالاها (غیر از کالاهای خوراکی یا بهداشتی، دارویی و آرایشی) اثبات گردد از امحای آنها خودداری و تلاش می­شود تا از طریق برخی سازمان­های خیریه و مردم نهاد در اختیار نیازمندان قرار گیرد. به عنوان مثال این امر در انگلیس صورت می­گیرد و برخی از کالاهایی که با مشکل مواجه شده اند اما از استانداردهای لازم برخوردار هستند در اختیار برخی کلیساها قرار می گیرد. این کلیساها پس از اعمال تغییراتی در این کالاها به خصوص پوشاک و تغییر برند آنان و نصب برچسپ خود کلیسا، از آن در راستای مقاصد بشردوستانه استفاده می­ نمایند.

البته همانگونه که پیشتر نیز بیان شد بالغ بر 70درصد از این کالاها امحای می‌شود و تنها بخش اندکی از آن که از استانداردهای لازم بهره­ مند می­ باشند مجددا در جهت برخی مقاصد خاص استفاده می ­شود. به‌هر حال، باید گفت که امحای کالاهای کشف شده و جلوگیری از ورود آن به زنجیره تجارت روشی است که به تناسب در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می­ گیرد. این امر را هم می توان در کشورهای آفریقایی به خصوص در مسئله عاج­ های فیل قاچاق شده ملاحظه کرد و هم در میان کشورهای آسیایی از جمله چین. این کشورها به دلیل حمایت و تلاش بیشتر برای حفاظت از محیط زیست و گونه‌های جانوری تلاش می کنند تا با امحای آنها نگذارند این کالاها وارد جریان تجارت شود.