رئیس سازمان انرژی هسته ای از صدور رادیو داروی ایرانی به کشورهای اطراف خبر داد و گفت: بخشی از رادیو داروهای کشور به آلمان صادر می شود.

به گزارش مرورنیوز، علی اکبر صالحی امروز در دهمین همایش نخبگان فردا در سالن اجلاس سران گفت: اگر قصد داریم پیشرفت کنیم باید به موضوع انتقال تکنولوژی توجه کنیم و نباید تنها تکرارکننده تکنولوژی باشیم.

وی افزود: ما تا می توانیم باید در تعاملات بین المللی خود گسترش ایجاد کنیم و برجام فرصت خوبی را در این زمینه فراهم کرده است. اکنون فرصت ها همانند سونامی به سمت ما می آیند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: کشورهای دنیا فهمیده اند که نمی توانند در تقابل با ما باشند بلکه دریافته اند تعامل بهترین گزینه است و برجام نتیجه این نگرش است.

صالحی خاطرنشان کرد: طی ۳۷ سال گذشته شاهد مشکلات و محدودیت های فراوانی بودیم اما با اعتقاد راسخ توانستیم زمینه انتقال تکنولوژی و فناوری را فراهم کنیم و این راه، راه صحیح به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه صنعت هسته ای میعادگاه بسیاری از استانداردهای بالای صنعتی است، تاکید کرد: این موضوع موجب می شود تا ما به فناوری های نوین دست یابیم بنابراین بعد از برجام قرار شد عضو پروژه ایتر شویم که این پروژه مربوط به ساخت نیروگاه گداخت هسته ای برای تولید انرژی نامحدود است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: سفری به فرانسه داشتیم و از این پروژه بازدید کردیم و مسئول پروژه اعلام کرد که حتی اگر به نتیجه نیز دست نیابیم، مشکلی وجود ندارد چرا که با اجرای این پروژه در حال دستیابی به فناوری های مختلفی هستیم.

صالحی افزود: اعتراف می کنم ما در برجام از بعد فنی به دستاوردهای بزرگی رسیده ایم و هیچ چیزی را در صنعت هسته ای از دست نداده ایم اما متاسفانه هر چه شرح می دهیم برخی ها یا نمی شنوند یا نمی خواهند بپذیرند.

وی عنوان کرد: در طول ۲۴ سال گذشته تنها حدود ۷ میلیارد دلار برای صنعت هسته ای ایران هزینه شده است که نیروگاه بوشهر با ارزشی دارای ۵ میلیارد بخشی از این بودجه بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: سایت های نطنز، فردو، اصفهان، اراک، کرج و یزد هر کدام یک شهر فناوری هستند و طی سالهای گذشته ایجاد شده اند.

صالحی اضافه کرد: بعد از برجام قرار است ۲ نیروگاه جدید هسته ای با ارزش بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار راه اندازی کنیم.

وی افزود: همچنین برنامه داریم بیمارستان هسته ای بسازیم که این بیمارستان در نوع خود بی نظیر است و ارزشی معادل ۳۰۰ میلیون یورو دارد.

صالحی گفت: طی ۳۷ سال گذشته علی رغم تمام محدودیت ها، فشارها و نواقصی که داشتیم ملت ایران به خوبی زندگی کردند.

وی عنوان کرد: به گفته فرنگی ها طی ۴-۵ سال گذشته ایران در مقابل تحریم های فلج کننده قرار داشت اما واقعیت اینگونه نبود و ما با تمام مشکلات توانستیم به دستاوردهای مهمی دست یابیم. بنابراین ملت ایران بر سکوی پرتاب ایستاده است و آینده ای روشن را خواهند داشت.

رئیس سازمان انرژی هسته ای تاکید کرد: این نوید را می دهم که آینده ای روشن و تابناکی در انتظارمان است اما باید تلاش کنیم.

علی‌اکبر صالحی در مراسم افتتاحیه دهمین همایش ملی نخبگان فردا در سالن اجلاس سران گفت: ما تعداد زیادی رادیو دارو تولید می کنیم که این رادیو داروها بر اساس امکانات اکنون کشور تولید می شود.

صدور رادیو داروی ایرانی به کشورهای خارجی

وی افزود: باید امکانات جدید در چارچوب جی‌ام‌پی فراهم کنیم تا شیوه تولیدمان به این استاندارد برسد و بر این اساس می توان میزان صادرات رادیو دارو را توسعه دهیم.

رئیس سازمان انرژی هسته ای با بیان اینکه اکنون نیز ایران به کشورها رادیودارو صادر می کند تاکید کرد: ما آمادگی خوبی برای تولید رادیو داروها داریم.

صالحی اظهار داشت: پروژه مربوط به جی‌ام‌پی حدود ۴ یا ۵ سال آینده به نتیجه می رسد که یک پروژه ۶۰ تا ۷۰ میلیون یورویی خواهد بود و  موجب رفع زیان در زمینه تولید رادیو داروها می شود.

رئیس سازمان انرژی هسته ای خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۵ رادیو دارو داریم که این رادیو داروها به کشورهایی مانند مصر، عراق و کشورهای اطراف ایران صادر می شود.

صالحی خاطرنشان کرد: بخشی از رادیو داروهای کشور نیز به کشور آلمان صادر می شود که  حجم آنها کم است و اگر به استانداردهای جی‌ام‌پی دست یابیم میزان صادرات کشور در این حوزه توسعه خواهد یافت.

کلنگ احداث بیمارستان هسته ای طی ماه های آینده زده می شود

صالحی با بیان اینکه کلنگ احداث ساخت بیمارستان هسته ای طی ماه های آینده به زمین زده خواهد شد، گفت: برای راه اندازی این بیمارستان تامین مالی شده است و با یک شرکت اتریشی در حال انعقاد قرارداد هستیم.

وی اضافه کرد: این بیمارستان در بوستان ولایت احداث می شود که در این زمینه میان شهرداری، سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت تفاهم نامه ای منعقد شده است.

رئیس سازمان انرژی هسته ای خاطرنشان کرد: عمده پول این بیمارستان از طریق وام از خارج از کشور تامین خواهد شد  که این بیمارستان تحول عظیمی در تشخیص بیماری‌ها خواهد بود و ما را از اعزام بیمار به خارج از کشور بی نیاز می کند.

صالحی اظهار داشت: در دنیا ۵ کشور هستند که دارای چنین بیمارستانی هستند و برنامه داریم به زودی هیاتی متشکل از پزشکان و مهندسان به کشور اتریش اعزام کنیم که کادر مورد نظر برای این بیمارستان تربیت شوند.