فردا خط سراسری 400 کیلو ولتی گتوند- شازند به طول 322 کیلومتر با حضور رییس جمهور و وزیر نیرو به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار انرژی مرور نیوز فردا خط سراسری 400 کیلو ولتی گتوند- شازند به طول 322 کیلومتر با حضور رییس جمهور و وزیر نیرو به بهره برداری می رسد.

مهران گلابکش، مجری طرح های انتقال نیرو شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی با بیان اینکه این خط طولانی ترین خط انتقالی کشور است گفت: افتتاح این طرح موجب می شود تا نیروگاه گتوند به نیروگاه شازند اراک متصل شود.البته پیش از اتصال به نیروگاه شازند به یک پست متصل می شود. این خط تک مداره بوده و باندل آن سه سیم دارد.

او مدت زمان افتتاح این خط را 10 سال عنوان کرد و افزود: چنین طرح هایی اغلب 2 تا 4 ساله افتتاح می شود، اما با در نظر گرفتن مسیر طی شده که به موجب آن باید از اراضی شخصی و صعب العبوری می گذشتیم، اجرای این طرح 10 سال زمان برد. لازم به تاکید است که تمام تجهیزات و عملیات های مربوط به این طرح توسط بخش داخلی ساخته شده است.

گلابکش با اشاره به وضعیت بد اقتصادی طی سال های 90 تا 93 اظهار داشت: هزینه این طرح از سوی وزارت نیرو و بخشی از آن از بودجه هزینه های عمومی دولت تامین شده است. واردات فیبرهای نوری از کره جنوبی، مربوط به زمانی می شد که فناوری تولید این خطوط در کشور وجود نداشت. پس از دستیابی به این تکنولوژی تمام تجهیزات مورد نیاز پروژه در داخل کشور تولید شد.

به گفته مجری طرح های انتقال نیرو شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی هزینه این طرح 1100 میلیارد دریال هزینه در بر داشت.

این مقام مسوول اهمیت این خط انتقالی را ایجاد حلقه اتصالی بین نیروگاه های کشور عنوان کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم پست های فشار قوی به صورت حلقه در کشور به یکدیگر متصل کنیم نیاز به چنین خطوط انتقالی وجود دارد تا در صورت افت فشار یکی از پست ها بتوانیم با کمک گرفتن از بخش های دیگر این افت فشار را جبران کنیم.

گلابکش تصریح کرد: 316 کیلومتر از این کریدور سراسری به صورت تکمداره و 6 کیلومتر آن به صورت 2 مداره پیاده سازی شده و 825 برج تکمداره، 23 برج دو مداره و دو پست انتقال برق شامل پست 400 کیلوولت سد گتوند علیا در آغاز و پست 400/230 کیلوولت مهرشازند در انتهای این کریدور قرار دارد.

او هدف از اجرای این پروژه را تبادل انرژی و ارتباط شبکه برق جنوب غرب با مرکز به منظور تثبیت پایدار شبکه سراسری اعلام کرد.