دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است در صورت آزادی موصل و نتیجه‌بخش بودن مذاکرات صلح سوریه بازار بزرگ سیمان عراق و سوریه برای ایران مهیا می‌شود.

به گزارش مرورنیوز، در حالی که صنعت سیمان ایران در حال بازسازی سیستم قیمت‌گذاری خود است، این صنعت در رکودی دست و پا گیر نیز که ناشی از رکود بازار مسکن و کاهش قابل ملاحظه صادرات به واسطه ناامنی بازارهای هدف است، موج دیگری از تولید نیز تحت عنوان طرح‌های سیمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در صف ورود به مدار سیمان کشور به سر می برد به نظر می‌رسد که این صنعت با توجه به وضعیت فعلی خود به آرامی به سمت بهبود پیش می‌رود.

در همین رابطه عبدالرضا شیخان - دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان - درباره وضعیت صادرات این محصول استراتژیک گفت: به نظر می‌رسد وضعیت صادرات به عراق در حال بهبود است و بازار این کشور برای این صنعت احیا خواهد شد ولی بالا رفتن قیمت سیمان در عراق به خاطر ممنوعیت‌های وارداتی که وجود دارد شرایط خاصی را در این کشور رقم زده است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت رو به بهبود سیمان اظهار کرد: با توجه به مجوزهایی که در حوزه ساخت و ساز صادر شده است و می‌تواند یک بهبود نسبی را در این حوزه رقم بزند، وعده خرید دو میلیون تن سیمان توسط وزارت  راه و شهرسازی و همچنین بهبود نسبی صادرات سیمان به عراق می‌توان گفت که سیمان در مسیر رونقی نسبی قرار گرفته است که حتی با ورود طرح‌های سیمانی به مدار سیمان کشور به طور مناسبی جوابگوی بازار خود باشد.

این فعال حوزه سیمان در تشریح بازار عراق عنوان کرد: در حال حاضر صادرات ما به عراق کلینکر است و بخشی از سیمان هم به اقلیم کردستان می‌رود. همچنین بخش دیگر از سیمان تقویتی تولید شده نیز به سمت جنوب عراق فرستاده می‌شود ولی در مجموع به نظر می‌رسد که عراقی‌ها منتظر آزادی موصل از چنگال داعش باشند، چرا که آن‌ها شرکت تامین مصالح ساختمانی تاسیس کرده‌اند که قرار است تمام شهرهایی که دولت عراق تصرف می‌کند را بازسازی کند که در این صورت به نظر می‌رسد یک سازمان‌دهی مناسبی در خود عراق در حال شکل‌گیری است و با توجه به صحبت‌هایی که با مقامات عراقی داشتیم، اولویت خرید مصالح نیز با ایران است.

شیخان همچنین بازار سوریه را نیز یک بازار با پتانسیل بالا دانست و با اشاره به طرحی که پیش از این به دو کشور عراق و سوریه مبنی بر تامین نیاز سیمان سوریه توسط عراق و همچنین خوراک دهی بازار عراق توسط ایران، ارائه کرده بود، افزود: این موضوعی واضح است که برای بازسازی سوریه هیچ کشوری بهتر از عراق نمی تواند بازار آن کشور را تامین کند. ما هم متعهدیم که هرآن‌چه عراق نیاز دارد در داخل مصرف کند را به این کشور صادر کنیم.

وی ادامه داد: البته این پیشنهادی بود که با مقامات دو کشور مطرح شد اما هنوز به یک قرارداد ختم نشده است که می‌توان دلیل آن‌ را این دانست که هنوز ماجرای سوریه به پایان نرسیده است و تا زمانی که موضوع امنیت در این کشور پر رنگ نشود، سرمایه گذاران به این کشور وارد نمی‌شوند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با ارائه آمار تولید و صادرات سیمان گفت: در شش ماهه اول امسال معادل ۳۰ میلیون و ۳۴۲ هزار تن کلینکر سیمان و ۲۹ میلیون تن سیمان تولید شد که ۲۵ میلیون تن برای تامین بازار داخلی بوده است و حدود شش میلیون و ۸۰۰ هزار تن نیز صادرات سیمان و کلینکر به کشورهای دیگر را داشته‌ایم.