وزیر انرژی قطر روز چهارشنبه در استانبول از توافق برای دعوت از کشورهای تولیدکننده نفتی غیرعضو اوپک برای یک نشست فنی در 29 اکتبر جاری در وین خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، محمدبن صالح الساده، وزیر انرژی قطر که برای شرکت در بیست و سومین کنگره جهانی انرژی در استانبول بسر می برد، به دنبال نشست غیر رسمی برخی از اعضای اوپک و وزیر انرژی روسیه در این شهر که بیش از یک ساعت به طول انجامید، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه نشست غیررسمی و برای تبادل نظر و رایزنی و روشن کردن برخی موضوعات تشکیل شد، گفت: هدف برقراری موازنه در بازار نفت در راستای فعالیتی شفاف برای تعیین نقشه راهی بین اوپک و کشورهای غیر عضو اوپک می باشد. در این نشست موضوعاتی چون موضع گیری های اعضا، تفهیم وضعیت و نقش اوپک و کشورهای غیر عضو اوپک در فرایند عادی سازی بازار نفت به بحث گذاشته شد.
وزیر انرژی قطر گفت: توافق شد که یک نشست فنی بین اعضای اوپک و غیر اوپک داشته باشیم. این نشست نیز در 29 اکتبر ماه جاری در وین خواهد بود. به این نشست برخی کشورهای مهم تولیدکننده نفت غیر اوپک را دعوت خواهیم کرد. 
او در خصوص اینکه چه کشورهایی برای نشست وین دعوت خواهند شد؟ گفت: هنوز مشخص نیست ولی می خواهیم که مشارکت وسیع باشد. ما برای ثبات در بازار فعالیت می کنیم. فضای فعلی در بازار جهانی نفت، فضای عادلانه ای نیست. این باعث شده است که در دو سال اخیر سرمایه گذاری ها در این حوزه کاهش یابد. چنین دیده می شود که این گرایش در سال های پیش رو نیز ادامه یابد.
الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه نیز گفت: در نشست وضعیت فعلی و راهکارها و مکانیسم تاثیرپذیری بین اوپک و اعضای غیر عضو اوپک را گفت و گو کرده اند.
وی گفت: در این نشست مقرر شد، جزئیات موضوع را در نشست وین بررسی و نقشه راه محدود سازی تولید نفت را مذاکره کنند. 
نواک گفت: دبیرخانه اوپک برای شرکت در نشست وین از روسیه دعوت کرده است. 
وزیر انرژی روسیه در پاسخ به سئوالی در خصوص قیمت نفت، گفت: در نشست امروز روی رقم مشخصی گفت و گو نشده است. نشست کمیته عالی در وین این امکان را خواهد داد که چه گامهای مشخصی را می توان در این راستا برداشت. اوپک کشورهای غیر عضو اوپک را برای مشارکت در این فرایند، تشویق می کند. برای دسترسی به یک توافق تلاش می کنیم. مذاکرات ادامه خواهد داشت. امیدواریم اوپک کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت که آمریکا نیز در میان آنها باشد، دعوت کند. 
اینکه چه کسانی در این نشست غیر رسمی مشارکت داشتند، بطور رسمی اعلام نشد ولی گفته می شود علاوه بر این دو، 'محمد بارکیندو' دبیرکل اوپک، وزیر نفت الجزایر و گابن، وزیر انرژی امارات متحده عربی، وزیر نفت ونزوئلا، معاون وزیر انرژی و هیدروکربن مکزیک شرکت داشتند.
شایان ذکر است در نشست غیر رسمی اوپک در الجزایر که حدود یک ماه پیش برگزار شد، در خصوص حفظ سطح تولید روزانه در حدود 32.5 میلیون بشکه به توافق رسیده بود. 
محمدبن صالح الساده که ریاست دوره ای اوپک را به عهده دارد، اعلام کرده برای تعقیب سطح تولید، یک کمیته عالی تشکیل خواهند داد. سطح پیشین تولید اوپک روزانه 33.24 میلیون بشکه بود. ایران، نیجریه و لیبی به خاطر شرایط خاص، از این محدودسازی معاف شده اند. 
وزیر انرژی روسیه روز گذشته در نشستی در قالب کنگره جهانی انرژی در استانبول گفت: بازار نفت به سرمایه گذاری های تازه ای نیاز دارد و روسیه می تواند در دوره جدید با اوپک تعامل داشته باشد. او اقدام اوپک در نشست غیر رسمی ماه گذشته خود در الجزایر در ثابت سازی سطح تولید، استقبال کرد و گفت: این فکر درستی بود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه هم که در روز دوشنبه در این نشست سخنرانی کرد گفت: در هیچ دوره ای نرخ نفت در بازارهای جهانی در سطح پائین ادامه نداشت. وی گفت: افت قیمت ها موجب به تعویق افتاده بیش از نیم تریلیون دلار از سرمایه گذاری ها در صنعت نفت شده است. 
رسانه ها بعداز سخنرانی پوتین، از تحرک تازه در قیمت های جهانی نفت خبر دادند.