معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی موضوع کم آبی را کلیدی ترین خط قرمز در تنظیم برنامه های کشاورزی دانست که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار مسوولان کشور گیرد.

به گزارش مرورنیوز، عباس کشاورز روز سه شنبه در نهمین نمایشگاه ملی تخصصی تکنولوژی زیرساخت های کشاورزی در موسسه گلستان گلشهر کرج به موضوع کم آبی که یکی از مشکلات در کشور است اشاره کرد و اظهار داشت که بحران آب در کشور جدی تر از آن است که ما به صورت لحظه ای یا منطقه ای احساس می کنیم و این مساله اصلی ترین و کلیدی ترین خط قرمزی است که برنامه هایمان را باید مطابق آن تنظیم کنیم. 
وی بیان داشت: متوسط کشت گندم آبی بین سال های 90 تا 92 بیش از 2 میلیون و 500 هزار هکتار در سال بوده که اکنون به 2 میلیون و150 هزار هکتار کاهش یافته که این نشان می دهد با کاهش نزدیک به 500 هزار هکتاری کشت گندم آبی مواجه بوده ایم. 
وی تاکید کرد که وضعیت محصولات کشاورزی که شاخص هایش برای آحاد جامعه قابل لمس است، نسبت به قیمت دیگر کالاها در بازار از رشد برخوردار نبوده است. 
وی ادامه داد: برای جلوگیری از سقوط قیمت کالاهایی که در کشور مداخله ای در آن صورت نمی گرفته دولت یارانه می دهد.

 
**کاهش قابل توجه واردات محصولات کشاورزی به کشور 
کشاورز گفت: واردات افسار گسیخته در سال های 90 تا 92 داشتیم که سالانه 22 میلیون تن کالای کشاورزی وارد می شد، اکنون به 14 میلیون تن رسیده است و پیش بینی می شود در سال جاری این عدد به کمتر از 10 میلیون تن برسد. 
وی اضافه کرد: مشکلات بازرگانی به صورت عمومی بخصوص در بخش صادرات محصولات کشاورزی داریم، ولی تولید غیر قابل انتظار افزایش یافته که این مرهون سیاست ها و تلاش کشاورزان و خادمان به کشاورزان است. 


**تلاش برای کاهش کشت محصولات کشاورزی نیازمند آب زیاد 
کشاورز تلاش بر کاهش کشت برنج را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشارزی عنوان کرد و بیان داشت: خیلی از کشاورزان و مدیران آزرده هستند زیرا کشت داشته اند به امید فروش و محصولات فوق را نیز بیمه نکرده اند. 
وی ادامه داد که سعی کردیم حمایتی های لازم را از کشاورزان موفق داشته باشیم که سال گذشته توفیق خوبی داشتیم. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با اجرای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در راستای مصرف بهینه از آب کشاورزی، کشت برنج در اصفهان را تا حد قابل قبولی کاهش دادیم به طوری که کشت از 30 هزار هکتار به 4500 هکتار رسیده و در نظر داریم این عدد را به صفر رسانده و کشت های جایگزین را داشته باشیم. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به کاهش کشت بهاره چغندر قند اشاره کرد و افزود: کشت بهاره قفل شده و سیاست کشت پاییزه را ادامه دادیم به طوری که در سال زارعی جاری کشت پاییزه چغندر قند در 9 استان کشور همچون گلستان، خراسان رضوی، فارس و کرمانشاه را داشته ایم. 
کشاورز گفت: این روش کشت را در این محصول از 2 هزار هکتار آغاز کرده ایم و امسال به 18 هزار هکتار در برنامه داریم که اگر صنعت مشکلش حل بشه تصور بر این است که مشکل شکر با یک سوم آب قبلی حل شود. 


**در تولید شکر رکورد زده ایم 
کشاورز افزود: برغم اینکه کشت بهاره در کشت چغندر قند افزایش سطح نداشته ایم امسال در تولید شکر رکورد تاریخی زده ایم. عدد 53 تن تولید چغندر با این خاک های فقیر مطلوب است. 
وی اظهار داشت: اینها همه نسخه هایی است که عملیات آن آغاز شده و شروع خوبی را برای مدیریت بحران آب داشتیم و در این مسیر کشاورزان پیشروترین گروه هستند. 
معاون وزیر جهاد کشاروزی بیان داشت: آبیاری بارانی در کشور خشک و در این گرمای سوزان جایی ندارد و غیر از مناطقی که رطوبت بالای 60 درصد دارند، فقط می توان به آب باران برای کشت امید داشت.

 
**حرکت به سمت کشت نشایی 
کشاورز تاکید کرد: سیستم ها باید اصلاح شود تا مقررات اصلاح شود و برنامه 10 ساله آبیاری میکرو سطحی و زیر سطحی تصویب شده است و اقدام ملی کشت نشایی خوب آغاز شده ولی هنوز سازندگان ماشین ندارند تا به ما بدهند به طوری که ماشین نشاکار کارآمد و راحت نداریم. 
وی گفت: این کشور به نیوتکنولوژی نیاز دارد و باید غیر از گندم، جو، سیب زمینی و.... دیگر محصولات را نیز به صورت نشایی کشت کنیم و باید بانک نشاء داشته باشیم و نشاء تولید و کشتش صنعتی شود. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی به کیفیت برگزاری نمایشگاه زیرساخت های کشاورزی در کرج اشاره کرد و افزود: علیرغم اینکه کرج پایتخت علمی کشاورزی کشور است ولی برگزاری این نمایشگاه در حد مطلوب و دلخواه نیست و نیازمند بیشتر مشارکت بخش خصوصی و کمرنگ شدن بخش دولتی است. 
نهمین نمایشگاه ملی تخصصی زیرساخت های کشاورزی در موسسه گلستان گلشهر کرج به مدت چهار روز ادامه دارد.