طی شش ماهه نخست امسال ۵۹ هزار و ۱۳۲ تن کالای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به ارزش ۲۱ هزار و ۷۰۶ میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵.۵ درصد از لحاظ وزن و شش درصد از نظر ارزشی افزایش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، صادرات کالا و میعانات گازی طی شش ماهه نخست سال جاری ۵۹ هزار و ۱۳۲ تن وزن و ۲۱ هزار و ۷۰۶ میلیون دلار ارزش داشته است که این رقم در شش ماهه نخست سال گذشته معادل ۴۷ هزار و ۱۳۱ تن وزن و ۲۰ هزار و ۴۷۸ میلیون دلار ارزش بوده که نشان دهنده ۲۵.۵ درصد رشد وزنی و شش درصد رشد ارزشی است.

طی شش ماهه نخست سال جاری صادرات میعانات گازی در شش ماهه نخست سال جاری ۸۹۰۱ تن معادل ۳۴۹۶ میلیون دلار ارزش بوده که در این بخش طی مدت مشابه سال قبل ۹۲۱۰ تن صادرات به ارزش ۴۰۱۱ میلیون دلار داشته‌ایم.

صادرات در بخش پتروشیمی در شش ماهه نخست سال جاری ۱۸ هزار و ۷۱۹ تن وزن و ۸۶۹۸ میلیون دلار ارزش داشته که این رقم در سال گذشته معادل ۱۲ هزار و ۱۹۵ تن وزن و ۷۱۲۸ میلیون دلار ارزش داشته است.

در بخش صنعت صادرات در شش ماهه نخست سال ۱۶ هزار و ۶۲۶ تن وزن و ۷۲۶۱ میلیون دلار ارزش داشته که در مدت مشابه سال قبل این رقم معادل ۱۵ هزار و ۳۶۹ تن وزن و ۷۱۶۲ میلیون دلار ارزش بوده است.

در بخش فرش و صنایع دستی میزان صادرات در شش ماه نخست سال جاری چهار تن وزن و ۱۴۷ میلیون دلار ارزش داشته است که در شش ماهه نخست سال گذشته دارای پنج تن وزن و ۱۳۲ میلیون دلار ارزش بوده است.

علاوه بر این در بخش کشاورزی در شش ماهه نخست سال جاری ۲۰۵۷ تن صادرات داشته‌ایم که ارزش آن معادل ۱۵۲۸ میلیون دلار بوده‌ است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۹۴ تن وزن و ۱۶۳۶ میلیون دلار به خود اختصاص داده است.

میزان صادرات در بخش معدن نیز در شش ماهه نخست سال جاری ۱۲ هزار و ۸۲۵ تن وزن بوده که معادل ۵۷۶ میلیون دلار ارزش است. این بخش در مدت مشابه سال گذشته ۸۵۵۸ تن صادرات داشته که ارزش آن ۴۰۹ میلیون دلار بوده است.

صادرات میعانات گازی در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۵ در قیاس با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی سه درصد و از لحاظ ارزشی ۱۳ درصد کاهش داشته است. صادرات محصولات پتروشیمی نیز طی این مدت از لحاظ وزنی ۵۳ درصد و از لحاظ ارزشی با ۲۲ درصد افزایش روبه‌رو بوده است.

به استثنای این دو بخش عمده، سایر  کالاهای صادراتی حدود ۹.۵ میلیون دلار به عبارتی حدود ۴۴ درصد سهم از ارزش کل صادرات و ۳۱.۵ میلیون تن معادل ۵۳ درصد سهم وزنی را به خود اختصاص داده‌اند.

بین بخش‌های عمده صنعت، معدن، کشاورزی، فرش و صنایع دستی؛ به ترتیب بخش صنعت با اختصاص ۷.۳ میلیارد دلار به عبارتی حدود ۳۳ درصد از سهم ارزشی کل صادرات، بخش کشاورزی با ارزش ۱.۵ میلیون دلار و سهم هفت درصدی از کل صادرات، بخش معدن با ۵۷۶ میلیون دلار و سهم ۲.۷ درصدی از کل صادرات و در نهایت بخش صنایع دستی و فرش با ارزش ۱۴۷ میلیون دلار و سهم ۰.۷ درصدی از کل صادرات در رتبه‌های اول تا چهارم قرار گرفتند.

ارزش صادرات به تفکیک بخش‌های عمده طی شش ماهه نخست سال جاری در بخش معدن معادل ۲.۷ درصد، کشاورزی هفت درصد، فرش و صنایع دستی ۰.۷ درصد، پتروشیمی ۴۰.۱ درصد، صنعت ۳۳.۵ درصد و میعانات گازی ۱۶.۱ درصد بوده‌اند.