محمد قلی تبار با اشاره به اینکه باغداران مازندرانی برای عرضه محصولات خود به بازار، با دغدغه های جدی مواجه هستند گفت: متاسفانه واسطه گری و دلال بازی در خرید و فروش مرکبات قیمت‌های واقعی محصولات را گم کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز؛ مرکبات امروزه در جهان ویژگی صنعتی بسیار مهمی را دارند و منبع پر درآمدی برای کشورهای تولید کننده هستند ازاین‌رو متوسط تولید مرکبات در کشورمان و در مازندران بین ۲۵ تا ۳۰ تن در هر هکتار است. با یک محاسبه ساده می‌توان گفت که تولید سالانه مرکبات در مازندران در حدود ۳ میلیون تن است. اگر مصرف تازه مرکبات در کشورمان یک‌سوم این میزان باشد و تولید مرکبات در دیگر استان‌های کشور را نادیده بگیریم، باید گفت که جای یک برنامه‌ریزی دقیق برای شکوفایی اقتصاد وابسته و پیوسته به ظرفیت‌های فرآوری مرکبات در استان مازندران خالی است.

بارها دیده‌ شده که محصول پرتقال و نارنگی سبزفروشی می شود و ماه‌ها قبل از رسیدن و برداشت، باغدار محصول خود را به فروش رسانده و تنها یک یا دو درخت را برای مصرف خود نگه‌داشته است.

نارنگی 3

باغدار به‌ناچار باید محصولات خود را یا پیش‌فروش کند و یا باقیمت پائین به واسطه‌ها بفروشد تا بتواند از محل فروش محصولات، به مشکلات مالی خود برسد.

محمد قلی تبار باغداری است که از کودکی این شغل را در شهر بابلسر شروع کرده و در حال حاضر 11 هکتار باغ نارنگی، پرتقال، گردو و آلوچه را مدیریت می‌کند، او از پشت پرده رنگ کردن مرکبات و واسطه‌گری در قیمت‌های محصولات در شمال کشور پرده‌ برداری کرد.

پیش از موعد پرتقال برداشت می شود

این باغدار درخصوص ادعایی که رییس اتحادیه میوه و سبزی مبنی بر اینکه باغداران شمالی در سردخانه‌هایشان مرکبات را رنگ می‌کنند، گفت: برخی از باغداران پرتقال‌هایی که باید در بهمن‌ماه چیده شود را زودتر از موعد برداشت می‌کنند و برای زودتر رسیدن محصولاتشان سمی را روی درخت به میوه‌ها می‌زنند درحالی‌که پرتقال‌ها بهمن‌ماه می رسند و باید صبر کنند.

محمد قلی تبار توضیح داد: برخی سم‌هایی که برای زودتر رسیدن میوه‌ها استفاده می‌شود را از طریق سیستم‌های تهویه‌ای که در سردخانه‌هایشان است را به پرتقال و نارنگی پخش می‌کنند و بین 5 تا 10 روز رنگش بازار پسند شده درحالی‌که هنوز نرسیده است؛ البته نباید این را فراموش کنیم که برخی از باغداران نقشی در رنگ کردن مرکبات ندارند ولی با این وجود کسانی هم هستند که در سردخانه‌های خود میوه‌های خارج از فصل را با این روش رنگ‌آمیزی می‌کند. مثلاً: موزهای کال با این روش ظرف 1 هفته رنگش عوض‌شده و وارد بازار فروش می‌شود و پرتقال و نارنگی که با این روش رنگ می‌شوند تا 2 ماه بعداز آن هم قابل‌استفاده هستند.

خرید و فروش مرکبات تا شب عید ممنوع

به گفته باغدار بابلسری در بین استان‌های شمالی بیشترین رنگ‌آمیزی مرکبات در شهرهای بابل و قائم‌شهر انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه موادی که برای رنگ کردن به میوه‌ها می‌زند بیماری و مشکلاتی را در پی خواهد داشت عنوان کرد: چند سال پیش بنده سمی را برای آفت درختان مرکبات استفاده می‌کردم ازآنجایی‌که سموم از استانداردهای کافی برخوردار نبود پدرم را دچار مسمومیت کرد. برخی از سمومی که مصرف می‌شود در خاک باغ می‌ماند و همین باعث آلودگی محصولات شده.

قلی تبار افزود: وزارت جهاد کشاورزی در بابلسر نظارت مناسبی بر روی باغ‌های باغداران دارد تا آنجایی که هرچند وقت یک‌بار می‌آیند و آبی که باغداران به محصولاتشان می‌دهند را آزمایش می‌کنند تا از سلامتش مطمئن شوند. در فریدون‌کنار هم نظارت جدی بر روی محصولات کشاورزان و باغداران می‌شود اما با این‌حال باز در گوشه‌کنار کشور هستند کسانی که قوانین را رعایت نمی‌کنند متأسفانه نظارت کلی در کشور اجرا نمی‌شود.

نارنگی2

باغدار شمالی گفت:در حال حاضر خریدوفروش پرتقال نداریم و اکثر باغداران شمالی پرتقال‌های خود را نمی‌فروشند  و در سردخانه‌های خودشان نگه‌داری کردن تا نزدیک شب عید آن‌ها را وارد بازار کنند. البته دلال‌ها بانفوذی که دارند آن‌ها را باقیمت چند برابر می‌فروشند و این وسط کشاورز و باغدار متضرر می‌شوند.

متأسفانه ظرفیت صنعتی مرکبات در مازندران فوق‌العاده است که تاکنون مورد کم‌توجه‌ی قرارگرفته است و باید از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در رفع معضلات کنونی استفاده کنیم.