با توجه به مزیت نسبی که ایران برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی دارد، بعید به نظر می رسد که هندی ها به دلیل یک یا دو سنت اختلاف قیمت در خوراک از سرمایه گذاری و فعالیت در صنعت پتروشیمی ایران کناره گیری کنند.

به گزارش خبرنگار انرژی مرور نیوز عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی علت کنارکشیدن هندی ها از صنعت پتروشیمی ایران محدود به قیمت خوراک ندانست و گفت: با توجه به مزیت نسبی که ایران برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی دارد، بعید به نظر می رسد که هندی ها به دلیل یک یا دو سنت اختلاف قیمت در خوراک از سرمایه گذاری و فعالیت در صنعت پتروشیمی ایران کناره گیری کنند.

احمد صرامی ادامه داد: ایران سال ها است که با هندی ها ارتباط دوستانه و سازنده ای در تمامی زمینه ها از جمله حوزه صنعت نفت دارد بنابراین اختلاف و عقب نشینی هندی ها از صنعت پتروشیمی ایران به بهانه قیمت خوراک بعید به نظر می رسد.

به گفته او تا زمانی که خارجی ها از قطعیت برجام مطمئن نشوند نمی توان به حضور دائمی و جدی آنها در پروژه های صنعت نفت ایران امیدوار بود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به این مهم که سرمایه گذاران باید در اندیشه ارتقا صنعت پتروشیمی از تولید محصولات رایج و عمومی به محصولاتی با فراوانی کمتر باشند، اضافه کرد: تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در صنعت پتروشیمی باید به فکر تولید محصولاتی باشند که فراوانی کمتری داشته باشند تا بتوانند سود بیشتری را عاید این صنعت کنند.

صرامی معتقد است اگر از حضور سرمایه گذاران و صاحبان فناوری و تکنولوژی به کشور جلوگیری کنیم، به کشور و آیندگان ظلم کرده ایم. چرا که تا زمانی که فناوری و علم روز در هر صنعتی وجود نداشته باشد، آن صنعت دیر یا زود به حاشیه می رود. ایران به لحاظ دارندگی مواد اولیه نفتی شرایط بسیار مطلوبی دارد، اما نوع و میزان تولیدات آن با سطح ایده آل فاصله دارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اعلام اینکه نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها در عربستان حدود 6 سنت است، گفت: در پی افت قیمت نفت، نرخ گاز نیز کاهش داشت. اما عربستان پس از تعیین فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها در ایران، نرخ خوراک خود را کاهش داد. به این ترتیب می توان اینطور برداشت کرد که شاید عربستان هدف ویژه ای را از چنین کاهش قیمتی دنبال می کند.

او برنامه ششم توسعه را یکی از مهم ترین و با اهمیت ترین برنامه های اقتصادی کشور عنوان و تصریح کرد: در صورتی که اجرای این برنامه را جدی نگیریم بی شک دچار مشکل می شویم. مشکلی جدی که آثار بلند مدت دارد. یکی از اهداف بلند مدت ایران در صنعت پتروشیمی دستیابی به جایگاه دوم در منطقه است، اما باید بدانیم که دسترسی به چنین جایگاهی به سادگی امکان پذیر نیست و نیازمند تلاش ویژه است.

بر اساس گفته های این فعال پتروشیمی دولت پیرو اجرای فرمان مقام معظم  رهبری در راستای اهمیت به شرکت های دانش بنیان باید طی طرح های حمایتی تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و به طور کلی صنعتگران حوزه پتروشیمی را به سوی تولید محصولات با کیفیت و متفاوت سوق دهند. متاسفانه صاحبان و مدیران این صنعت فعالیت ویژه ای در این راستا نکرده اند.