کره جنوبی اعلام کرد ۱۳ خودروساز برای حدود ۱۱۰ هزار خودروی مجهز به ایربگ‌های معیوب تاکاتا فراخوان خواهند داد.

به گزارش مرورنیوز، آمریکا در ماه می دور جدیدی از فراخوان برای بادکننده‌های ایربگ تاکاتا را اعلام کرد. این ایربگ‌های معیوب عامل حداقل ۱۴ کشته و بیش از ۱۰۰ مصدوم در جهان بوده و بزرگ‌ترین فراخوان ایمنی تاریخ خودروی جهان را به همراه داشته‌اند. از آن زمان سایر کشورها به فراخوان‌های ملی برای تعویض این ایربگ‌ها اقدام کرده‌اند.

وزارت حمل‌ونقل کره جنوبی اعلام کرد در مجموع ۲۲۱ هزار و ۸۷۰ خودروی ساخت ۱۷ خودروساز به ایربگ‌های معیوب تاکاتا مجهز هستند. در حالیکه ۱۳ شرکت شامل هوندا موتور، تویوتا موتورز، ب ام و و آئودی قصد دارند برای حدود ۱۱۰ دستگاه فراخوان دهند، چهار خودروساز دیگر شامل جنرال موتور و مرسدس بنز هنوز درباره برنامه‌های فراخوان جهانی تصمیمی نگرفتند.

این وزارتخانه اعلام کرد: این شرکت‌ها ممکن است در صورت به تاخیر انداختن فراخوان‌ها، با جریمه یا مجازات ۱۰ سال زندان روبه‌رو شوند.

کره جنوبی در سال ۲۰۱۳ فراخوان حدود ۵۰ هزار خودروی مجهز به ایربگ‌های معیوب تاکاتا را آغاز کرد و ایربگ‌های حدود ۴۵ درصد از این مدل‌ها تا ماه ژوئن امسال تعویض شد.

براساس گزارش رویترز، شماری از خودروسازان جهانی تلاش می‌کنند حداکثر ۱۰۰ میلیون بادکننده ایربگ معیوب تاکاتا را در سراسر جهان تعویض کند.   شرکت ژاپنی تاکاتا از نیترات آمونیوم برای ایجاد انفجار کوچکی که ایربگها را در تصادف باد می‌کند، استفاده می‌کند اما این ماده شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض گرما و رطوبت شدید ممکن است با شدت زیادی منفجر شده و قطعات محفظه فلزی نگهداری آن ترکش‌وار در داخل خودرو پرتاب می‌شوند.