فولکس واگن در گام دیگری برای پشت سر گذاشتن رسوایی تقلب در آلایندگی دیزلی، موافقت کرد به وکلای آمریکایی که به نمایندگی از مالکان ۴۷۵ هزار خودرو آلاینده از این خودروساز آلمانی شکایت کردند، ۱۷۵ میلیون دلار پرداخت کنند.

به گزارش مرورنیوز، پس از اینکه فولکس واگن با دولت آمریکا در خصوص خودروهای دیزلی آلاینده دو لیتری به یک توافق ۱۰ میلیارد دلاری رسید، وکلای آمریکایی در ماه اوت خواستار دریافت ۳۳۲.۵ میلیون دلار حق‌الوکاله شان در شکایت گروهی مالکان خودروهای آلاینده شدند.

با توافق اخیر برای پرداخت هزینه وکلا، فولکس واگن اکنون موافقت کرده است ۱۶.۷ میلیون دلار برای جبران خسارت مالکان آمریکایی، ادعاهای ایالت‌های این کشور، رگولاتورهای فدرال و واسطه‌های فروش پیرامون رسوایی آلایندگی دیزلی هزینه کند.

موافقت با پرداخت هزینه‌های حقوقی، یک مانع دیگر را برای فولکس واگن برطرف می‌کند، زیرا این غول خودروسازی اروپایی به دنبال حل و فصل همه جوانب این رسوایی بوده که کسب‌وکار جهانی این شرکت را مختل کرده و به اعتبارش لطمه وارد کرده است.

فولکس واگن در سپتامبر ۲۰۱۵ اقرار کرد که از یک نرم‌افزار محرمانه پیشرفته در خودروهایش به منظور تقلب در تست‌های آلایندگی استفاده کرده و میلیون‌ها خودروی به فروش رفته در سراسر جهان به این نرم‌افزار مجهز هستند. این تقلب به فولکس واگن امکان داده بود از سال ۲۰۰۹ خودروهایی در آمریکا به فروش رساند که ۴۰ برابر سطح مجاز آلایندگی دارند.

به گفته منابع آگاه، ۱۷۵ میلیون دلار شامل حق الوکاله وکلا و سایر هزینه‌ها خواهد بود.

وکیلان آمریکایی حاضر به اظهارنظر درباره این خبر نشدند اما رییس کمیته ۲۲ وکیلی که بر شکایت‌های گروهی نظارت داشتند، در ماه اوت اظهار کرده بود که حق الوکاله‌ای که وکلا درخواست کرده اند بسیار کمتر از هزینه مرسوم برای شکایت‌های گروهی است که تقریبا به میزان ۲۵ درصد از مبلغ توافق شده است.

فولکس واگن موافقت کرده ۱۰.۰۳۳ میلیارد دلار برای بازخرید و جبران خسارت مالکان خودروهای آلاینده پرداخت کند. این شرکت همچنین در صورت موافقت رگولاتورها امکان تعمیر خودروهای آلاینده را فراهم خواهد کرد.

تحت یک برنامه زمانی اعلام شده در تابستان، رگولاتورهای آمریکایی تا ماه آینده برای تایید راه‌کار پیشنهادی فولکس واگن برای خودروهای آلاینده ۲۰۱۵ فرصت دارند. بعلاوه فولکس واگن موافقت کرده است ۱.۲۱ میلیارد دلار برای جبران خسارت واسطه‌های فروش برند فولکس واگن و همچنین بیش از ۶۰۰ میلیون دلار به ۴۴ ایالت آمریکا پرداخت کند. این خودروساز دو میلیارد دلار برای ارتقاء خودروهای پاک و زیرساخت و ۲.۷ میلیارد دلار برای جبران آلایندگی دیزلی هزینه می‌کند.

اما فولکس واگن همچنان با میلیاردها دلار جریمه احتمالی از سوی وزارت دادگستری آمریکا روبه‌روست که سرگرم تحقیقات کیفری در خصوص رسوایی آلایندگی فولکس واگن بوده و باید وضعیت خودروهای آلاینده سه لیتری که جزء توافق ۱۰ میلیارد دلاری نیستند را روشن کند.

بر اساس گزارش رویترز، فولکس واگن و رگولاتورهای آمریکایی در حال ادامه‌ مذاکرات در خصوص گزینه بازخرید ۸۵ هزار خودروی سه لیتری پورشه، آئودی و فولکس واگن هستند که استانداردهای آلایندگی آمریکا را نقض کرده‌اند.

این خودروساز در راستای توافق جداگانه برای خودروهای سه لیتری ممکن است ناچار شود پول بیشتری به وکیلان آمریکایی پرداخت کند.